رئیس قوه قضاییه پیش از سفر به قطر گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر راهبرد ایجاد انسجام و وحدت در میان کشورهای اسلامی، راهبردِ گسترش و توسعه ارتباطات با آن‌ها به خصوص همسایگان را نیز با جدیت دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز سه‌شنبه (۲۲ خرداد) پیش از عزیمت به قطر طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد، ضمن تبیین و تشریح اهداف این سفر که در چارچوب دیپلماسی قضایی و توسعه تعاملات قضایی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها است، اظهار کرد: ایجاد انسجام و وحدت میان کلیه‌ی ملل و دوّل اسلامی یکی از راهبردهای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در همه ادوار بوده است و این راهبرد کماکان با قوت و قدرت استمرا دارد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در مقطع کنونی که ملت‌ها و دولت‌های اسلامی عزم خود را جزم کرده‌اند که در تحولات و نظم نوین جهانی، منشاء اثر باشند و فعالانه عمل کنند، پیشبرد هر چه برجسته‌ترِ راهبرد انسجام و وحدت اسلامی که از ناحیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود، باید بیشتر به منصه ظهور برسد و در این مسیر، توسعه‌ی تعاملات با ملل و دوّل اسلامی در ابعاد و زمینه‌های مختلف، مقوله‌ای بسیار راهگشا است. 

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: با گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دوّل اسلامی، فضا و زمینه برای اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر در جهت منافع و مصالح امت اسلام، بیش از پیش فراهم می‌آید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به استمرار نسل‌کشی و جنایات سَبعانه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه تصریح کرد: مسئله فلسطین و غزه از مسائل مهم جهان اسلام است؛ در طول دهه‌های گذشته، ظلم و جنایت‌های بی‌شماری توسط رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین صورت گرفته است، اما در طول ۸ ماه اخیر، جنایات صهیونیست‌ها به بالاترین حد ممکن رسیده است و بعضاً، این جنایات بی‌سابقه محسوب می‌شوند؛ اگر چه همه دولت‌های اسلامی و همه آزادگان جهان به جنایات ددمنشانه صهیونیست‌ها واکنش نشان داده‌اند، اما ضروری است اقدامات و واکنش‌های مؤثرتر و نافع‌تری را برای نجات مردم مظلوم غزه از زیر جنایات صهیونیست‌ها اتخاذ کنیم. 

محسنی اژه‌ای در ادامه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر راهبرد ایجاد انسجام و وحدت در میان کشورهای اسلامی، راهبردِ گسترش و توسعه ارتباطات با آن‌ها بخصوص همسایگان را نیز با جدیت دنبال می‌کند؛ در همین راستا طی سالیان اخیر شاهد توسعه مناسبات ایران و قطر در حوزه‌های مختلف اعم از مقولات سیاسی و غیرسیاسی هستیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دولت قطر در قضیه غزه و جنایات سَبعانه صهیونیست‌ها، نقش‌آفرینی مثبتی در جهت توقف تجاوزات اسرائیل و همچنین کاهش آلام مردم مظلوم غزه و حمایت‌های مادی و غیرمادی از آنها، داشت.

محسنی اژه‌ای گفت: همکاری‌های ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و روبه پیشرفت است و این امر طی حدود سه سال اخیر در دوره شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان، برجسته‌تر بوده است؛ اساساً به هر میزان که مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طرفین توسعه یابد، به موازات آن، لازم است که در حوزه مناسبات حقوقی و قضایی نیز گسترش و انبساط حاصل شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه بهره‌گیری از ابزارهای فناورانه جهت تسهیل و تسریع خدمت‌رسانی حقوقی و قضایی به مردم، اظهار داشت: امروز یکی از جنبه‌های مهم در حوزه توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان کشورها، مبحثِ همکاری و معاضدت در بخش تدوین و اصلاح قوانین و مقررات ناظر بر فضای مجازی و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای فناورانه برای توسعه و بسط خدمات قضایی و حقوقی است. 

محسنی اژه‌ای گفت: امروز بسیاری از مقولات و کنش‌های اقتصادی و غیراقتصادی در دنیا به صورت دیجیتال صورت می‌پذیرد؛ این مهم، اقتضائات، قوانین و مقررات خود را طلب می‌کند؛ همچنین امروزه، بسیاری از جرائم و تخلفات از طریق فضای مجازی به وقوع می‌پیوندند؛ در این عرصه نیز نیاز به وضع قوانین و مقررات متناسب و اصلاح قوانین، مبتنی بر شرایط روز است؛ در همین رابطه ما خواهان توسعه مناسبات با کشورهای اسلامی هستیم. 

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: میان ایران و قطر در حوزه مقولات حقوقی و قضایی توافقاتی منعقد شده است و امیدواریم در این سفر بتوانیم توافقات بیشتر و جامع‌تری را در راستای منافع دو کشور و منافع و مصالح امت اسلام منعقد کنیم و بواسطه توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان دو کشور، به توسعه و بسط همکاری‌ها در سایر بخش‌ها و حوزه‌ها نیز یاری رسانیم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در جریان سفر به قطر علاوه بر انعقاد توافقات ناظر بر توسعه تعاملات قضایی، دیدارهایی را با مقامات قطری از جمله امیر قطر برگزار می‌کنیم و امید داریم که این نشست‌ها و رایزنی‌ها برای منافع دو کشور و منافع منطقه و امت اسلام مفید و مؤثر باشد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همچنین در جریان سفر به قطر، دیداری را با ایرانیان مقیم این کشور خواهیم داشت تا از نزدیک در جریان مسائل آن‌ها قرار گیریم و نقطه‌نظرات و دغدغه‌های آنان را استماع کنیم.