وزیران نیرو و انرژی دو کشور ایران و قرقیزستان در دیدار مشترک بر آمادگی دو کشور در خصوص همکاری در زمینه تولید انرژی و اجرای طرح‌های برق‌آبی و حضور پیمانکاران ایرانی در این کشور تاکید کردند.

 علی اکبر محرابیان در دیدار با طلای بک ایبرایف، وزیر انرژی قرقیزستان با اشاره به نزدیک بودن فرهنگ ایران و قرقیزستان، گفت: آینده تعاملات ایران و قرقیزستان روشن است و آمادگی خود را برای هر نو ع همکاری اعلام می‌کنیم.

وزیر نیرو ضمن معرفی پتانسیل ایران در ذخایر هیدروکربوری شامل نفت و گاز افزود: در حوزه برق، ایران سالانه حدود ٣٦٠ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق دارد.

محرابیان با بیان اینکه در صنعت انرژی (برق و صنایع نفت و گاز) کشوری صاحب تکنولوژی هستیم و به بسیاری از کشورها خدمات می‌دهیم، ادامه داد: شرکت فراب تخصص ساخت نیروگاه برق آبی دارد و در کشور تاجیکستان، عراق و سریلانکا تجربه اجرای طرح را داشته است.

وی با اشاره به اینکه سد و نیروگاه راغون با ارتفاع ٣٥٠ متر بزرگترین سد جهان است، یادآور شد: در آن پروژه ٥ شرکت ایرانی، بخشهای اصلی کار را اجرا می‌کنند و شرکت‌های ایرانی آمادگی برای اجرای پروژه‌های قرقیزستان بویژه برقابی را دارند.
طلای بک ایبرایف، وزیر انرژی قرقیزستان در این دیدار با اشاره به اینکه کشور ایران توانمندی عرضه نفت و فراورده‌های نفتی را دارد و در این زمینه آمادگی همکاری داریم، گفت: تجربه خوبی در زمینه احداث و بهره‌برداری از نیروگاه برقابی و نیروگاه‌های در مقیاس کوچک داریم.١٣ درصد ظرفیت این نیروگاه‌ها آبی تولید می‌کند و توان تولید ١٤٢ میلیارد کیلووات برق دارد.

وی به احداث یک مگاپروژه به عنوان بزرگترین پروژه در آسیای میانه در قرقیزستان اشاره کرد و یادآور شد: این طرح با ظرفیت ١٨٦٠ مگاوات و ارتفاع سد با ٢٥٦ متر در دست اجراست و کل سرمایه‌گذاری این پروژه ٤.٥ میلیارد دلار است.

وی از همکاری با ایران در پروژه‌های انرژی، خورشیدی و بادی، ساخت نیروگاه هسته‌ای و عرضه نفت و فناوری نفتی خبر داد.