امروزه مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد گاهی جوانان را برای امر خیر ازدواج بر سر یک ۲ راهی قرار می‌دهد که یا باید ازدواج خود را به تعویق اندازند، یا بعد از تلاش‌های طولانی برای رفع مشکلات مالی پیش پای خود، ازدواج در سن جوانی را به دوران میانی سالی ترجیح دهند.

مونا رمضانپور/ البته نمی‌توان در این میان نگاه تک بُعدی داشت و همه تاخیر در زمان ازدواج به موقع و آسان را گردن مشکلات اقتصادی یا دستگاههای متولی انداخت.

کارشناسان معتقدند با ادامه بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند، به طوری که این روند آسیب‌های روحی،روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

برخی از جوانان دم‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند داشتن مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

تورم و بیکاری حل شود مانعی وجود نخواهد داشت

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مجلس[r1]  درخصوص به مشکلات ازدواج جوانان به خبرنگار ما گفت: در کمیسیون های فرهنگی- اجتماعی طرح هایی برای جوانان اعلام شده است و نمایندگان مجلس نگاه ویژه ای به حل مشکل جوانان دارند.

وی در ادامه افزود: مهمترین مشکل جوانان اشتغال است که با وجود این بیماری که فراگیر شده است نیمی از جوان بیکار شده اند و ما جوانان تحصیل کرده بیکار کم در اجتماع نداریم که مهمترین و اصلی ترین مشکل جوانان در بخش ازدواج است

بهروز محبی نجم آبادی درخصوص فرهنگ فضای مجازی اظهارداشت: فرهنگ های غلطی که فضای مجازی به جوانان آموخته است فرهنگ ازدواج را بین جوانان تغییر داده از طرفی هم درحال حاضر سن ازدواج در کشور بسیار بالا رفته که مجلس باید دست به کار شود، متاسفانه مجلس تاکنون به حل مشکلات اقتصادی بیشتر پرداخته است تا ازدواج جوانان.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: جوانان اگر به حداقل ها راضی شوند می تواند یک زندگی راحتی را داشته باشند با یخچال ۸ میلیونی هم می توان زندگی کرد حتما نباید از روی چشم رو هم چشمی  ساید ۸۰ میلیونی خرید تا زندگی راحتی داشته باشیم.

بهروز محبی نجم آبادی در پایان درخصوص عملکرد دولت اظهارداشت: بحث مسکن هم مسکن مهر دولت بعد باید به صورت جدی پیگیر باشد به طور مثال خاتم الانبیا قصد داشت مسکن مهر را برای جوانان بسازد تا راه گشایی برای ازدواج باشد اما تاکنون هیچ جوابی دریافت نکرده است دولت بعد باید اولویت بندی های درستی داشته باشد در کشورها ما همه کالاها هم از وسایل جهیزیه تا مسکن هست اما مدیریت صحیح برای مدیریت وجود ندارد

مهریه های سنگین و چشم رو هم چشمی

سيد مجتبی محفوظی درخصوص ازدواج جوانان به خبرنگار ما گفت: سختگیری های خانواده ها باعث شده تا این امر مقدس با مشکلات زیادی صورت گیرد در صورتی که اگر خانواده ها به جوانان سخت نگیرند این امر مقدس ازدواج بدون هیچ دغدغه ای صورت می پذیرد

وی در ادامه افزود: متاسفانه فرهنگ اشتباهی که بین مردم رایج شده از مهریه های سنگین تا چشم رو هم چشمی ها در خانواده ها باعث شده تا ازدواج در جوانان به سختی صورت بگیرد از طرفی شرط و شروط هایی که خانواده برای جوانان می گذارند باعث می شود تا ازدواج صورت نگیرد.

این نماینده درخصوص گرانی های اخیر در بازار اظهارداشت: البته نباید از گرانی؛ بیکاری و تورم غافل شد تمام این عوامل باعث می شود تا ازدواج بین جوانان صورت نگیرد.

وی در پایان اظهارداشت: بحث اشتغال جوانان بحثی است که دولت ها باید ایجاد کند تا جوانان حداقل در بخش اشتغال مشکلی نداشته باشند.


 [r1]