این روزها عرضه نامناسب روغن نباتی توسط کارخانه های تولیدی در بازار سبب شده تا این محصول کمیاب شود.

مونا ربیعیان/اخیرا شاهد این هستیم که بازار فروش روغن نباتی بسیار راکد بوده و دلیل آن هم عدم عرضه این محصول توسط فروشندگان در بازارهای مختلف است، در این مدت دولت تصمیم گرفت تا روغن را با نرخ دولتی به مردم عرضه کند که این کار باعث شد تا صف های طولانی در اوج روزهای کرونایی تشکیل شود.

این اتفاق عجیب و بارونکردنی چند روز گذشته در یکی از خیابان های تهران رخ داد، مردم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برای خرید روغن نباتی دولتی هجوم برده بودند که این باعث می شود تا تمام زحمات وزارت بهداشت برای کنترل انتقال کرونا به هدر رود و ایران همچنان رکورد مرگ را بزند

عدم واردات موارد اولیه باعث این اتفاق رخ داده است

احسان ارکانی، نماینده مجلس درباره صف روغن نباتی دولتی به خبرنگار ما گفت: چندین هفته است که در برخی از شهرها روغن نباتی پیدا نمی شود؛ حتی چند کارخانه تولیدی روغن جامد اعلام کرده اند به دلیل عدم واردات روغن خام نمی توانند تولید داشته باشند؛ به زبان راحت تر می توان گفت که تولید روغن در کشور محدود شده است.

وی در ادامه افزود: از طرفی هم باید مشکلات را ریشه یابی رد این که با وجود کرونا مردم درصف های تویل قرار می گیرند نمی تواند صرفا کمبد محصولی را دلیل این اتفاق دانست.

این نماینده مجلس درباره ساسیت نادرسا صادراتی افزود: این صف گرایی به دلیل سیاست گذاری های نادرست ارزی که باعث شده تا روغن خام به کشور وارد نشود و این اختلالات بین مردم به وجود آید،  روغن نباتی که همه مردم برای پخت و پز استفاده می کنند و یکی از کالاهای اساسی کشور است وقتی با کمبود رو به رو می شویم مردم برای تهیه آن به هر شکلی اقدام خواهند کرد.

روش توزیع نادرست دلیل هجوم مردم

وی در ادامه درباره توزیع کالای اساسی به خبرنگارما گفت: روش توزیع این کالا نیز از اساس اشتباه بوده است و مسوولین باید پاسخگو باشند چرا که در حال حاضر مردم به صورت طبیعی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند چه برسد به خرید کالای اساسی آن هم با نام دولتی پس ما در این موضوع با دو مشکل اساسی رو برو هستیم یکی روش نادرست توزیع و دیگری عدم رعایت پروتکل های بهداشتی درصورتی که برای توزیع کالای اساسی می توان از روش توزیع بین فروشگاه های معتبر که مردم بتوانند در آنها بدون ازدحام خرید کنند در این روش حداقل پروتکل های بهداشتی در اوضاع کرونایی رعایت خواهد شد.

احسان ارکانی در ادامه افزود: نکته دیگر این صف ها این است که وزارت بهداشت در این مدت تمام تلاش خود را برای عدم انتقال بیماری بین مردم انجام داده است اما تا وقتی که مردم خودشان رعایت نکنند از برگزاری مراسمات گرفته تا صف های خرید وزارت بهداشت تلاش بیهوده انجام داده است.

طرح کالای معیشتی راهکار درست برای حل مشکل اقتصادی

این نماینده درباره طرح کالای معیشتی مجلس گفت: در این دو مورد مجلس برای مردم طرح کالای معیشتی در نظر گرفته بود همانطور که قبلا اعلام شد این طرح تمام اقشار ضعیف را در بر می گرفت اما دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف اجرایی شدن این برنامه شده اند. علی رغم اینکه این کلیات این برنامه تصویب شده است اما کماکان سازمان برنامه و بودجه هیچ هزینه ای بابت اجرایی شدن آن پرداخت نکرده است

وی در ادامه افزود:این طرح اعتباری بود که به سرپرست خانوارها پرداخت می شد که برای خرید به فروشگاه های مد نظر بروند و حتی فقط چندکالای اساسی را خریداری کند مانند گوشت،مرغ و… که این امر باعث تورم نمی شد.

این نماینده در پایان اظهار داشت: این طرح نقدینگی نبود که سرپرست خانوار از آن استفاده کند کالای مصرفی بود که در فروشگاه های تعیین می شد چه کالاهایی را می توانند با این طرح خریداری کنند کاری که در حال حاضر کمیته امداد انجام می دهد و کسانی که زیر پوشش هستند با این کارت ها راحت خرید می کنند و این همه هجمه برای خرید کالای مصرفی دولتی به وجود نمی آمد.

طرح کمک معیشتی طرحی بود که افراد ۲۴ ساعت شبانه روز می توانستند با آن کارت خرید کنند و از صف ها طولانی جلوگیری می شد که باید دید این طرح چه زمانی اجرایی خواهد شد.