دبیر کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران گفت: بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر سه بندر اصلی در مازندران است که مبادلات کالایی بسیار و قرنطینه‌ای از این بنادر صورت می گیرد اما مرزبانی زیستی که یکی از محورهای مهم پدافند غیرعامل و از برنامه های محوری است باید در بنادر استان به تصویب برسد.

بهنام برارزاده با بیان اینکه امسال  5 تا ۱۲ آبان ماه هفته پدافند غیرعامل با شعار “مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت انگیز و ایران قوی” نامگذاری شده است، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران اجرای برنامه‌های هفته پدافندی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: تشکیل ستاد نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در کارگروه جهاد کشاورزی و کمیته‌های تابعه شهرستانی برنامه‌ریزی شد و نسبت به تهیه و تدوین برنامه های اجرایی هفته پدافند غیرعامل توسط کارگروه جهاد کشاورزی و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها اقدام شده است.

دبیر کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: امسال با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد، کارگروه‌های پدافند غیرعامل دستگاه های اجرایی ملزم به اطلاع رسانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در راستای فرهنگ سازی پدافند غیرعامل شدند.

برارزاده تبلیغات محیطی و فضاسازی هفته پدافند، ارسال پیامک و درج مطالب مقام معظم رهبری در سربرگ نامه های اداری در این هفته را از اقدامات هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: مسابقات فرهنگی با موضوع تهدیدات زیستی در حوزه انسان، دام، مواد غذایی و کشاورزی از سوی کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی در این هفته برگزار خواهد شد.

مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: ایجاد ارتباط با سامانه مرکز پایش و بیماری‌های دام و طیور استان در دستور کار کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی قرار دارد که این اقدام با هماهنگی اداره کل دامپزشکی و مرکز بیماری شناسی “دوک” شهرستان قائمشهر انجام خواهد شد.

وی برگزاری دو رزمایش مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را از جمله برنامه‌های محوری هفته پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد و افزود: این رزمایش ها به صورت نمادین با هماهنگی مدیریت ترویج و آموزش کشاورزی، معاونت تولیدات گیاهی و اداره کل پدافند غیرعامل در سراسر استان برگزار خواهد شد.

برارزاده برگزاری نشست خبری با رسانه های استان را از دیگر برنامه های هفته پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد و گفت: تجهیز کتابخانه کارگروه جهاد کشاورزی مازندران در هفته پدافند غیرعامل انجام خواهد شد.

دبیر کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه پروژه های آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران که رویکرد پدافندی دارند در این هفته مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت، ادامه داد: برترین‌های کارگروه جهاد کشاورزی مازندران در پایان هفته پدافند غیرعامل تجلیل خواهند شد.

مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ۶۵ برنامه کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران در ایام هفته پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های مصون‌سازی در مراکز طبقه‌بندی شده در حوزه کشاورزی را در دستورکار داریم که مقرر شد با توجه به زیرساخت های موجود کار کارشناسی در این بخش انجام شود.

این مسؤول بیان کرد: کنترل و پایش تهدیدات تخصصی حوزه  بیماری های مشترک انسان و دام از دیگر برنامه های کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران است چراکه با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در مرکز بیماری شناسی “دوک” شهرستان قائم‌شهر وجود دارد مقرر شد تهدیدات تخصصی حوزه انسان و دام شناسایی شود تا نحوه مبارزه با بیماری در دستور کار قرار گیرد.

وی به اجرای سازوکار مرزبانی زیستی در بنادر استان اشاره کرد و گفت: بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر سه بندر اصلی در مازندران است که مبادلات کالایی بسیار و قرنطینه‌ای از این بنادر صورت می گیرد اما مرزبانی زیستی که یکی از محورهای مهم پدافند غیرعامل و از برنامه های محوری است باید در بنادر استان به تصویب برسد.

برارزاده درباره تهیه طرح جامع مبارزه با تهدیدات تخصصی حوزه کشاورزی گفت: این طرح یکی از اقدامات زیربنایی و پایه اصلی بخش کشاورزی است که می‌تواند تاثیرگذاری خوبی در محیط داشته باشد و تاثیر بسزایی در مبارزه بیماری‌ها  و آفات خواهد داشت.

دبیر کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دنبال تهیه طرح تفصیلی مراکز دارای اهمیت با سطح بندی حیاتی و مهم در استان هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال استمرار اجرای رزمایش‌های مبارزه با تهدیدات زیستی هستیم تا بتوانیم با برگزاری مداوم رزمایش‌ها، توان مقابله با بیماری ها و آفات را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال تهیه طرح چرخه خدمات ضروری با تکیه بر امنیت و سلامت هستیم که جزو محورهای مهم کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران است.

مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با توجه به اینکه جهاد کشاورزی وظیفه امنیت غذایی جامعه را به عهده دارد، پیش‌بینی زنجیره تامین کالاهای اساسی و  محصولات استراتژیک جزو مباحث جدی است که اگر اتفاق بیفتد می تواند اقتدار ملی را به همراه داشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: تهیه طرح تامین و ذخیره سازی نهاده های دامی یکی دیگر از موضوعات مهمی بوده که به دنبال آن هستیم چراکه در حال حاضر تامین نهاده های دامی یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است که صنعت دامداری و مرغداری‌ها را دچار مشکل کرده و اگر بتوانیم طرح جامعی در این زمینه داشته باشیم و ذخیره سازی به درستی انجام شود شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

برارزاده افزود: کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران به دنبال ایجاد زنجیره پایش مزیت های نسبی مانند برنج و مرکبات است چراکه در تولید این دو محصول استراتژیک در کشور سرآمد هستیم و باید مزیت های نسبی این دو محصول را در استان ترسیم کنیم.

وی رونمایی طرح جامع پدافند غیرعامل مازندران را یکی از طرح های مهم و اساسی این هفته بیان کرد و گفت: در این طرح مجتمع مرغ لاین آرین بابلکنار جزو مراکز حیاتی‌ سطح دو قرار گرفته است تا اقدامات خوبی در حوزه کارگروه پدافند غیرعامل برای آن انجام شود.

مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد: حوزه پدافند زیستی بسیار گسترده و وسیع است چراکه با معیشت مردم سرو کار دارد و به همین منظور جزو وظایف کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران است چراکه مردم با محصولات غذایی سروکار دارند و باید امنیت غذایی جدی گرفته شود و در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه زیستی به صورت مدون و جامع به آن ورود پیدا خواهیم کرد.

این مسئول اظهارکرد: سیستم نظام جامع بانک اطلاعاتی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای حوزه پدافند زیستی در کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی مازندران است که برای شناخت تهدیدات و کاهش مخاطرات است و اگر بانک اطلاعاتی شکل گیرد آسیب شنایی کشاورزی در زمینه کالبد شناسی می تواند نقشه راه را در بخش کشاورزی ترسیم کند.

 وی خاطرنشان کرد: تنوع محصولات کشاورزی در مازندران بسیار زیاد است و آفات و بیماری های مختلفی هم در این بخش وجود دارد و باید دستورالعمل کشوری برای حل این موضوع وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری جهاد کشاورزی مازندران،دبیر کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی استان یادآور شد: در نشست شورای پدافند غیرعامل مازندران از کارگروه پدافند جهاد کشاورزی مازندران به عنوان کارگروه برتر تجلیل شد.