از هم سرما و قصه تکراری آلودگی هوا و پیامدهای زیانبار آن؛ باز هم درخواست جلسه برای کارگروه شرایط اضطراری هوا و نهایتا هم توصیه‌های تغذیه‌ای، تصمیمِ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، طرح زوج و فرد و راهکارهایی موقت.

آلودگی هوا چندین سال است به قصه پرتکرار فصل سرما بویژه در کلانشهرها تبدیل شده و امسال نیز از چند روز گذشته و با کاهش دمای هوا آثار آن را در آسمان شاهدیم؛ پدیده‌ای که با عوارضی نظیر تنگی نفس و سردرد و سرگیجه در کوتاه مدت و همچنین تشدید عوارض قلبی و ریوی در بیماران و گروه‌های پرخطر همراه است.

شاخص آلودگی هوای در مرز هشدار

پیمان فلسفی به شاخص آلودگی هوای تهران و ضرورت حل آن اشاره کرد و گفت: آلودگی هوای تهران مربوط به سوخت خودروها است؛ زیرا خودروهای داخلی از کیفیت و استاندارد کافی برخوردار نیستند.

وی افزود: عمده آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت خودروها است؛ چرا که مصرف سوخت بالا بوده و نتیجه آن نیز آلودگی بیش از حد هوا می‌شود همچنین ما در فصل زمستان نیز با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم که این موضوع باعث تشدید آلودگی هوا در سطح شهر تهران می‌شود و اگر وزش باد مناسب نیز اتفاق نیفتد آلودگی هوا تشدیدتر می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: خودروهای فرسوده عمر بالایی دارند و همین موضوع باعث می‌شود سوخت این خودروها افزایش پیدا کند و میزان تولید آلودگی را هم بالا می‌برند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: بر اساس قانون باید خودروهای فرسوده جای خود را به خودروهای نو می‌دادند و در حقیقت بایستی هرساله میزانی از خودروهای فرسوده چرخه حمل‌ونقل خارج می‌شدند؛ اما به دلیل کوتاهی دستگاه‌های مربوطه این کار صورت نمی‌گیرد یا اگر هم انجام می‌شود بسیار ناچیز است؛ بنابراین موضوع تعویض خودروهای فرسوده باید از سوی کمیسیون صنایع پیگیری شود تا این قانون اجرا گردد تا این مهم در کاهش میزان آلودگی هوا نقش داشته باشد.

وی تأکید کرد: آلودگی هوای تهران مربوط به نیروگاه‌ها نیست؛ بلکه به سوخت خودروها مربوط می‌شود که باید اراده جدی وجود داشته باشد تا این موضوع برطرف شود.

نابودی محیط زیست

عده زیادی از کارشناسان حوزه محیط‌زیست معتقدند کیفیت نامناسب خودروها و همچنین مازوت سوزی نیروگاه‌های تولید برق سبب افزایش آلودگی هوای پایتخت می‌شود و توقف مازوت سوزی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را نیز راهکاری بر کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌دانند.

اگرچه دولت هم بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا را توقف مازوت سوزی می‌داند و البته در روزهای اخیر شاهد این اتفاق هم بوده‌ایم؛ ولی باتوجه‌به اینکه مازوت سوزی در نیروگاه‌های برخی از شهرها مثل کرج، اصفهان و شازند متوقف شده به دلیل اینکه چرخه تولید برق در این نیروگاه‌ها قطع می‌شود؛ قطعاً ناترازی برق در سراسر کشور اتفاق می‌افتد و تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

اما از هفته گذشته تاکنون نیز شاهد قطعی‌های مکرر برق در پایتخت هستیم و دولت نیز توقف مازوت سوزی را دلیلی بر قطعی برق مناطق مختلف کشور و تهران عنوان کرده؛ در ضمن باید گفته شود مردم تهران علاوه بر قطعی‌های مکرر برق همچنان آلودگی هوا را نیز تجربه می‌کنند و حالا این سؤال وجود دارد اگر مازوت سوزی دلیل آلودگی هوای پایتخت بوده؛ چرا همچنان شاخص آلودگی هوای تهران روند روبه‌رشدی را طی می‌کند تا جایی که میزان شاخص آلودگی هوا در روز گذشته به ۱۲۰ رسیده است.

علت کاهش کیفیت هوای تهران

در همین راستا فاطمه کریمی – سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز اعلام کرد که «دلیل بالا رفتن شاخص کیفیت هوای تهران، پایداری شرایط جوی و عدم وزش باد موثر است که همه ساله در همین ایام شاهد آن هستیم.» وی گفت که «این وضعیت زنگ خطری برای کاهش شرایط کیفی هوا در روزهای پیش‌رو است.»

خطر بیماری‌های قلبی و مرگ‌های زودرس

به گفته رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، در این شرایط افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی و عروقی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و همچنین افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت رخ می‌دهد.

وی همچنین ضمن تاکید بر استفاده بیشتر از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان و میوه و سبزیجات؛ توصیه دارد که در این شرایط آلودگی هوا، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب و افراد دیگر نیز از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل پرهیز کنند.

 او همچنین تاکید دارد که در این شرایط، گروه‌های آسیب‌پذیر از ماسک‌های مناسب و استاندارد استفاده کنند.

قانون هوای پاک در گذر ۷ سالگی

در کشور ما از سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شده و دارای ۳۴ ماده و ۱۴ آیین نامه اجرایی است و اگر این قانون به درستی اجرا شود، کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا خواهد کرد.

تعداد زیادی از خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در حال تردد هستند، فرسوده‌اند؛ در مجموع حدود ۲.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند که باید از رده خارج شوند.

در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده است. سال گذشته نیز فقط ۶ هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین هم معاینه فنی ندارند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۹۰ درصد از مردم دنیا در نقاطی زندگی می‌کنند که آلاینده‌های هوا بالاتر از شاخص‌های این سازمان است و بیش از ۸ میلیون مرگ به آلودگی هوا نسبت داده می‌شود و این معضل در حال حاضر از مهمترین خطرات محیط زیستی برای سلامت انسان است.