در راستای اجرای طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی»، جلسه هم اندیشی جهاددانشگاهی با اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش، قالی و تابلو فرش تزئینی و بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان استان اردبیل برگزار و بر لزوم همکاری فیمابین تاکید شد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل ۱۱ آبان اظهار کرد: این طرح فرصت خوبی برای برندسازی، ارتقای کیفیت محصولات و استانداردسازی فروش محصولات پیشران‌ها و متقاضیان فراهم می‌کند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی طرح، در صدد ساماندهی این حوزه از طریق توانمندسازی متقاضیان است.

بهرنگ کوهی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، مشاغل خانگی را می‌توان از جمله مشاغل پایدار در نظر گرفت، تصریح کرد: امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت‌ اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش، قالی و تابلو فرش تزئینی و بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان استان اردبیل در هدایت و توانمندسازی متقاضیان بتوانیم زمینه اتصال به بازار را فراهم و گامی موثر در راستای توسعه اشتغال استان برداریم.

وی تولیدات چرم دست دوز، قالی بافی، بافندگی تابلو فرش، خیاطی لباس، رودوزی سنتی، گلیم بافی، بسته بندی‌ عسل، تولیدکننده گیاهان دارویی، ویرایشگر متون، مترجمی، برنامه نویسی و انیماتور را از  اولویت‌های شغلی قابل ثبت نام در استان اردبیل عنوان کرد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه شناسایی متقاضیان و فرصت و مزیت‌های هر منطقه اولین فاز اجرایی این طرح بود که خوشبختانه در استان اردبیل به صورت کامل انجام گرفت، خاطرنشان کرد: فاز دوم این طرح توانمندسازی متقاضیان و مشاوره است که پس از تکمیل ثبت نام با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام خواهد شد.

کوهی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۲۰۰ نفر متقاضی مشاغل خانگی از استان در این طرح ثبت نام کرده اند، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و ترویج مشاغل خانگی، خوداشتغالی متقاضیان، ارتباط مستقیم صاحبان کسب و کار خانگی به بازار، ایجاد و توسعه برند ملی روستایی و معرفی فرصت‌های نو و کارآفرینانه در مشاغل خانگی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: متقاضیان در این طرح باید دارای شرایط لازم از جمله داشتن ۱۸ سال سن تمام، بومی بودن، نداشتن اشتغال تمام وقت و بیمه کارفرمایی باشند و در عین حال نیز می‌توانند در دو سطح متقاضی کار و پیشران ثبت‌نام کنند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ارتقاء مدیریت کسب و کارهای خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی، تشکیل شبکه، خوشه سازی و برندسازی را به دنبال خواهد داشت.

فرصت‌های شغلی از طریق توانمندسازی نیروی انسانی ایجاد می‌شود

به گزارش ایسنا، در این جلسه رئیس هیات مدیره و مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف استان اردبیل گفت: این اتحادیه خدمات آموزشی و تولیدی فرش دستبافت را به شرکت‌های تعاونی فرش ارائه می‌کند.

سوره شکوهی تصریح کرد: اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف استان اردبیل آماده همکاری با جهاددانشگاهی استان اردبیل در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است.

وی با اشاره به اینکه تولید فرش دستبافت از ظرفیت‌های استان اردبیل است، اضافه کرد: این اتحادیه می‌تواند با همکاری جهاددانشگاهی از موازی‌کاری این حوزه در استان جلوگیری کند و به صورت منسجم در جهت ارتقاء کیفیت محصولات و ایجاد اشتغال پایدار گام بردارد.

شکوهی افزود: با اجرای موفق این طرح فرصت‌های شغلی از طریق مهارت‌افزایی و توانمندسازی نیروی انسانی فراهم می‌شود که امری بسیار ارزشمند است.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد نسبت به پایش، توان سنجی و توانمندسازی متقاضیان فرشبافی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از طریق ظرفیت‌های تعاونی اقدام شود.