یک کارشناس ارشد ویروس‌شناسی گفت: ویروس کرونا ترسناک است اما اگر تحقیقات در این زمینه را نگاه کنید ویروس‌هایی مشابه کرونا هستند که خیلی کشنده‌تر از آن جان افراد را می‌گیرند.

دکتر کیوان میرهادی در برنامه اینستاگرامی دومین رویداد تداکس سلامت ایران اظهار کرد: ترس و وحشتی که ما از بیماری کرونا داریم می‌تواند مانع پیشرفت دانش شود و همچنین از اینکه ما ویروس کرونا را در زمینه‌های مختلف کنترل کنیم، جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: بیشتر افرادی که کرونا می‌گیرند علائم ندارند یا علائم خفیف دارند و این امر باعث می‌شود که ترس و وحشت ما کمتر شود و تحقیقات نشان می‌دهد فردی که کرونا می‌گیرد احتمالا در بدن خود آنتی بادی تولید کند که می‌تواند از آن فرد تا سه ماه حفاظت کند. دو سه هفته دیگر نتایج فاز سه واکسن‌ها منتشر می‌شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده که ویروس جدیدی شکل گیرد و ما کمتر از یکسال واکسن آن را بسازیم. بنابراین کرونا خیلی هم ترسناک نیست.

این کارشناس ارشد ویروس‌شناسی تصریح کرد: ترس و وحشتی که کرونا ایجاد کرد بیشتر به خاطر اطلاعات است و سرعت انتقال اطلاعات باعث شد تا فرصت نشود اطلاعات در بین مردم جا بیافتد و هر تحقیقاتی که به وجود می‌آمد به سرعت منتشر می‌شد و این سرعت انتقال اطلاعات ترس و وحشت را میان مردم به وجود می‌آورد و باعث می‌شد مردم از این ویروس واهمه داشتند.

وی با اشاره به اینکه ترس می‌تواند جذاب‌تر باشد و سریع‌تر از ویروس کرونا پخش ‌شود، بیان کرد: قوی‌ترین دارویی که می‌تواند از فرد محافظت کند، سیستم ایمنی فرد است و ترس و وحشت سیستم ایمنی فرد را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود که خواب کافی نداشته باشیم و شب‌ها بیدار می‌مانیم، به این فکر می‌کنیم که اگر فردا چنین کاری را انجام بدهم به کرونا مبتلا می‌شوم.

میرهادی عنوان کرد: افرادی که می‌ترسند از خواب کافی و تغذیه مناسب محروم می‌مانند چراکه دائما ذهن‌شان درگیر این موضوع است و نمی‌توانند خواب کافی داشته باشند، ویتامین‌های لازم در سبزیجات را به دلیل ترس از کرونا از دست می‌دهند. زمانی که می‌ترسیم ورزش نمی‌کنیم، ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود اما ترس اجازه نمی‌دهد که ما این فعالیت‌ها را به درستی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ترس بر روح و روان ما تاثیر می‌گذارد و اگر سابقه افسردگی داشته باشیم قطعا شرایط را برای فرد بدتر خواهد کرد. همچنین ترس از کرونا باعث شده که افراد بیشتر به مواد مخدر روی آورند و نیز تصمیمات اشتباه می‌گیرند و با دیدن ویدئوهای مختلف که راهکارهای نامناسب می‌دهند را انجام می‌دهیم مانند اینکه سشوار را مقابل دماغ خود قرار دهید تا مخاط خشک شود و از ورود کرونا جلوگیری کند یا الکل بخورید تا بدن خود را ضدعفونی کنید. همه این موارد تصمیمات اشتباهی است که عده‌ای از افراد انجام می‌دهند.

این متخصص داخلی اظهار کرد: ما باید علم خود را در مورد این ویروس افزایش دهیم تا باعث شود ترس و وحشت خود را کاهش دهیم. بنابراین باید دانش و اطلاعات خود را از منابع معتبر به دست آوریم. خود را از اخبار منفی دور کنیم و با افرادی در ارتباط باشیم که مثبت اندیش هستند و حرف‌های منفی نمی‌زنند، این امر باعث می‌شود که ترس و وحشت ما در بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

خواب، سلامت بیداری و خودآگاه ما را تضمین می‌کند

در ادامه این برنامه دکتر مهناز امینی فلوشیپ پزشکی خواب، در خصوص تعبیر “خواب شما، سلامتی است”، اظهار کرد: خواب هر تجربه خوب، بد، چشایی و هر موردی که احساس و تجربه ‌کنیم برای ما جانمایی می‌کند. فعالیتی که خواب در طول هشت ساعت انجام می‌دهد بسیار ارزشمند است زیرا تمام احساسات که هیجانات مثبت یا اندهگین را شامل می‌شود، برای ما تقسیم می‌کند و مانند یک کتابخانه جانمایی و پیشخوان ما را مرتب می‌کند.

وی افزود: خواب مانند کتابدار است، تصور کنید به جای این هشت ساعت به کتابدار زمان کمتری بدهید، ناخودآگاه نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و بعد از یک هفته جلوی پیشخوان ما کتاب‌های زیادی تلنبار می‌شود که نمی‌توان از آن استفاده کرد. در واقع ذهن مشوش و هیجاناتی داریم که نتوانستیم آن‌ها را به خوبی مدیریت کنیم. بنابراین مسئله‌ای که این دو را به هم ربط می‌دهد خواب ماست که سلامت بیداری و خودآگاه ما را نیز تضمین می‌کند.

این فلوشیپ پزشکی خواب خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با وجود فناوری‌های جدیدی که شکل گرفته، چه بر سر خواب ما آمده است و ما به اندازه کافی به خواب اهمیت نمی‌دهیم. اگر در زمان خواب موسیقی ملایمی بشنویم می‌توان خوابید اما اگر صدای پیامک گوشی تا صبح روشن باشد خواب فرد مختل می‌شود و به عبارتی خواب تیکه تیکه می‌شود. باید این سوال را از خودمان بپرسیم، زمانی که گرسنه می‌شویم همان زمان غذایی می‌خوریم که رفع گرسنگی کند اما زمانی که خوابمان می‌آید، همان زمان می‌رویم که بخوابیم؟

امینی بیان کرد: زمانی که خوابمان می‌آید باید بخوابیم و در بسیاری مواقع این کار را انجام نمی‌دهیم و خود را مشغول کاری می‌کنیم و این امر نشان می‌دهد که به خواب‌مان به اندازه کافی اهمیت نمی‌دهیم یا شاید از مفید بودن آن آگاه نیستیم. خواب برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید و لازم است چراکه هورمون رشد در خواب ترشح می‌شود و باید به آن اهمیت بیشتری داد. بنابراین در زندگی روزمره خود باید برنامه‌ای داشته باشیم تا در زمان خواب‌آلودگی، خواب راحتی داشته باشیم و تعبیر خواب‌مان سلامتی باشد.