در دومین هفته آبان ۹۹ بازار‌های مالی دستخوش تغییرات چشمگیری شدند به طوری که بازار ارز و سکه در ابتدای هفته با کاهشی اندک در قیمت کار خود را شروع کرد که این روند در روزهای بعد پایدار نماند و افزایش نرخ تا پنجمین روز هفته ادامه داشت که در آخرین روز معاملات برخی رویداد‌های سیاسی از جمله انتخابات آمریکا سبب شد نرخ ارز و سکه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مونا ربیعیان/بازار سرمایه نیز برخلاف  روند بازار ارز و سکه  در روزهای آغازین  این هفته با اُفت شدید همراه بود اما با کاهش نرخ ارز در آخرین روزهای معاملات بازار سرمایه با رشد شاخص بورس مواجه شد.

دربازار سرمایه بعد از هر دوره افت یک دوره بازگشت به روزهای رشد شاخص را تجربه می کند و تاجایی پیش می رود که شاید لازم نباشد قیمت ها از این میزان بیشتر کاهش یابد ،البته  ارزنگی قیمت ها سبب شد بازار سرمایه به روند صعودی باز گردد از طرف دیگر قیمت نفت برنت بیشتر از ۴۰ دلار تثبیت شد همچنین نرخ مس در قیمت ۶ هزار و ۸۰۰ دلار پایدار ماند و روی نیز به مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ دلار رسید و به طوری کلی قیمت ها در بازار های جهانی دستخوش بازیابی جدیدی شد که این تغییر در نوع خود خوب بود که سبب شد در آخرین روز معاملات رشد بازار بورس مثبت باشد.

دولت اگر حمایت نکند بهتر است

پيمان مولوى؛ دبير انجمن اقتصاددانان ايران در خصوص حمایت دولت از بازار سرمایه به خبرنگار ما گفت: دولت در پوزیشن حمایتی قرار ندارد، بهترین حمایت دولت ها عدم دستکاری در اعداد و ارقام، عدم بازار دستوری و عدم صادر کردن بخشنامه های آنی می تواند باشد.

وی افزود: دولت با کنترل کردن قیمت ها می تواند حمایت کند اینکه دولت دستوری عمل می کند و روند صعودی از این بازار می خواهد باعث می شود بازارهای دیگر در این دستوری بودن منفی شود، از طرفی عدم درک بازار سرمایه و رویکردهای ناتان د ولت باعث برهم ریختگی در این بازار می شود.

دبیر انجمن اقتصاددان ایران درباره بازار سرمایه اظهارداشت: بازار سرمایه همانند دیگر بازارها یک مارکت است که ی نفعان زیادی را دارد و این بازار را فعالان بازر بورس هستند که ایجاد می کنند این بازار دستوری عمل نمی کند اما توسط سازمان بورس سیاست گذاری می شود و این بازار بدون مشورت و تصمیمات کوتاه مدت نمی توان این بازار را اداره کرد.

بازار بدون رقابت و اقتصاد دستوری

او درخصوص تفاوت ساز و حار بازار بورس جهانی و  ایران نیز اظهارداشت: ساز و کار این بازار با بازار بورس جهانی متفاوت است بازار ایران بازار رقابتی نیست ، اقتصاد بسته، اقتصاد دستوری و توزیع رانت در اقتصاد باعث می شود تا تحلیل درستی از بازار سرمایه نتوان داشت.

پیمان مولوی افزود: درحال حاضر بازار سرمایه به دلیل شفافیتی که دارد می تواند برای توسعه مناسب باشد هر بازاری صعود و نزول دارد و این بازار نیز مستثنا نیست.

عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس به نفع دولت

وی درباره بازار دستوری در بازار بورس اظهارداشت: قصد دولت اگر این است که روند صعودی را بازگرداند که این را باعث تغییراتی نخواهد شد تغیرات مدیریتی برای دولت سودی ندارد اما اگر به دنبال تامین مالی باشد می تواند در این بازار بهره برداشته باشد و درآمد به نفع دولت کسب کند.

حباب در بازار سرمایه معنی ندارد

دبیر انجم اقتصاددان ایران درخصوص حباب بازار بورس نیز افزود:حباب در هربازاری به معنای فروش کالا یا سهامی به بالاتر از قیمت اصلی این حباب در ذات همه بازار ها وجود دارد اما دربازار سرمایه کمی متفاوت تر است چرا که وقتی روند بازار صعودی می شود از حباب حرف می زنیم و وقتی که این روند سیر نزولی پیدا می کند حرف های حباب یادمان می رود در حال حاضر نزدیک به ۴۵ سهم هستند که با مبالغ زیرارزش ذاتی به فروش می رسد در این مواقع حباب وجود نداشته یا حباب بازار هنوز به قوت خود هست.این بازار حبابی نیست فقط روند صعودی و نزولی بسیاری دارد.

وی در پایان اظهارداشت: اولین عامل موفقیت این است که سرمایه گذاران این بازار را همانند بازارهای دیگر بدانند و این بازار قرار نیست همیشه سود ده باشد و بهترین راه این است که صبور بود وبه روند های این بازار اعتماد داشت.