با توجه به شرایط خاص اقتصاد کشور قدرت خرید مردم کمتر شده و مجلس تلاش کرده با تصویب طرح کمک معیشت و با منابع مشخص به اقشار خاص در این شرایط کمک کند.

مونا رمضانپور/ این طرح در قالب اصلاح بودجه سال ۹۹ است با هدف اینکه منابع مورد نیاز برای پرداخت کمک هزینه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر جمعیت کشور را فراهم سازد. در این طرح به سه دهک پایین جامعه که عمدتاً مورد حمایت نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد هستند، به ازای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان در ماه پرداخت می‌شود.

برای سایر اقشار یارانه بگیر که نزدیک به ۴۰ میلیون نفر هستند، ماهیانه ۶۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود. طرح کمک معیشتی مراحل بررسی پایانی را در کمیسیون برنامه و بودجه گذرانده و گزارش کار در صحن مجلس مطرح شده و در دستور کار این هفته مجلس است.

طرح معیشتی طرحی برای همه مردم

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس درخصوص طرح معیشتی به خبرنگار ما گفت: طرح معیشتی مجلس با مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این برای اقلام اساسی همه دهک ها است، در حال حاضر ۲۴ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد خمینی و بهزیستی است و ماهانه ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر در نظر گرفته شد و ۴۰ میلیون نفر هم جزو دهک های متوسط جامعه هستند که ۶۰ هزار تومان به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است در کل به ۶۰ میلیون ایرانی این طرح در نظر گرفته شده است با توجه به اینکه قیمت های گوشت و مرغ افزایش یافته است که این طرح مبنای حمایتی دارد و جبران به خسارت معیشتی مردم دارد.

وی در ادامه درباره پیوست های این طرح اظهارداشت: از طرفی این مصوبه چندین پیوست دارد از جمله ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تامین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق فولاد و ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن برای مددجویان در نظر گرفته شده است که در کل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از فروش یا تهاتر دارایی های دولتی در نظر گرفته شده است.

منبع این طرح از منابع دولتی تامین می شود

مجتبی یوسفی درباره پیشنهادهای مجلس برای تهیه منابع مالی این طرح گفت: درحال حاضر بی برنامگی دولت باعث شده تا اقشار آسیب پذیر جبران نشده است با توجه به اینکه این مصوبه در مجلس به توافق رسیده است دولت مخالف اجرا شدن این طرح بوده است نمایندگان مجلس قرار بود که با افزایش قیمت عوارض و افزایش مالیات کالای لوکس یا افزایش قیمت تراکنش بانک ها باشد که دولت با این منابع مخالفت کرد. پس از مخالفت دولت با این طرح ها دولت پس ز یک هفته تراکنش های بانکی را افزایش داد که این نشان می دهد که دولت به فکر مردم نیست و اولویت مردم و مجلس با یکدیگر متفاوت است.

وی در ادامه منبع اصلی این طرح را به خبرنگار ما گفت: بودجه این طرح معیشتی باید توسط منابع دولتی تامین شود و شرکت های خصولتی نمی تواند جزو تامین کننده های این طرح باشند، صندوق شستا اگر پول داشت که حقوق بازنشستگان و صندوق بازنشستگی اینگونه نبود بنابراین منبع طرح معیشتی باید از منابع قابل اعتماد تامین شود.

این نماینده مجلس درخصوص کاهش قیمت ارز باعث کاهش قیمت کالای اساسی می شود هم اظهارداشت: در این مدت وقتی ارز افزایش پیدا کرد کالای اساسی هم تحت تاثیر قرار گرفته است اما بعداز روند کاهشی قیمت کالاهای اساسی کاهش پیدا نکرد دولت  سال مردم را معتل نگه داشت تا انتخابات آمریکا صورت گرید این گروکشی های اقتصادی دولت درباره طرح معیشتی دولت است.

وی درادامه در خصوص انتخابابت آمریکا اظهارداشت: بازی های سیاسی وجود داشته مردم را نگران کرده است اگر امریکاهایی به نفع ایران قرار بود کاری انجام دهد تا حال حاضر انجام می داد و داروی محرم را تحریم نمی کرد.

سو مدیریت در بخش اقتصاد بیداد می کند

مجتبی یوسفی درباره سو مدیریت ها اظهارداشت: سو مدیریت های باعث شده تا این اتفاقات رخ دهد و معیشت مردم به خطر بیافتد اگر دولت در سال ۹۲ که روی کار آمد تورم ۱ درصدی را با تورم۲ درصدی آمریکا جمع می زد و ۲۰ درصد اختلاف بین دلار و ریال می شد بنابراین اگر ۲۰ درصد سالیانه قیمت دلار افزایش پیدا می کرد در سال ۹۶ دلار به ۶ هزارتومن قیمت واقعی میرسید و این همه تورم در این دوسال به وجود نمی آمد اما وقتی دلار به بازار تزریق شد تا قیمت ثابت نگه داشته شود به یکباره قیمت دلار افزایش چشمگیری پیدا کرد از طرفی هم کالای اساسی قیمت چشمگیری پیدا کرد.

وی در پایان اظهار داشت: اینکه قیمت دلار در این چند روز انتخابات کاهش چشمگیری داشته نشان می دهد وقتی که دلار ۳۰ هزار تومان بود هم دولت می توانست با مدیریت صحیح می توانست قیمت دلار را کاهش دهند اما ترجیح داد تا روزانه قیمت ها افزایش پیدا کند.