بازی هیجانی نرخ اسعار (ارزهای خارجی) در بازار آزاد، این روزها بیشتر از روزهای دیگر به چشم می خورد، بی تردید اصلی ترین صحبت دلال ها در کوچه پس کوچه های خیابان فردوسی رای آوردن بایدن و باخت رقیب اوست.

بازی هیجانی نرخ اسعار (ارزهای خارجی) در بازار آزاد، این روزها بیشتر از روزهای دیگر به چشم می خورد، بی تردید اصلی ترین صحبت دلال ها در کوچه پس کوچه های خیابان فردوسی رای آوردن بایدن و باخت رقیب اوست.

مونا ربیعیان/نرخ دلار همچنان در حال ریزش  است. از این رو ترس بر دل دارندگان دلار افتاده و فکر فروش بر سر آنها انداخته است.کافیست عصر امروز  نگاهی به میدان فردوسی بیندازید تا متوجه این آشفته بازار شوید.

واکاوی در بازار ارز نشان می‌دهد، نوسانات ارزی همچنان تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و جو روانی است. همچنین به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی امکان دارد تا قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این قیمت ۲۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان  هم برسد!

این کارشناسان معتقدند این نوسانات دلار  ناشی از هیجانات بازار ارز بوده  است. دلالان از این وضعیت دل خوشی ندارند و تمام سعی خود را برای افزایش دوباره قیمت دلار می کنند. از این رو باید در این میان  بانک مرکزی وارد شود و از جولان دلالان ارزی جلوگیری کند.

همچنین در حالی که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار تومان است و دلالان تمایلی برای خرید دلار، یورو و سایر ارز‌ها ندارند، بهای خرید ارز در بازار آزاد تا ۲۲ هزار تومان هم عقب نشینی کرده است.

افزایش و کاهش نرخ ارز در بازار جنبه روانی دارد

افزایش قیمت ارز جنبه روانی داشته است و کاهش آن نیز هم همین است، به صورت منطقی انتخابات آمریکا روی قیمت ارز تاثیری ندارد اما چون مردم فکر می کنند که اانتخابات تاثیر مستقیم بر بازارهای ایران دارد، بخش اقتصادی دولت باید این امر را مدیریت می کرد که چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

درست است که انتخابات آمریکا در بحث تحریم ها تاثیر بسزایی در بازار ارز داشته است اما اینکه تحریم ها همچنان پابرجاس و قیمت ها روند کاهشی پیدا کرده نشان می دهد که افزایش قیمت ها نیز بر اثر جو روانی بوده است و با مدیریت داخلی این جو روانی را می توانست کنترل کرد.  ضعف مدیریتی در کنترل قیمت ها مشهود است.

اقتصاد وابسته باعث تنش های بازاری در کشور

تا زمانی که اقتصاد ما به اقتصاد جهانی گره خورده باشد این اتفاقات طبیعی است و رخ خواهد داد درست است که تعامل اقتصادی و معاملات بانکی باید با جهان داشته باشیم اما اقتصاد مقاوتی به معنای این است که اگر تحریم شدیم و یا هر اتفاق دیگری رخ داد بتوانیم بازارهای مربوط را کنترل کنیم.

ساختارهای اقتصادی باید قوی باشد تا تغییر و تحولات ایجاد شده در دنیا به خصوص آمریکا روی اقتصاد ما تاثیری نداشته باشد، درست است که انتخابات آمریکا روی بورس جهانی نیز تاثیر گذاشته است و این امر طبیعی است اما می تواند با یک برنام ریزی دقیقی این تنش های بازاری را کاهش داد برنامه ریزی برای افزایش تولید محولات داخلی و رقابت این محصولات با دیگر محصولات مشابه می تواند راهکار درست باشد.