معاون توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت ارز، مشکل ترخیص و تقاضای کاذب را عامل گرانی پوشک دانست و ابراز امیدواری کرد که با کاهش نرخ ارز، قیمت کالاها در یکی دو ماه آینده کاهش یابد.

سعید عباسی صارمی، معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در برنامه “یه روز تازه” اظهار کرد: در سال جاری برای تامین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی برنامه ریزی شده که از این میزان ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن از محل کالاهای تولید داخلی تامین می شود و حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن هم باید از طریق واردات تامین شود. تاکنون علی رغم همه مشکلات تحریم ۱۵ میلیون تن واردات قطعی انجام شده و با توجه به موجودی که در بنادر است، نیاز واردات تامین می شود.

وی در ادامه درباره کمیاب شدن و گرانی های گاه و بی گاه برخی کالاها اظهار کرد: باید بحث گرانی را از گران فروشی تفکیک کنیم، برای مثال قیمت گوشت به دلیل اینکه قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می شد اما بعد از مدتی برای حمایت از تولید داخل و مدیریت ارزی به ارز نیمایی تغییر کرد که باعث شد قیمت آن متاثر از نرخ ارز شود و همه کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می شوند همینطور هستند.

صارمی همچنین با اشاره به تغییر گروه کالایی برنج و روغن و کره، تصریح کرد: قیمت این کالاها نیز طبیعتا متاثر از نوسانات ارزی است. اما در بخشی هم گران فروشی داریم که منکر آن نیستیم. ستاد تنظیم بازار که دوشنبه ها تشکیل می شود برای تشدید بازرسی ها با همکاری سازمان حمایت و سازمن صمت استان ها و تعزیزات برنامه ریزی کرده است.

معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) همچنین در پاسخ به اینکه آیا ریزش نرخ ارز به کاهش قیمت کالاها منجر خواهد شد؟ تصریح کرد: در اکثر کالاها در بازار رقابت داریم. اما موضوعی در علم اقتصاد تحت عنوان چسبندگی قیمت ها وجود دارد که بر اساس آن با افزایش نرخ ارز قیمتها به سرعت افزایش میابد اما در  کاهش نرخ اینطور نیست و خیلی تدریجی ارزانی رخ می دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در یکی دو ماه آینده قیمت ها کاهشی شود و گفت: برای مثال قیمت تخم مرغ الان هم به نرخ مصوب رسیده است.  برای اقلامی که قابلیت نگهداری ندارند معمولا زودتر این اتفاق رخ می دهد.

ارز، مشکل ترخیص و تقاضای کاذب عامل گرانی پوشک

این مقام مسئول در ادامه درباره افزایش قیمت پوشک و اقلام بهداشتی نیز با اشاره به مصرف سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن پوشک در کشور گفت: با توجه به وارداتی بودن بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک، بخشی از افزایش قیمت این محصول ناشی از افزایش نرخ ارز است. همچنین ترخیص مواد اولیه این کالا نیز دچار مشکل شده بود که با تمهیدات در نظر گرفته به زودی رفع می شود. اما وقتی چنین اتفاقاتی پیش میاید از ترس کسری و کمبود در بازار موجی از تقاضای کاذب ایجاد می شود و برخی خانواده ها میخواهند بخشی از نیاز آتی شان را زودتر تامین کنند که این وضعیت منجر به افزایش قیمت ها میشود.  

وی افزود: در بازارهای رقابتی عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و با برهم خوردن تعادل آن قیمت ها افزایش میابد.