حمایت از صنعت کشاورزی و کشاورزان، یکی از سیاست های کشور در طول سالیان گذشته بوده است چرا که تولید محصولات کشاورزی و عدم وابستگی به سایر کشورها، یکی از اولویت های هر کشوری محسوب می شود و یقینا هر کشوری که بتواند در تولید محصولات کشاورزی خودکفا شود و حتی با مازاد تولید، بتواند صادرات داشته باشد، یک امتیاز مثبت برایش ثبت می شود.

مونا رمضانپور/ کارشناسان بر این باورند حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی در شرایط سخت تحریم و شیوع ویروس کرونا اقدام غیر منطقی است چراکه می‌تواند تهدیدی جدی برای اشتغال (جهانگیری: ۱۹ درصد اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی است) فرار سرمایه از بخش کشاورزی و از دست رفتن امنیت غذایی کشور باشد، با این حال همچنان دولت مسر به انجام آن است.

به گفته آن‌ها دولت زمانی می‌تواند خواستار دریافت مالیات از بخش کشاورزی شود که زیر ساخت‌های لازم برای یک صنعت پر سود و پایدار را فراهم کرده باشد. در حالی که بخش کشاورزی در ایران از این شرایط برخودار نیست و این روزها با شدت گرفتن تحریم‌ها و بالا رفتن جهشی قیمت نهاده ها حتی توان تامین هزینه تولید را ندارد.

کشاورزان همچنان معاف از مالیات

محسن زنگنه، نماینده مجلس درخصوص اخذ مالیات از کشاورزان به خبرنگار ما گفت: کشاورزان در کل معاف از مالیات هستند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند، اما در این میان برخی کارشناسان معتقد هستند که از کشاورزان هم باید مالیات گرفت چرا که برخی از مناطق کشور فقط کارشان کشاورزی است و درآمد حاصل از کشاورزی را باید مالیات گرفت اما این مناطق جزو مناطق محروم است و این بحث فقط بین کارشناسان است در این خصوص نه دولت و نه مجلس برنامه ای ندارند.

وی در ادامه افزود: به خواسته دولت و مجلس کشاورزان معاف از مالیات هستند و خواهند بود البته این پیشنهاد دریافت مالیات به دلیل این بود که در آن مناطق توسعه ایجاد شود که با مخالفت روبرو شد.

پیشی گرفتن اخذ مالیات نسبت به سال گذشته

این نماینده مجلس درباره میزان اخذ مالیات اظهار داشت: میزان اخذ مالیات در سال جاری محقق شده است و اخذ مالیات همانند سال های گذشته انجام شده و د این میان برخی شرکت ها با گران شدن ارز سودهای کلانی کردند که با توجه به درآمدهای کسب شده مالیات خود را پرداخت کرده اند و طبق قانون تا کنون موفق شدیم نیم بیشتر مالیات ها را دریافت کنیم.

وی در پایان درخصوص کسری مالیاتی نیز گفت: اما این را هم باید بگویم که کسری وجود دارد و مالیات امسال نسبت عددی بیشتر از سال گذشته دریافت کرده ایم اما نسبت به پیش بینی ها فاصله زیادی بین مالیات های اخذ شده است اما تاکنون مشکلی در اخذ مالیات ها پیش نیامده است.