رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اهتمام ویژه ای برای تبدیل دانشکده بهداشت به دانشگاه نسل سوم شده است، اظهار داشت: فعالیت اقتصادی این دانشکده در سه بخش مهم و ویژه متمرکز شده که متشکل از بخش درآمدها، هزینه و آموزش است.

دکتر فرشید قربانی شهنام اظهار داشت:در بحث اقتصادی فعالیت های دانشگاه در سه بخش متمرکز می شود که مهمترین بخش آن هزینه ها و درآمد ها مطرح است و هدفمند کردن هزینه ها و کسب درآمد ها مهمترین بخش در کمک به مجموعه بهداشت و درمان از طریق فعالیت های آموزشی و پژوهشی به منظور هدفمند کردن هزینه ها و سیاست گذاری بهتر در مباحث اقتصادی، بهداشت و درمان است.

وی افزود: دانشکده بهداشت در بحث درآمد زایی طرح ارتباط با صنعت را راه اندازی کرده است و بیش از یک دهه است که در این راستا فعالیت مستمر دارد و بر طبق آمار و ارقام دانشکده علوم پزشکی و دانشکده بهداشت در موضوع طرح های اقتصادی ارتباطی مستقیم با صنعت کسب کرده و از نظر هجم مبلغی که با صنایع متعهد شده است ۴۶ میلیارد ریال در قالب ۱۳ طرح با مراکز صنعتی و غیر صنعتی منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه امروز ۵ شرکت دانش بنیان در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان راه اندازی شده است ،تصریح کرد: به همت دانشجوبان و اساتید فناور استان همدان بزرگترین شرکت تولید ماسک های پزشکی و نانو ایجاد شده و اتفاقی مهم در استان رقم خورده به گونه ای که با تاسیس این شرکت نه تنها نیاز استان به ماسک بهداشتی تامین می شود بلکه توانسته ایم نیاز استانهای همجوار را نیز تامین کنیم و این امر موجب شد با شیوع بیماری کوید ۱۹ در کشور و در استان کمبودی از جهت تامین ماسک بهداشتی در همدان نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: یک شرکت در همدان از اسفند ماه سال گذشته اقدام به تولید پارچه و ماسک نانو را آغاز کرد و نتایج خوبی در این زمینه کسب شد و با تکمیل فرآیند این طرح قابلیت صادرات دارد چرا که با استاندار های بین المللی مطابقت دارد و این طرح می تواند موجب ارزش افزوده خوبی برای کشور و استان همدان شود.

وی افزود: امروز به همت و تلاش متخصصین استان همدان در زمینه مقابله با ویروس کرونا اقدامات مهم و خوبی انجام شده و تولید دستگاه الکتروریسی ضد ویروس برای تولید پارچه نانو، تولید ماسک نانوو انواع ماسک ها، لباس های نانو مقاوم در برابر ویروس را پیگیری می کنیم و همچنین به همت اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت همدان و با راه اندازی واحد فناوری درصدد تولید دستگاه تست ماسک های تنفسی هستیم.

وی در دامه با اشاره به دیگر اقدمات و عملکرد دانشکده بهداشت همدان، گفت: امروز همچنین به همت دانشکده بهداشت همدان یک شرکت فناوری در جهت تولید رسانه های مجازی، محتوای آموزشی و آموزش بهداشت اقدام کرده است و توانسته پکیج ها و نرم افزارهایی متناسب با ایمنی و مدیریت شبکه اضطراری ایجاد کند.
وی وجود ۵ شرکت فعال دانش بینان در دانشکده بهداشت همدان را اتفاقی خوب در جهت توسعه فناوری و ایجاد اشتغال و کسب ثروت دانست و تصریح کرد: هم اکنون برخی از دوره هایMPH دانشجویان دکترای و دانشجوی ارشد جذب می کنیم.

وی تصریح کرد: دانشکده بهداشت همدان مفتخر است که خدمات آموزشی، پژوهشی و فناوری را در حد متعالی در این دانشکده ارایه می کند و درامد قابل توجهی توانسته از این خدمات کسب کند و توانسته در جهت خودکفایی و کاهش اتکا به بودجه های دولتی گام های موثری بردارد و دانشکده را بدون کمکهای دولتی هدایت کند وبرای تمام هزینه ها پوشش صددرصد ایجاد کند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه با اشاره به اهداف این دانشکده در راستای کسب درآمد و کاهش اتکا به حمایت های دولتی اظهار داشت: امروز دانشکده پردیس بین الملل با جذب دانشجویان خارجی اتفاق بی نطیری در جهت توسعه دانشگاه برداشته و اتفاق بی نظیری را رقم زده است و از نظر آمار دانشجویان خارجی در رتبه سه دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قرار دارد و امروز دانشکده بهداشت با ظرفیت سازی در جهت جذب دانشجویان خارجی و داخلی دانشجویانی که امتیاز های متناسب با پردیس بین الملل را کسب کرده اند را جذب کند و در جهت توسعه درامد های دانشگاه گام بردارد و درآمد های آن در جهت زیر ساخت های آموزشی و پژوهشی هزینه شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۶ نفر دانشجوی دکترای تخصصی جذب شده و ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد پردیس بین الملل ۱۲ تا ۱۵ دانشجو است که ارزآوری خوبی برای دانشگاه به همراه دارد.

وی با بیان اینکه پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی از دانشکده های مهم از نظر علمی است، تصریح

کرد: تقاضای تحصیل دانشجویان از اقلیم کردستان عراق نیز وجود دارد و در رشته هاسی پزشکی و دندانپزشکی زمینه های جدب متقاضیان آزاد با پرداخت هزینه فراهم شده است.

دکتر قربانی شهنام اظهار داشت: در بحث فرآیند هزینه ها ماهیت یک سیستم پویا باید مد نظر باشد که فرآیندهای درامد و هزینه ها باید اصلاح شود تا موجب بهره وری گردد و در بخش هدفمند کردن هزینه ها بخش مهمی ازکار ها انجام شده و کلیه مطالبات ما در بحث صرفه جویی در هزینه ها انجام شده که بطور مثال حذف پایان نامه های کاغذی از مهمترین برنامه ها در جهت صرفه جویی در هزینه ها بوده است.

وی تجمیع قرار دادهای مالی و صرفه جویی در نیروی انسانی و فضای فیزیکی را نیز از جمله فعالیت ها در جهت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری دانشکده بهداشت عنوان کرد.

وی تفکیک پسماندها، نصب سنسورها، راه اندازی سامانه مدیریت مواد شیمیایی را از جمله اقدمات در جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها عنوان کرد و گفت با صرف جویی توانستیم در جهت بروز رسانی تجهیزات و امکانات دانشکده گام های مهمی برداریم.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان بخش سوم فعالیت های دانشکده را فعالیت های آموزشی و پژوهشی عنوان کرد و افزود: با راه اندازی رشته اقتصاد بهداشت و جذب دانشجویان در این رشته توانستیم ۱۲ عنوان طرح تحقیقاتی و پایان نامه مرتبط با اقتصاد سلامت اجرا کنیم و توانستیم با معرفی طرح ها که اغلب طرح های ملی است در جهت درآمد زایی و کسب درآمد گام برداریم .

وی تاکید کرد: ما امروز درصدد تبدیل دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین هستیم و در این زمینه با آماده سازی بستر ها در رقابتی سالم و تنگاتنگ زمینه را برای بروز و ظهور دانشجویان و اساتید و هیات های علمی فراهم کنیم تا دانشجویان با کسب مهارت در جهت تولید ثروت آماده ورود به بازار کار در کشور و دنیا شوند.

وی تاکید کرد: ما باید دانشجویانی تربیت کنیم که آویزان سیستم دولتی از منظر اقتصادی نباشند و هر دانشجوی فارغ التحصیل ما باید یک کارآفرین برتر و کمک کننده به چرخه اقتصادی کشور باشد و چشم اندار فعالیت های آموزشی و پژوهشی ما تربیت دانشجویان خلاق، کارآفرین است.
وی با بیان اینکه تربیت دانشجویان کارآفرین در صدر همه فعالیت های دانشکده بهداشت است گفت: در این راستا مرکز رشد دانشگاه از نظر تامین فضای فیزیکی، پرداخت وام با مکاتبه با سازمان ها و ارگانهای مختلف کمک شایانی به شرکت های نوپای دانش بنیان کرده است و توانسته ایم تنها در یک شرکت فناوری تولید ماسک برای ۱۰۰ نفر شغل ایحاد کنیم.

وی اضافه کرد: این دانشکده در تولید دستگاه ستاب تست ماسک ها نیز فعالیت های خوبی انجام داده و در تشخیص ماسک های استاندارد توانستیم در جهت سلامت جامعه گام های موثری برداریم.