در حالی که مجلس طرح تأمین کالاهای اساسی مردم را تصویب کرده اما دولت همچنان برای عدم اجرای این طرح مشکلاتی را مطرح می‌کند که به اعتقاد کارشناسان باید با ایجاد راه های جدید جهت تامین منابع مالی این طرح، بهانه عدم اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی مردم را از دولت گرفت.

طی دو سال گذشته اقتصاد ایران دچار تنش های زیادی شده است؛ افزایش چند باره قیمت ها و همچنین گرانی ها و کمبودهای دوره ای در نهایت منجر به تنگ تر شدن معیشت مردم شده است.

مونا ربیعیان/افزایش مکرر قیمت کالاهای اساسی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ، روغن، مسکن و … در کنار ثابت ماندن میزان درآمد اقشار زیادی از مردم که کارمند یا کارگر بوده اند شاید یکی از مشکلات این روزهای مردم باشد اما مشکل بزرگتر با شیوع کرونا به وجود آمد.

شیوع کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن باعث از بین رفتن بسیاری از کسب و کارها در کشور شد و به تبع آن درآمد درصد زیادی از مردم یکباره از بین رفت. از طرف دیگر هزینه های روزمره به شدت افزایش پیدا کرد و اقشار آسیب پذیر جامعه نیز دیگر نتوانستند از عهده کوچکترین هزینه های خود بر بیایند.

حال پس از مدت ها و به دنبال فرمان مقام معظم رهبری درباره کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گرانفروشی ها و کمک بسیج در این راستا، قرارگاه هفدهم ربیع حضور دستگاه‌های اجرایی و نظارتی تشکیل شد.

این قرارگاه با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت، دادگستری و دادستان کل کشور و همه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که در این مساله درگیر هستند تشکیل شد.

سپاه ظرفیت‌های متنوعی در اختیار دارد که در این موضوع برای کمک به این دو وزارتخانه بسیج خواهد کرد تا کار به خوبی پیش برود.

از طرفی هم بسیج به عنوان تشکیلات گسترده مردمی از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد و در کنار دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت خواهد بود.

بسیج در زمینه نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع در کنار وزارتخانه‌ها است و هماهنگی‌های لازم با تمام استان‌ها انجام شده و شهرستان‌ها نیز آماده هستند.

عدم نظارت دولت بر بازارها

رحمت اله فیروزی پوربادی، نماینده جلس در خصوص گرانی های اخیر در بازار کالای اساسی به خبرنگار ما گفت: گرانی های اخیر به دلیل عدم نظارت دولت و برخورد جدی با متخلفین پیش آمده است، دولت باید در بخش ها مختلف تولیدی بازارها، اصناف و.. نظاره گر باشد و به دنبال آن نیز باید مراکز اصلی توزیع فروش را نیز نظارت کند که تخلفی صورت نگیرد، گرانی های موجود در کشور قابل قبول نیست.

وی در ادامه افزود: درست است که چند روزی نرخ ارز روند کاهشی داشته اما این روند کاهشی به مرور زمان بازتابش را روی بازارهای متقابل خواهد گذاشت.

سپاه می تواند کمکی بر تنظیم بازار باشد

این نماینده مجلس درخصوص ورود سپاه به تنظیم بازار اظهارداشت: ورود سپاه برای تنظیم بازار می تواند موثر باشد به شرطی که ایت نظارت به صورت مستمر و تمام بازارها را پوشش دهد و برخورد جدی با متخلفین شود.امید می رود با همت بسیج و سپاه بازار به تنظیم برسد.

رحمت اله فیروزی پوربادی درباره کنترل بازار با طرح معیشتی مجلس نیز گفت: طرح معیشتی نمی تواند در کنترل بازار کمکی کند یا اینکه تورم را کاهش دهد اما می تواند بخشی از معیشت مردم را تامین کند اگر وضع مالی مردم رو به بهبود رود این طرح می تواند کمی برای آنها باشد اما نمی تواند روی قیمت های بازار تاثیری بگذارد.

وی در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: در نهایت باید از تولید تا توزیع کالا نظارت شود تا این گرانی های بی دلیل پایان یابد.