در حالی که به نظر می‌رسد آمار مرگ و میرهای کرونایی در کشورمان بالاتر از سایر کشورهای دنیا و درصد متوفیان این بیماری بیشتر است اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، امار بیماران بالاتر از میزان اعلام شده بوده و نبود امکان تشخیص مرگ و میر را بیشتر نشان می‌دهد.

این روزها یکی از مسائلی که بعضاً چالش برانگیز است، نبود تناسب بین آمار مرگ و میر بیماران کرونایی نسبت به میزان مبتلایان در کشورمان است به طوری که گاهاً آمار مرگ و میر در برخی کشورها با ابتلای ۸۸ هزار بیمار کرونایی با میزان فوتی‌های کرونایی کشورمان با ابتلای ۹ هزار بیمار، برابری می‌کند.

این رقم بسیار بالا نه تنها نگران‌کننده بلکه ابهام برانگیز است چرا که با آمارهای جهانی و میزان کشندگی این بیماری در دنیا تناسب ندارد.

دکتر «ابراهیم سلمانی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: متاسفانه به علت محدودیت در کیت‌های تشخیص کرونا، بسیاری از افراد بیمار در کشورمان، شناسایی و تشخیص داده نمی‎شوند لذا تناسب آمار مرگ و میر کرونایی‌ها با افراد بیمار نسبت به سایر نقاط دنیا متفاوت است.

وی افزود: به عنوان نمونه آمار بیماران کرونایی در یزد نیز بالاتر از میزان تشخیص داده شده باشد اما به علت تشخیص و شناسایی نشدن در آمار قید نمی‌شود لذا میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز بالا نیست.

سلمانی در نشست با خبرنگاران که امروز در استانداری یزد برگزار شد نیز از بستری یک‌هزار و ۱۵۷ نفر بیمار مشکوک به کرونا خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۲۰۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و در حال دریافت خدمت هستند.

وی ارتقای مراقبت و رعایت پروتکل‌های بهداشهی از سوی مردم را عامل موثری بر کاهش آمار بیماری در استان دانست و گفت: در حال حاضر پوشیدن ماسک از سوی ۷۱ درصد مردم استان رعایت می‌شود و هرچند روند بهتری را در استان سپری می‌کنیم ولی این میزان همچنان با شاخص ایده‌آل فاصله دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه اشکذر، مهریز و میبد را شهرستان‌های با وضعیت وخیم در استان اعلام کرد و گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم این شهرها هنوز کم است به طوری که درصد پوشیدن ماسک از سوی مردم در اشکذر ۴۶ درصد، مهریز ۴۷ درصد و میبد ۶۰ درصد است. 

وی از شهرستان‌های ابرکوه و خاتم نیز به عنوان شهرستان‌هایی با وضعیت وخیم یاد کرد و گفت: درصد پوشش ماسک از سوی مردم خاتم ۷۵ درصد و در شهرستان ابرکوه ۶۸ درصد است که در مقایسه با دو هفته گذشته ارتقای قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی آمار استفاده از ماسک از سوی مردم شهرستان یزد را نیز ۷۶ درصد اعلام کرد که در فضاهای عمومی حدود ۷۰ درصد است.

سلمانی از وضعیت مطلوب خدمات درمانی در یزد خبر داد و در این خصوص با اشاره به مقایسه آمار استان با میانگین کشوری، گفت: متوسط کشندگی کرونا در کشور ۵.۴ درصد است که از نسبت افراد فوتی به افراد بستری به دست می‌آید.

وی میزان کشندگی کرونا در استان را  ۴.۳ درصد اعلام کرد و گفت: متوسط زمان بهبودی بیماران کرونایی در بیمارستان‌های کشور نیز ۵.۷ روز و در استان یزد  ۴.۵ است که این مسئله از صرف زمان کمتری برای بهبودی بیماران کرونایی در یزد خبر می‌دهد.

این مسئول متوسط اقامت بیماران فوت شده کشور در بیمارستانها را هشت روز ذکر و عنوان کرد: این رقم در استان یزد به ازای هر بیمار فوت شده، ۸.۶ روز بوده که نشان دهنده خدمات بیشتری است که فرد تا زمان فوت دریافت می‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان نیز از نبود مشکل کمبود تخت و دارو در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر دارو به میزان کافی در استان وجود دارد و نسبت به آمار فعلی بیماران اکنون ۲۰۰ تخت مازاد در استان داریم.