رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان اینکه چندین سال است خواستار تشکیل ستاد و میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با حضور دستگاه های اجرایی هستیم، گفت: اگر امروز کرونا ستاد مقابله دارد، دیابت سال هاست نه ستاد و نه تشکیلاتی دارد.

محمدعلی عطاری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت که امروز (چهارشنبه_۲۱ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: نام‌گذاری روز جهانی دیابت برای جلب توجه مردم و مسئولان به این بیماری طولانی مدت است که فرد را سال ها معلول و به مرور نابود می کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آمار مرگ بر اثر دیابت با هیچ جنگی قابل مقایسه نیست، افزود: بیماری دیابت را به سیلی ویرانگر تعبیر می کنیم که در دنیا باعث مرگ و میر افراد در هر لحظه می شود.

وی با اشاره به عوارض جدی کرونا در بیماران دیابتی، گفت: دیابت بیماری مهم، شایع، ناتوان کننده و پرهزینه ای است که عوامل متعددی باعث بروز آن می شود از جمله کم تحرکی، استرس و چاقی، دخانیات و ژنتیک.

عطاری با بیان اینکه اگر امروز کرونا ستاد مقابله دارد، دیابت سال هاست نه ستاد و نه تشکیلاتی دارد، افزود: بیماری دیابت سالانه هزینه بسیار سنگینی دارد، درحالی که عملا حمایتی از این بیماران نمی شود.

وی با اشاره به اقدامات موسسه خیریه دیابت اصفهان برای حمایت از بیماران دیابتی و آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم، خاطرنشان کرد: دیابت موضوعی است که هر روز باید مورد توجه قرار گیرد و حتی در این شرایط، مرگ و میر ناشی از دیابت حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان خاطرنشان کرد: بنا به اعلام مسئولان وزارت بهداشت حدود ۱۶ درصد مردم ایران دیابت دارند و این درحالی است که افراد زیادی از بیماری خود خبر ندارند.

وی از دیابت به عنوان بیماری خاموش یاد کرد و افزود: زمانی متوجه بیماری دیابت می شویم که عوارض بیماری بعد از سال ها مشخص می شود چراکه این بیماری بی سر و صدا پیش می رود.

عطاری با اعلام اینکه مرگ بیماران دیابتی ۲ تا ۴ برابر افراد عادی است، تصریح کرد: سن بیولوژیک بیماران دیابتی یک سوم بیشتر از سن معمولی آنها است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شعار آموزش، کنترل و پیشگیری در این موسسه خیریه، توضیح داد: انتظار داریم حوزه های بهداشت و درمان، شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی با خیریه ما همکاری کنند که در خیلی از موارد از دولت جلوتر حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه چندین سال است خواستار تشکیل ستاد یا میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با حضور دستگاه های اجرایی هستیم، گفت: مشکلات بیماران دیابتی ازجمله کمبود انسولین های قلمی را به مسئولان استان و کشور اعلام کرده و برای حل مشکلات این بیماران تلاش می کنیم.

ابتلا به کووید می تواند عامل دیابت شود

علی کچوئی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با مقایسه کووید و دیابت نیز در این نشست، اظهار کرد: بیماری کووید دوره ای دارد که طی می شود ولی دیابت بیماری است که از مدت ها قبل بوده و همچنان روند صعودی در افراد دارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده با ادامه این روند دیابت به یک همه گیری تبدیل می شود، افزود: بیماری های زمینه ای یکی از عوامل مرگ و میر در بیماران کووید است، در حالی که بیماری کووید نیز می تواند پانکراس را درگیر کرده و فرد را به علت التهاب لوزالمعده دچار دیابت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کنترل قند در افرادی که به کووید مبتلا می شوند بسیار مشکل تر است، ‌ افزود: متاسفانه درصد بالایی از فوتی های کووید افراد دیابتی هستند.