یک روانشناس، با بیان اینکه عشق به تنهایی برای زندگی مشترک کافی نیست، گفت: ازدواج یک تصمیم گیری است و تصمیم گیری یک فرایند عقلانی محسوب می شود، یعنی در ازدواج حتی به عشق هم باید با عقل نگاه کنیم.

دکتر مقصود فقیرپور ، با اشاره به نقش تفاوت های فرهنگی در تعارضات زندگی زناشویی، اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که منجر به ایجاد تعارض در زندگی مشترک می شود، می تواند به دلیل تفاوت های فرهنگی باشد، اما تفاوت های فرهنگی با هر درجه و شدتی لزوما موجب ایجاد تعارض نمی شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تفاوت های فرهنگی، افزود: اگر زوجین به این تفاوت ها فکر کنند و زمینه های تفاوت ها را بشناسند و شدت و حدت آنان را بدانند می توانند جلوی بسیاری از تعارضات را بگیرند و یا نحوه حل مسئله را آسان کنند.

این متخصص روانشناسی، با اشاره به شکل گیری خرده فرهنگ ها و گویش ها و قومیت ها و مهاجرت ها، تصریح کرد: دنیای امروز دنیای ارتباطی و اطلاعاتی است و با افراد زیادی از سایر مناطق آشنا می شویم لذا برخی از افراد بدون ارزیابی جوانب تفاوت های فرهنگی تصمیم به ازدواج می گیرند. این در حالی است که بسیاری از اختلافات زوجین به دلیل همین زیاد بودن تفاوت ها و نادیده گرفتن آنها در فرایند ازدواج اتفاق می افتد.

فقیرپور، با بیان اینکه الگوهای عملی و رفتاری ما عمدتا از مبناهای فرهنگی ناشی می شود، گفت: اگر این الگوها در بسیاری از موارد خیلی متفاوت از هم بوده و گاها متضاد باشند، برای حل آنان مشکل ایجاد می شود لذا همه افراد باید به تفاوت های فرهنگی یکدیگر احترام بگذارند.

وی ادامه داد: دو نفر که با هم آشنا می شوند و زندگی مشترک را آغاز می کنند، نباید فرهنگ طرف مقابل را به خاطر تفاوت نادرست بدانند. در واقع جوانان باید به درجه ای از بلوغ فکری برسند که تفاوت های فرهنگی را نشان دهنده ضعف فرهنگی طرف مقابل ندانند لذا می توانیم از طریق احترام گذاشتن به خرده فرهنگ های هم و نزدیک کردن ابعادی از این فرهنگ ها زندگی خوبی داشته باشیم.

این روانشناس، با بیان اینکه جوانان باید قبل و در بدو ازدواج تفاوت های فرهنگی را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: تفاوت های فرهنگی در مقوله های مختلف زندگی مشترک از جمله سازگاری خانواده ها، نحوه زندگی، فرزندپروری و… اثرگذار است.

وی برخی از تفاوت های فرهنگی را محدود به غذا دانست و تصریح کرد: تغذیه یکی از جنبه های مهم زندگی انسان است، اما گاهی تفاوت های فرهنگی به الگوهای پوشش، طرز تفکر، نگاه به زندگی، اهداف زندگی و نگرش ها ورود می کند و زمینه های تفاوت را گسترش می دهد.

فقیرپور، مدارا کردن یکی از زوجین با تفاوت های فرهنگی را به تدریج موجب ناکامی، غمگینی و احساس عدم رضایت از زندگی دانست و اظهار کرد: در زندگی مشترک سازگاری مهم است، یعنی زوجین به فرهنگ طرف مقابل احترام بگذارد و این فرهنگ را به هم نزدیک کنند. جوانان وقتی با تفاوت فرهنگی زیاد مواجه می شوند، حتما بررسی و کاوش را بیشتر کنند و از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرند.

این روانشناس، عشق را یک بخش مهمی از زندگی مشترک دانست و اضافه کرد: عشق بسیاری از مسائل را برای جوانان آسان می کند، اما به تنهایی برای زندگی مشترک کافی نیست، زیرا ازدواج یک تصمیم گیری است و تصمیم گیری یک فرایند عقلانی محسوب می شود، یعنی در ازدواج حتی به عشق هم باید با عقل نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه عشق نمی تواند حلال همه مشکلات زناشویی باشد، عنوان کرد: نادیده گرفتن تفاوت های فرهنگی عشق را به هیجانات منفی مانند تنفر و خشم تبدیل می کند لذا قبل از آشنایی با افراد و عاشق شدن باید تفاوت ها را ببینیم؛ نه اینکه رابطه را پیش ببریم و وابستگی شکل بگیرد و عاشق شویم. قطعا اگر آشنایی به درستی صورت گیرد، احتمال بروز تعارض در زندگی مشترک کم می شود.

فقیرپور، با بیان اینکه امروزه ازدواج با تفاوت های فرهنگی اجتناب ناپذیر شده است، خاطرنشان کرد: جوانان در شرایطی قرار دارند که با افراد از فرهنگ های مختلف برخورد می کنند لذا نباید دایره تفاوت های فرهنگی را خیلی محدود کنیم. همچنین باید قدرت سازگاری خودمان را با این تفاوت ها تقویت کنیم.

وی از خانواده ها خواست کودکان و نوجوانان را با گستردگی های فرهنگی آشنا کنند و گفت: افراد باید بتوانند احترام گذاشتن به همه فرهنگ ها را یاد بگیرند و تفاوت های فرهنگی را به گفت وگو بگذارند و از طریق حل مسئله تفاوت ها را به تفاهم ها تبدیل کنند و الگوهایی را در پیش بگیرند که به طرف مقابل فشار زیادی وارد نشود.