رئیس انجمن جایگاه داران سوخت استان اصفهان گفت: حذف کارت سوخت آزاد گازوئیل از جایگاه های سوخت، نه تنها مانع قاچاق گازوئیل نشده است، بلکه موجب درگیری بین رانندگان و جایگاه ها شده است.

پیمان کامران ، در خصوص حذف کارت سوخت آزاد گازوئیل در جایگاه ها و تبعات آن برای جایگاه داران از سال گذشته تاکنون، اظهار کرد: با وجودی که حدود ۷۰ جایگاه سوخت گازوئیل در مبادی مختلف استان وجود دارد، اما تنها حدود ۱۲ جایگاه،  کارت سوخت آزاد برای رانندگان دارند.

وی با بیان اینکه احتمال دارد رانندگان خودروهای سنگین به هر دلیل با کمبود سوخت گازوییل مواجه شوند، اما به دلیل تصمیم سال گذشته و این محدودیت، تمام جایگاه ها کارت سوخت آزاد گازوئیل ندارند، گفت: اگر راننده ای به جایگاهی که کارت سوخت آزاد ندارند، مراجعه کند، امکان سوختگیری نخواهد داشت، در این شرایط بعضا شاهد درگیری با کارگران جایگاه ها هستیم. 

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت استان اصفهان با بیان اینکه پیش از این تمام جایگاه های سوخت گازوئیل در کشور کارت سوخت آزاد داشتند، گفت: به این کارت ها، کارت سوخت اضطراری می گویند، اما از سال گذشته و بعد از افزایش نرخ سوخت در کشور، این کارت ها از جایگاه های سوخت کشور جمع آوری شد و تنها به تعداد مشخصی جایگاه های گازوئیل این کارت ها داده شد.

وی افزود: اگر راننده ای در بین راه و جاده سوختش تمام شد، بعضا اطلاع ندارد که کدام جایگاه کارت سوخت آزاد گازوئیل دارد یا خیر؟

کامران در خصوص دلایل جمع آوری این کارت های سوخت، توضیح داد: سیاست دولت مقابله با قاچاق سوخت بود، اما باید توجه داشت که امکان ندارد منشا اصلی قاچاق سوخت از جایگاه ها باشد که متاسفانه این تصمیم موجب درگیری بین رانندگان خودروهای سنگین و جایگاه داران شده است، همچنین چند روز پیش در یکی از جایگاه های سوخت گازوئیل در استان یزد، این درگیری منجر به کشته شدن کارگر جایگاه شد.

وی تصریح کرد: این تصمیم نه تنها مانع قاچاق گازوئیل نشده است، بلکه درگیری ها را در این بخش افزایش داده است و از سوی دیگر امروز بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین از کم شدن میزان سهمیه سوخت گازوئیل خود گلایه دارند.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت استان اصفهان با بیان اینکه انتخاب جایگاه هایی که کارت سوخت آزاد گازوئیل دارند، بر عهده شرکت ملی پخش فراورده های نفتی کشور بوده است، تصریح کرد: وجود تعداد محدودی کارت سوخت آزاد گازوئیل حتی احتمال ایجاد رانت و تخلف در بین جایگاه ها را افزایش می دهد.

به گفته کامران، سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین براساس میزان بار و پیمایش به رانندگان تخصیص داده می شود، اما اگر رانندگان بیش از این سهمیه استفاده کنند، در سوختگیری آزاد گازوئیل دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه تصمیم شرکت پخش بعضا زمینه ساز درگیری بین رانندگان و کارگران جایگاه ها شده است، پیشنهاد داد: در کارت شخصی رانندگان یا امکان خرید سهمیه آزاد گازوئیل وجود داشته باشد که در این صورت هیچ جایگاهی دیگر نیاز به کارت اضطراری نخواهد داشت و یا تمام جایگاه ها دارای کارت آزاد نفت گاز باشند تا از تکرار چنین اتفاقاتی در آینده پیشگیری شود.