خبر مذاکره ایران و امریکا می‌تواند مهم‌ترین خبر سیاسی ایران و جهان باشد. اما نه رسانه خارجی معتبری به این خبر پرداخته و نه مقامات ایران و امریکا درباره ادعای روزنامه کویتی واکنشی نشان داده‌اند. حتی برخی معتقدند خبر روزنامه الجریده صحت ندارد. آیا این چنین است؟

ماجرای مذاکره میان ایران و امریکا باز هم مطرح شده است. این بار روزنامه کویتی الجریده خبر داده که نمایندگانی از ایران و امریکا در عمان در حال مذاکرات محرمانه با ایران هستند. خبری که تاکنون نه تایید شده و نه تکذیب.

اما ظرف روزهای اخیر چه سیگنال‌های مثبت و منفی می‌توان از اظهارات و اقدامات مقامات ارشد ایران و امریکا دید؟

آمریکا شایط ایران را عملی کند تا مذاکره کنیم

محمود احمدی بیغش؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص احتمال مذاکره ایران با آمریکا به خبرنگار ما گفت: بستگی به رفتار آمریکایی ها نسبت به ایران دارد، اهداف سیاسی آمریکا طی این ۴۰ سال تغییر نکرده است. دشمنی ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آمریکا آغاز شد و جنگ های تحمیلی طی این چند سال از سوی آمریکا برای ایران ایجاد شد از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم های ۱۰ سال که شرایط را برای مردم دشوار کرده است.

وی در ادامه افزود: ایران برای مذاکره با ایران چند شرط دارد که بارها گفته شده اگر آمریکایی ها این شرایط را بپذیرند ایران حاضر است با آنها مذاکره کند و دشمنی های دیرینه را پایان دهد .

محمود احمدی بیغش شرایط مذاکره با آمریکا را اینونه بیان کرد: – آمریکایی ها باید جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران را به رسمیت بشناسند.-خسارت هایی که تاکنون به ایران زده اند را جبران کنند. – تحریم های ظالمانه علیه ایران را بردارند. – از مردم ایران عذرخواهی کنند در این شرایط ایران حاضر به مذاکره خواهد بود.

بایدن همان ترامپ است با پوست جدید

وی در ادامه درباره تفاوت بایدن و ترامپ اظهارداشت: گرچه به اعتقاد من بایدن همان ترامپ است با شیوه متفاوت ترامپ با قلدری قصد داشت ایران را تحت فشار قراردهد ابیدن با لبخند این کار را انجام می دهد، آمریکا استکبار است و سیاست کلان و استراتژی فرقی نمی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص رفتارهای بایدن اظهارداشت: بایدن تعیین کننده نیست، اسفند ماه که بایدن سرکار بیاید نمی تواند تحریم ها را به یکباره بردارد باید دید بایدن برای برداشتن تحریم ها چه شرطی برای ایران می گذارد. آمریکایی ها بدون شرط کاری را انجام نمی دهند.

این نماینده درباره رفتارهای عوام فریبی آمریکا گفت:  رفتارهای عوام فریبی که آمریکا دارد تحریم ها سه گونه است بهانه تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم های سازمان ملل و تحریم های آمریکا است

وی در پایان اظهارداشت:نمی توان پیش داوری و قضاوت کرد بایدن اول باید در کاخ سفید مستقر شود تا دید چه رفتارهایی خواهد داشت و چگونه برخورد خواهد کرد بعد قضاوت ها آغاز شود.