معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به تدابیری که وزارت جهاد و کشاورزی در تامین ارز و سیاست گذاری که در سازمان دام پزشکی کشور اتفاق افتاده است، خوشبختانه شرکت‌ها به هر طریقی موفق به تامین واکسن مورد اعتماد کشور شده‌اند و تا به حال با کمبودی مواجه نشده‌ایم.

بهمن نقیبی در رابطه با صحت و سقم ویدئوی خودخواری مرغ‌ها که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه هنوز به هویت این فیلم که متعلق به کجاست دست پیدا نکرده‌ایم، عده‌ای فیلم را منتسب به استان آذربایجان غربی می‌دانند البته همکاران ما در اداره کل آذربایجان غربی  موضوع را منتفی اعلام کردند، به عبارتی مشخص نیست این فیلم متعلق به ایران باشد یا خیر!

وی ادامه داد: در پاره‌ای از اوقات به علت یک عارضه که اصطلاحا به آن کمبود مواد معدنی در طیور است  مبتلایان کانیبالی یه خودخواری نامیده می‌شوند. از جمله عواقب این عارضه؛ مرغ‌ها ممکن است به مرغ دیگری نوک بزنند. همچنین در حالت کلی موضوعی تایید شده بوده، اما اینکه مربوط به کدام مرغداری و در کدام کشور است همچنان مشخص نیست.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: معمولا در سیستم صنعتی پرورش دو ویژگی خاص وجود دارد. یکی معمولا در شرایطی است که اصطلاحا شرایط تحت کنترل است که نژادهای طیوری پرورشی معمولا تحت نظارت و هم جیره مواد غذایی موجود بر اساس نظر مهندسین دامپرور است تا طیور از این طریق تمام نیازهای خود را مانند انسان که به مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارد به همراه اقسام غذایی اسیدهای چرب و امینه تامین شود.

نقیبی خاطرنشان کرد: در پاره‌ای از موارد اگر کمبودی به وجود آید، عارضه‌ای بروز می‌کند و منجر به چنین اتفاقی می‌شود. البته لازم به ذکر است که در مرغداری‌های صنعتی به ندرت این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دچار فقر غذایی شدیدی شده باشند. احتمالا در مرغداری که چنین اتفاقی افتاده است نتوانستند جیره طیور را بالانس کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در واکسن کمبودی نداریم توضیح داد: در حیطه کمبود واکسن باید به چند نکته توجه داشت؛ اول آنکه تحریم‌ها موجب شده برخی از کشورها به دلایلی همکاری لازم را با ما نداشته باشند جنبه دوم  باید توجه داشته باشیم که مساله نقل و انتقالات پولی برای واردات واکسن کار دشواری است. اما با توجه به تدابیری که وزارت جهاد و کشاورزی در تامین ارز و سیاست گذاری که در سازمان دام پزشکی کشور  اتفاق افتاده است، خوشبختانه شرکت‌ها به هر طریقی موفق به تامین واکسن مورد اعتماد کشور شده‌اند و تا به حال با کمبودی مواجه نشده‌ایم.

نقیبی یادآور شد: اما وضعیت آینده مشخص نیست باید دید وضعیت ارز چه خواهد شد و تامین نقدینگی مورد نیاز برای واکسن چه خواهد شد. درمورد دام که با کمبود واکسن تب ۳ روزه مواجه شده بودیم برای آن هم دیگر کمبودی نداریم.