حذف چهار صفر از پول ملی در شرایطی که اقتصاد کشور نیاز به اصلاحات اساسی دارد از نظر علمی و عقلی خطای استراتژیک است.

اقتصاد پویا/ در سال‌های گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره طرح حذف چهار صفر انجام شده بود؛ طرحی که پیشینه طولانی در کشور دارد، اما سرانجام در اواخر فروردین‌ماه سال‌جاری به تصویب دولت و تایید مجلس شورای اسلامی رسید.

 اولین گام بانک مرکزی کشور در راستای این طرح بهمن ماه سال ۱۳۹۸ صورت گرفت که طی آن چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی زیر چاپ رفت که در آن ۴ صفر در بخشی از این اسکناس چاپ نشده بود و در بخشی دیگر از آن چهار صفر حذف شده به‌صورت کم‌رنگ‌تر به چاپ رسیده بود.

 نکته دیگر در اینجاست که حذف چهار صفر چه از چک پول ۵۰ هزار تومانی در سال گذشته و چه از اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید این امکان را به مردم می‌دهد که هم در سیستم کنونی از این اسکناس استفاده کنند و هم بعد از اجرای این طرح این اسکناس‌ها قابل استفاده باشد. 

رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود که هم‌اکنون بیش از ۸ میلیارد قطعه اسکناس میان مردم در حال مبادله است و تخمین زده می‌شود که جایگزینی این تعداد اسکناس در کشور با اسکناس‌های جدید که ۴ صفر کمتر دارند، در حدود ۴ سال زمان خواهد برد.

عبدالناصر همتی اردیبهشت‌ماه امسال و پس از تصویب این طرح گفته بود که به‌دلیل تورم مزمن در ۵ دهه گذشته عملا کارآیی ریال از بین رفته است و اکنون در عرف مبادلاتی جامعه واحد اصلی میان مردم تومان است و حتی به جای ۵۰ هزار تومان نیز از لفظ ۵۰ تومان استفاده می‌شود.

حذف چهار صفر از پول ملی تراژدی تکراری

علی عبدی زاده تحلیگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما ابراز داشت:حذف چهار صفر از پول ملی ,مادامیکه نرخ تورم و نرخ ارز روند نوسانی را در یک بازه زمانی بیش از یک سال طی می کند این تصمیم بعنوان یک ابزار اهرمی سیاستگذاری جواب معکوس خواهد داد.

تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر این نکته که با اجرای حذف چهار صفر از پول ملی, تورم چشمگیر دیگری در اقتصاد کشور بوجود خواهد آمد, اظهار داشت : لازمه اجرای حذف چهار صفر از پول ملی , اصلاحات اقتصادی و نظام پولی_بانکی و همچنین در پارادایم توسعه قرار گرفتن است,چرا که خلق پول توسط بانک ها و سفته بازی به همراه یک جو روانی میتواند این فرصت را به یک ابر تهدید تبدیل کند.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت برنامه ای برای توسعه اقتصادی و تولید ندارد,بحث حذف چهار صفر از پول ملی بایستی در شرایط مطلوب روند توسعه, رشد نقدینگی و تورم مطرح و اجرا شود.

به جای حذف صفر تکلیف ارز ۴۲۰۰ مشخص شود

عبدی زاده در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی ایران ,تصریح کرد: پیش از آنکه سیاستگذار به مساله صفر زدایی از پول ملی بپردازد لازم است در این خصوص نسبت به تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزهای موجود در سامانه نیما ,فضای کسب و کار , سرمایه گذاری های اقتصادی و فرآیند واردات و صادرات و موانعی که بر سر راه فعالیت های اقتصادی وجود دارد همت گماشته و توجه ویژه خود را به برنامه های توسعه محور معطوف کند.

تحلیلگر اقتصادی با ابراز نگرانی از مصمم بودن دولت در اجرای حذف چهار صفر از پول ملی متذکر شد: در حالی که اقشار جامعه با موضوعات ریز و درشت اقتصادی دست به گریبان هستند و افزایش قیمت کالاهای اساسی در معیشت روزانه آنان احساس می شود, در شرایط فعلی نه تنها هیچ اثر واقعی مثبتی ندارد بلکه بار هزینه چاپ میلیون ها برگ اسکناس و ضریب میلیون ها سکه جدید که خود این اتفاق  به معضل جدید دیگر (مثل تجدید کارت های ملی و کارت خود رو ) بدل خواهد شد.

جهش دوباره به سمت تورم

وی افزود :مادامیکه با وجود فشار تورمی موجود در قیمت ها و همین که فشار تورمی فرصتی برای خودنمایی یافت و سمت افزایشی حرکت کرد در آنصورت با چهارصد هزار تومان حقوق فقط میتوان چهار صد عدد نان خریداری کرد.

عبدی زاده در پایان این گفت وگو با خبرنگار ما ,خاطر نشان کرد: در برخی کشورها چنین اقداماتی انجام گرفته اما به عنوان بخشی از یک رفرم و اصلاح اقتصادی واقعی است. اما در کشورما با وجود سابقه دولت در اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی و شرایطی که تصور اصلاحات اقتصادی هم مطرح نیست, به جز بهم ریختگی جدید و طولانی مدت پیامد دیگری در اقتصاد ابر چالش امروز ایران در بر نخواهد داشت.