از آن سو، اما برخی دیگر هم بوده اند که طی این مدت، از آب گل آلود کرونا و تحریم ماهی گرفته اند. شوک ناشی از همزمانی کرونا و تحریم، بخش حقیقی اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و این موضوع به نوبه خود به افزایش نرخ تورم ختم شده و این در حالی است که تجربه نشان می‌دهد که هرجا تورم باشد، دلالی و واسطه گری هم پدیدار می‌شود.

مونا رمضانپور/در این شکی نیست که آغاز همه گیری کرونا در زمستان سال ۱۳۹۸، اقتصاد کم جان ایران را با بحران تازه تری هم مواجه کرد، بحرانی که مشابه آن دست کم در دهه‌های اخیر مشاهده نشده بود. شواهد نشان می‌دهند که همه گیری کووید-۱۹ در کنار اعمال بی سابقه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران را دست کم برای سال‌ها تغییر داده است. با این همه، ظاهراً این وضعیت برای گروهی از کسب و کار‌ها و شهروندان در ایران نه فقط بد نبوده، که آن‌ها را ثروتمندتر هم کرده است. اما آن‌ها چه کسانی هستند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چند ماه پیش در گزارشی به تاثیر همه گیری کرونا بر وضعیت کلان اقتصاد ایران پرداخته و برآورد کرده بود ایران تا پایان سال ۱۳۹۹ با تبعات اقتصادی این ویروس دست و پنجه نرم خواهد کرد و مهم‌تر اینکه کرونا، بین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ایرانی‌ها را از کار بیکار خواهد کرد.

مشاغل مجازی شدند

روبرت بيگلريان؛ عضو كميسيون اقتصادى مجلس درخصوص فضای اقتصاد در زمان کرونا به خبرنگار ما گفت: به هر حال وضعیت کرونا باعث شده مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی دارد اما با وجود کرونا باعث شده تمامی مشاغل به وجود آمده در فضای مجازی کار خود را اغاز کنند به نظر می رسد پس از پایان یافتن کرونا نیز این مشاغل مجازی همچنان حفظ شود.

وی در ادامه افزود: افراد تحصیلکرده در حال حاضر در فضای مجازی کار خود را آغاز کرده اند البته اگر بعداز این بیماری برای فضای مجازی مشکلی به وجود نیاید این حوزه فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

این نماینده درباره هتل ها و رستوران ها بعداز کرونا اظهارداشت: اما در حوزه خدماتی هتلداری و رستوران ها این بیماری صدمه زیادی وارد کرده است که بعد از این بیماری این حوزه می تواند جان دوباره بگیرد اما نیروی کاری که در فرانید این بیماری بیکار شده اند به نظر میرسد دولت برای آنها برنامه ای ندارد واقعیت این است که چشم اندازی هم در خصوص بیکاران وجود ندارد.

وی در ادامه درباره بنگاه داری رستوران ها نیز افزود: درخصوص بنگاه داری رستوران دارها باید گفت که به خاطر مشکلات اقتصادی این امر طبیعی است اما باید دید این رستوران ها درآمدی داشته اند یا اینکه اصلا در کجا واقع شده بودند که چنین تغییراتی در شغل خود داده اند.

فرصت طلبی با سودجویی فاصله دارد

روبرت بيگلريان درخصوص فرصت طلبی و سودجویی اظهارداشت: کرونا باعث شوک شده است اسم استفاده ار فرصت ها را نمی توان سودجویی گذاشت در بحث ارز ناکارآمدی و تحریم و کرونا بی تاثیر نبودند اما سودجویی به معنای فرصت طلبی نیست اگر سودجویی باشد قانون با آنها برخورد خواهد کرد سازمان مالیاتی برای جلوگیری از سودجویان برنامه باید داشته باشد.

وی درپایان اظهار داشت: اخلالگران هم قوه قضاییه مقابل آنها ایستادگی می کند اما هر فرصت طلبی را نمی توان سودجویی نامید باید این دو را تفکیک کرد.