شنبه شب زمانی که رسانه‌ها به صورت همزمان پیروزی جو بایدن را اعلام کردند، دلار در معاملات پشت خطی با ریزش سنگینی مواجه شد و حتی به زیر ۲۴ هزار تومان رفت. با این حال از ابتدای روز یکشنبه بیشتر معامله‌گران خریدار بودند و توانستند دلار را نه‌تنها از کف ۲۳ هزار تومانی بلند کنند؛ بلکه به بالای کانال ۲۵ هزار تومانی ببرند. این در حالی است که در انتهای معاملات روز چهارشنبه صرافی ملی نرخ دلار را ۲۷ هزار تومان اعلام کرد.

مونا ربیعیان/یکی از عواملی که کمک کرد، قیمت دلار در بازار افزایشی شود، رشد نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم روز یکشنبه به بالای ۷ هزار تومان بازگشت که یک سیگنال مهم افزایشی برای بازیگران بازار داخلی بود. قیمت حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به صورت سنتی، افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. زمانی که درهم بالای مرز ۷ هزار تومانی قرار دارد، ارزش دلار در بازار سبزه میدان نمی‌تواند زیر کانال ۲۵ هزار تومان نوسان کند.

در نتیجه یکی از سیگنال‌هایی که در روز‌های آتی می‌تواند منجر به ریزش دلار شود، رفتن درهم به زیر مرز حساس ۷ هزار تومانی خواهد بود. در صورتی که درهم بتواند خود را بالای ۷ هزار و ۲۰۰ تومان برساند، ارزش دلار در معاملات سبزه میدان هم می‌تواند به بالای ۲۶ هزار تومان برود، اتفاقی که در حال حاضر رخ داده است.

سیاست ارز پاشی باعث افزایش تورم

مجتبی یوسفی؛ نماینده مجلس درخصوص حضور دلالان در بازار ارز به خبرنگار ما گفت: بحث حضور دلالان نیست در حوزه ارز سیاست های اشتباه صورت گرفته شده است در دولت یازدهم ۴ سال قیمت ارز را ثابت نگه داشتند از نظر عملی منطقی نیست به صورت منطقی باید هر سال ۲۰ درصد افزایش قیمت ارز صورت می گرفت؛ در سال ۹۲ بانک مرکزی اعلام کرد که حدود ۱۷ درصد کشور با تورم مواجه بوده است و کشور آمریکا با تورم ۲ درصدی همراه بوده است اگر این تورم را جمع کنیم حدود ۲۰ درصد می شود که اگرقیمت ارز را سالانه ۲۰ درصد افزایش می دادیم این افزایش صورت نمی گرفت.

وی در ادامه افزود: دولت به دلیل جریان های سیاسی و برای اینکه دور دوم هم رای بیاورد با تزریق ارز این بازار را ثابت نگه داشت همانند فنری که به زمان آزاد سازی به هوا می رود و این اتفاق برای بازار ارز نیز پیش آمد.

این نماینده از ارز پاشی های دولت گفت:  در سال ۹۶-۹۷ بانک مرکزی با تسریع ارز و عدم کنترل صرافی های غیر مجاز و همچنین در بحث ثبت سفارشات وارداتی منابع ارزی را به خطر انداخت، برخی از پتروشیمی ها و فولاد سازی ها در این میان ارزهای حاصل از صادرات را با فروختن منابع خود به داخلی با قیمت دو برابری از اروپایان سودهای زیادی کردند اما وقت حوق کارگرانشان به ریال پرداخت کردند این سیاست های اشتباه همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه اظهارداشت: در سال ۹۷-۹۸ قرار شد ارز ۴۲۰۰ بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان به واردکنندگان داده شود تا کالای اساسی وارد کنند اما این ارزها به جای کالای اساسی وارد بازار آزاد شد و در حال حاضر قوه قضاییه توانسته برخی از این ارزها را بازگرداند این ها همه سو مدیریت هایی است که باعث گرانی در کشور شده و همچنین از طرفی کالای اساسی مردم روز به روز افزایش پیدا می کند.

مجتبی یوسفی درباره جریان سازی های ارزی در فضای مجازی گفت: در این میان برخی افراد هستند در فضای مجازی کانال های تلگرامی با سرورهای خارج از کشور روزانه ۵ تا ۱۰ درصد افزایش دلار با خرید و فروش های کاغذی به وجود می آورند که بازهم در این میان دولت نتوانسته کاری انجام دهد.

اهداف سیاسی پشت پرده این همه گرانی

وی در ادامه درباره گره خودردن سیاست و اقتصاد به خبرنگار ما گفت: وقتی پیروزی بایدن به گوش رسید ارز و سکه به پایین ترین قیمت خود رسیدند  و این یعنی معیشت مردم را بازیچه سیاست قرار دادند،با آمدن جو بایدن امید مزاکره زنده شد و این یعنی ارز ارزان شود و اقتصاد کشور همچنان در دست آمریکا باشد معیشت مردم با سیاست گره خورده است که اشتباه دولت است.

این نماینده درخصوص عدم نظارت به بازارها اظهارداشت: درچرا که نظارتی بر بازرها نداشته و این سو مدیریت ها در بازار کشاورزان نیز است چرا به یکباره گوجه به ۱۴ هزار تومان رشید این ماجرای نهاده های دامی هم به جو بایدن ربط دارد؟ ارزپاشی های بدون نظارت آقایان چنین اتفاقاتی را به همراه داشته است.

وی در ادامه افزود: درچند روز گذشته که اتفاقی رخ داده است که روغن نایاب شده به یکباره موجود می شود یا کالاهای اساسی از گمرک خارج می شود معیشت مردم را به اهداف سیاسی دخالت داده ایم. سیاست گذاری های اشتباه ادامه دارد.

استفاده از جوانان لایق

مجتبی یوسفی در ادامه راه حل مشکلات را اینگونه بیان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری بارها تکید داشتند اقتصاد مقاوتی و نگاه ویژه به جوانان متخصص راه گشای این مشکلات است باید گفت تولید ملی می تواند اقتصاد را از اقتصاد کشورهای دیگر جدا سازد.

وی در پایان اظهارد داست: درحال حاضر نشسته ایم که نتیجه برجام چه خواهد شد درصورتی که اگر ارز به افراد نزدیک دولت داده نمی شود وئ این ارزها وارد چرخه تولید می شد چنین اتفاقاتی رخ نمی داد ، نوضعیت نهاده های دامی و کور کشاورزان و سو مدیریت های جهادکشاورزی و صمت در این خصوص باعث شده تا امینت غذایی در سال آینده به خطر بیافتد. نسل جوان می تواند مشکلات را حل کند نسل سوم و چهارم که ما هستیم نیمی از خدمت خود را کرده این اما نسل اولی ها از صندلی ریاست جدا نمی شوند این صندلی ریاست چسبندگی خاصی دارد.