مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری چهارمین دوره جشنواره دانایی توانایی را اعلام کرد و گفت: اختتامیه جشنواره از امروز (۲۵ آبان ماه) در بستر فضای مجازی و شبکه شاد آغاز شده است و تا ۲۸ آبان ماه ادامه دارد.

علی رمضانی  اظهار کرد: اختتامیه این دوره از جشنواره برای ۳۰۰ دانش‌آموز برگزیده از بین ۵۰۰ هزار دانش‌آموز شرکت کننده به میزبانی کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امسال چهارمین سال برگزاری این جشنواره است، گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جهت عمل به رسالت خویش برای ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه کتابخوانی سه سال است که جشنواره دانایی توانایی را برگزار می کند و از جمله اهدافش ارتقای سرانه مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی، آشنایی با روش‌های صحیح نقد و نقادی، توسعه و تقویت و تجهیز کتابخانه‌های مدارس و دسترسی آسان دانش‌آموزان به کتاب‌های مفید و تازه‌های نشر است.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این جشنواره در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار می شود و در هر دوره دانش آموزان کتاب هایی را مطالعه می کنند و در نهایت دانش آموزانی که به مرحله کشوری می رسند، شش کتاب را مطالعه کرده اند. دانش‌آموزان برگزیده با حضور نویسندگان درباره کتابی که خود انتخاب کرده اند، گفت‌وگو می‌کنند.

به گفته رمضانی در این جشنواره که فرصتی برای تجلیل از دانش آموزان کتابخوان برتر سراسر کشور است همانند سال گذشته فرصت گفت وگو میان دانش آموز و نویسنده کتاب از طریق ارتباط در فضای مجازی فراهم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموزان از آبان ۹۸ وارد این مسابقه فرهنگی شدند و استقبال بسیار خوب بود، گفت: این گروه از دانش آموزان، مخاطبان ویژه ای هستند که به کتاب علاقه دارند و باید برنامه ویژه ای برای آنان داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر به کمک آموزش و پرورش بیایند و کمک کنند که بتوانیم کتاب را به قیمت مناسب تر در اختیار دانش آموزان بگذاریم تا دومیلیون نفر هم مخاطب داریم. ما بدون بودجه دولتی این کار را انجام دادیم و امور را به کمک ناشران پیش می بریم و کتاب ها را با تخفیف در اختیار قرار می دهند و دانش آموزان بیش از ۴ میلیارد تومان کتاب خریداری کرده اند.

رمضانی با بیان اینکه اگر ناشران و خیران به کمک بیایند تا کتاب را به ویژه برای دانش آموزان مناطق محروم تامین کنیم، مطمئن هستیم که در جشنواره پنجم تا دومیلیون مخاطب هم خواهیم داشت، گفت: باید برای تمام دانش آموزان با توجه به نیازشان برنامه داشته باشیم.

به گفته وی در صدد تهیه اپلیکیشنی در این زمینه هستیم که مراحل نهایی خود را طی می کند و به تامین نیاز دانش آموزان برای خرید و استفاده از کتب کمک می کند.