با وجود تأکید مسئولان وزارت بهداشت و صاحبنظران، ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان تصمیمی مبنی بر تعطیلی ۲ هفته‌ای نگرفته است.

موضوع افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا چند هفته‌ای است که ادامه دارد، به طوری که ۲۴ درصد فوتی‌های کرونا در ایران مربوط به ۳ هفته اخیر بوده است، اکنون میزان مرگ و میر کرونا در ایران از ۴۰ هزار نفر فراتر رفته و تلخ‌تر آنکه سرعت افزایش آمار فوتی‌های بسیار زیاد و پیش بینی‌های تلخی در این باره شده است.

کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران روی دور رکوردشکنی و قربانی گرفتن است، ویروس کرونا قاتل نامرئی است که توانسته تاکنون ۵۳ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۹۱۹ نفر را آلوده کند، همچنین یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۱۷۶ بیمار کرونایی را به کام مرگ کشانده است، این روز‌ها کرونا یک قاتل سریالی نامرئی است که هیچ کس توان رویایی با آن را ندارد و سیاه‌ترین هفته و روز در جهان را رقم زده است.

در روز‌های اخیر رکورد فوتی‌های کرونا در جهان شکسته شد و این ویروس مرگبار در یک روز بیش از ۱۰ هزار قربانی گرفت، به دنبال افزایش روند ابتلا و فوتی‌های کرونایی بسیاری از کشور‌های اروپایی محدودیت‌های شدید و تعطیلی را از سر گرفته اند.

در هشت ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار ایرانی و شاید هم ۲ تا ۲.۵ برابر آن حدود ۱۰۰ هزار ایرانی را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده باشیم و حداقل ۵۰۰ هزار خانواده ایرانی داغدار شده اند چرا که بر مبنای استاندارد و تعاریف سازمان جهانی بهداشت فوتی‌هایی در آمار کشور‌ها محسوب می‌شوند که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده باشد و به گفته مسئولان وزارت بهداشت آمار واقعی فوتی‌های کرونا حدود ۲ تا ۲.۵ برابر آمار علمی کشور است.

پیش بینی سیاه از مرگ‌های کرونایی در هفته‌های آینده

متاسفانه تعداد فوتی‌ها در طول یک ماه گذشته حدود ۲ برابر شده است، ۲۲ مهرماه ۲۵۴ فوتی کرونایی داشتیم و اکنون رکورد فوتی‌های کرونا به ۴۶۲ نفر رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، فوتی‌های کرونا یک ماه آینده به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید و فاجعه کرونایی رخ خواهد داد.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم اخبار نگران کننده ای درباره افزایش ابتلا و آمار فوتی های کرونا شب گذشته اعلام کرد و گفت: همانطور که می‌دانید متاسفانه ما تقریبا روزانه سه هزار مورد بستری داریم و بیش از ۱۱ هزار مورد شناسایی جدید داشتیم که البته همه موارد جدید شناسایی نمی‌شوند، هرچند تست‌ها دارد بیشتر می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه ما بیش از ۱۰ روز است که مرگ‌های بالای ۴۵۰ مورد را تجربه کردیم و با این میزان رعایت شیوه نامه‌ها و با این میزان محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، پیش بینی‌ها این است که فعلا روند صعودی در ابتلا و در بستری و در مرگ را خواهیم داشت.

حریرچی گفت: پیش بینی سایت (آی اچ ام ای) که پیش بینی‌های آمریکا بر مبنای آن انجام و برنامه ریزی می‌شود، برای کشور ما افزایش موارد مرگ و میر تا نزدیک دو برابر در دو هفته آینده است که امیدواریم اصلا اتفاق نیفتد.

درخواست تعطیلی کرونایی چند هفته‌ای در صدر اخبار رسانه‌ها

این در حالی است که از سه هفته پیش تاکنون متخصصان حوزه سلامت کشور بارها در رسانه ها درباره تعطیلی کرونایی برای قطع زنجیره انتقال بیماری مصاحبه کردند اما در نهایت تصمیمات منوط به تعطیلی ۸۹ شهرستان بحرانی کشور شد و ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۵ استان برای چند روز محدودیت تردد بین استانی اعمال کرد همچنین از روز ۲۱ آبان مشاغل سطح ۲،۳ و ۴ از ساعت ۱۸ تعطیل شدند و برخی از اینکه کرونا شیفتی کار نمی کند و این شکل محدودیت موثر نیست انتقاد کردند.

روسای ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی که سکانداران کشتی نظام سلامت در کشور هستند با وجود اعمال محدودیت‌های ذکر شده، چند روز پیش در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تعطیلی حداقل دوهفته‌ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفرهای بین شهری و رفت‌وآمدهای غیرضروری درون شهری همگام با ادامه محدودیت های اعمال شده قبلی، نظارت همه جانبه و موثر بر نحوه اجرایی شدن آن و نیز برخورد قاطع و بازدارنده با برگزارکنندگان هرگونه گردهمی و تجمع در سراسر کشور شدند.

محمد میرزا بیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد و افزود: ظرفیت اکثر بخش‌های تعلق گرفته به کرونا تکمیل شده است و بیمارستان‌ها در حال تغییر ظرفیت سایر بخش ها؛ جهت افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی هستند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در این شرایط به علت عدم امکان افزایش نیرو فشار کاری زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده، به گونه‌ای که براساس گزارش‌های دریافتی از داخل برخی بیمارستانها؛ هر ۱۰ بیمار کرونایی به یک پرستار سپرده می‌شود. آن هم پرستارانی که ۹ ماه مداوم براثر مراقبت بی وقفه از بیماران کرونایی؛ هم فرسودگی روحی وانگیزشی و هم فر سودگی شدید جسمی پیدا کرده اند و طبق نظر اکثر متخصصان و صاحبنظران برای مهار بیماری چاره کار، حداقل تعطیلی دو هفته‌ای جهت قطع زنجیره بیماری است، هر چند می‌دانیم این امر می‌تواند آثار اجتماعی و اقتصادی به خصوص بر اقشار ضعیف جامعه داشته باشد.