لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور پس از حرف و حدیث‌ها و کش و قوس‌های فراوان نهایتاً در واپسین روز‌های سال ۹۸ به تأیید شورای نگهبان رسید. نحوه تصویب این لایحه حواشی خاصی داشت، از غیبت برخی نمایندگان در جلسه رأی گیری کمیسیون تلفیق برای تصویب کلیات بودجه تا ارسال مستقیم از کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستور وزارت بهداشت مبنی بر لزوم تعطیلی جلسات مجلس رقم خورد.

مونا رمضانپور/کارشناسان از همان ابتدا انتقاداتی جدی را به لایحه دولت وارد می‌دانستند و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها معتقد بودند از اصلاح ساختاری که دولت وعده آن را داده بود خبری نیست و بودجه‌ای که دولت بسته، گرچه به ظاهر تراز است، اما در واقعیت با کسری سنگین بسته شده که با توجه به بی انضباطی مالی دولت، جبران آن طبق رویه دولت، با برداشت از منابع بانک مرکزی و به قیمت تشدید تورم جبران خواهد شد.

۱۷ آذر ماه سال جاری لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد؛ لایحه‌ای که انتظار می‌رفت براساس مأموریت دولت و وعده سازمان برنامه و بودجه، متناسب با شرایط تحریمی کشور که از آن به عنوان شرایط «جنگ اقتصادی» یاد می‌شود، تدوین گردد.

با این وجود، به اذعان بیشتر کارشناسان، این لایحه تفاوت چندانی با لوایح سنوات قبل ندارد.

بی انگیزه بودن دولت اجرای برنامه توسعه ششم را تمدید کرد

جعفر قادرى ؛ عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس درخصوص تمدید برنامه ششم توسعه به خبرنگار ما گفت: برنامه ششم توسعه سال آینده سال پایانی برنامه است، قرار بود دولت لایحه برنامه توسعه هفتم را به مجلس ارائه دهد که با توجه به سال پایانی دولت و بی انگیزگی موجود در بین مسوولین امیدی بر لایحه برنامه توسعه هفتم نیست.

وی در ادامه افزود: و براین اساس این برنامه تا پایان  سال ۱۴۰۱ تمدید شد تا دولت بعد مصوبه توسعه برنامه بودجه هفتم را در سال ۱۴۰۲ اجرایی کند.

تامین کسری بودجه با فروش سهام های دولتی و فراورده های نفتی

این نماینده درباره برنامه سازمان برنامه و بودجه درباره حل مشکلات کسری بودجه نیز اظهارداشت: سازمان برنامه و بودجه تا کنون توانسته با فروش سهام های دولتی و مالیات هایی که برای جا به جایی این سهام ها در یافت می کند کسری بودجه را تامین نماید و بخش باقی مانده کسری بودجه هم با فروش اوراق های بدهی تامین خواهد شد.

وی در ادامه درباره فروش فراوده های نقتی نیز گفت: درعین حال که دارایی های نفتی با توجه به تحریم ها نداریم از طرفی هم فحجم مصرفی فراورده های نفتی کاهش چشمگیری داشته و دولت به صادرات این فراورده ها امید دارد باید دید که این فروش فراوده های نفتی چقدر کسری بودجه را تامین می کند.

جعفر قادرى د پایان درخصوص عملکرد سازمان برنامه و بودجه گفت: عملکرد سازمان برنامه بودجه در بخش عمرانی ضعیف بوده است البته بخش مشارکت های دولتی که به مجلس ارائه شد توسط نمایندگان جدی گرفته نشد امابا توجه به مشکلات اقتصادی توانسته لایحه هایی را اجرایی کند و به سرنجام برساند که این نشان می دهد این سازمان عملکرد مناسبی داشته است.