آخر هفته گذشته زمزمه‌های استیضاح فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد شنیده شد. خبری که با توییت احمد نادری،‌ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تایید شد. اما یکی از محورهای استیضاح وزیر اقتصاد،‌ قرمزپوشی بورس است. نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح دژپسند هستند و امضاها در حال افزایش است. نادری که این خبر را رسانه‌ای کرده تخلفات گسترده در واگذاری‌ها و به‌خصوص شرکت هفت‌تپه و نابسامانی‌های بازار ارز، بورس و سرمایه را از دلایل طرح استیضاح وزیر اقتصاد خوانده و تاکید کرده که نمایندگان از حقوق مردم کوتاه نخواهند آمد.

مونا ربیعیان/این خبر مهم در فضای مجازی نیز بازتاب‌های فراوانی داشت؛ به ویژه در میان بورس‌بازان چون که یکی از دلایل استیضاح دژپسند وضعیت بحرانی بازار سرمایه است. در میان پیام‌ها و مطالب کاربرانی که موافق استیضاح وزیر اقتصاد بودند، تعداد قابل‌توجهی که از قضا فعالان بازار سرمایه شناخته می‌شوند، با اسیتضاح وزیر مخالفت کردند. کاربری به نام «آیین» خطاب به نمایندگانی که طرح اسیتضاح وزیر اقتصاد را کلید زده‌اند، گفت: «حالتون خوبه! برای دفاع از سرمایه مردم نباید دنبال برکناری دژپسند باشید. اگر کاری برای بورس نمی‌کنه ضربه هم نمی‌زنه.

 دژپسند جلوی افزایش سود بانکی ایستادگی کرده اگر دنبال این هستید که یکی رو قربانی کنید تا همه ریزش‌ها رو بندازید گردن اون شخص، این روش تکراریه.» یکی دیگر از فعالان بورسی فضای مجازی نیز اینگونه مخالفت خود را بیان کرد: «پس از شنبه بورس را باز هم منفی می‌کنند تا انتقام بگیرند. یادتان باشد که سر رای اعتماد نیاوردن وزیر صمت در بار اول بورس را چگونه به خاک و خون کشیدند که دو ماه است ۶۰ درصد زیان به مردم وارد کرده است و ارزش بورس را به سال ۹۲ برگرداندند.» داوود حشمتی، خبرنگار اصلاح‌طلب اما دیروز تلویحا از لغو استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد. او بر اساس شنیده‌هایش با هشتگ «خسته نباشی دلاور مجلسی» نوشت: «شنیده شده نمایندگان استیضاح‌کننده بعد از آنکه فهمیدند روحانی در مجلس چه حرف‌هایی را ممکن است بیان کند (که دفعه قبل نگفت) طرح استیضاح را ظهر پنج‌شنبه رها کردند.»

وزیر باید پاسخگو وضعیت بازار سرمایه باشد

سيد ناصر موسوى لارگانى ؛ عضو هیأت رییسه مجلس درخصوص استیضاح وزیر اقتصاد به خبرنگار ما گفت: استیضاح وزیر اقتصاد دلایل متفاوتی دارد و ۸۰ نماینده استیضاح وزیر را امضا کردند. مهمترین دلیل نمایندگان بازار سرمایه است که مردم زیادی را گرفتار کرده است.

وی در ادامه افزود: تشویق وزیر اقتصاد به سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه باعث شد تا عده خانه های خود را بفروشند و یا عدهای کارهای خود را تعطیل کنند و تمام سرمایه های خود را به بازار سرمایه بیاورند و با توجه به منفی شدن بورس از یکسو و از سوی دیگر عدم پاسخگوی وزیر اقتصاد به این نابسامانی ها باعث شده تا نمایندگان خواستار استیضاح این وزیر باشند.

سيد ناصر موسوى لارگانى در ادامه درخصوص تامین کسری بودجه توسط مردم اظهارداشت: از طرفی وقتی وزیر اقتصاد به راحتی در مصاحبه خود اعلام می کند با فروش اوراق های دولتی در بورس کسری بودجه دولت را تامین کرده اند از تحمل مردم خارج شد و این بی رحمی برای مردم زجرآور است.

وی در ادامه افزود: رییس جمهوری که همراه با وزیر اقتصاد خود مردم را بدون آموزش از مردم می خواهند تا سرمایه های خود را به بروس بیاورند باید پاسخگو باشند سرمایه های مردم در بورس یک سوم شده است و دیگر سرمایه ای برایشان نمانده است و اینکه برای کسری بودجه چنین کاری انجام شده باعث نگرانی مردم و نگرانی نمایندگان شده است.

مشکلات گمرکی دلیل بعدی استیضاح وزیر

عضو هیأت رییسه مجلس درخصوص دلیل دیگر استیضاح نیز اظهار داشت: دیگر دلیلی که نمیاندگان به استیضاح رای داده اند مشکلات اقتصادی است که دلیل آن این است که نیازهای ضروری مردم در گمرک مانده است و ترخیص نمی شود و بازار خوراک دام و طیور باعث افزایش قیمت گوشت و مرغ دربازار شده است که باعث شده تا کشور با مشکلات اقتصادی روبرو شود.

وی در ادامه افزود: خواهد کرد در آنجا می تواند طرح های اقتصادی خود را عنوان کند در غیر این صورت نمایندگان همچنان رای استیضاح را خواهند داد. نمایندگان خصومت شخصی با وزیر ندارند و یا این استیضاح سیاسی نیست فقط مشکلات مردم باعث این شده است.

سيد ناصر موسوى لارگانى درباره شکایت مردم به نمایندگان درخصوص از بین رفتن سرمایه هایشان گفت: مردم روزانه بیش از ده پیامک به نمایندگان می زنند و از بازار سرمایه شکایت دارند و از نمایندگان می خواهند که در این مساله ورود کنند . کار نماینده نظات است و در قانون اساسی نیز پیش بینی شده است که اگر وزیری توان انجام امور وزارتخانه را نداشته باشد نمایندگان مجلس می توانند آن را استیضاح کنند.

بی برنامگی های دولت

وی در ادامه درخصوص بی برنامگی دولت در ۷ سال ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت برنامه جدی ندارد و برنامه ۹ ماه ارائه کرده است همانند ۷ سال گذشته و وعده صد روزه، وعده گشایش اقتصادی و رونق اقتصادی که باعث می شد مردم یارانه نگیرند که همه اینها وعده های پوچ دولت بود که مردم ساهد بودند.

عضو هیأت رییسه مجلس در پایان راهکارنجات اقتصادی را اینگونه بیان کرد: دولت فقط چش به انتخابات آمریکا و وعده های پوچ آنها بود اوباما و ترامپ فرقی ندارند اما دولت منتظر توافق با آمریکا بود که این اشتباه کار این دولت بود چرا که همانگونه که مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده که کلید حل مشکلات در داخل کشور است نه بیرون اما مسوولین توجهی نکرده اند