طرح حذف صفر از پول ملی اقدامانی پس فاجعه است که مسوولان و مدیران دولتی در شرایط تورمی برای جلوگیری از ادامه تورم اتخاذ می کنند. "عدم تاثیرگذاری حذف چهار صفر از پول ملی روی تورم" گزاره‌ای است که این روزها اقتصاددان‌ها به کرات روی آن تاکید کرده‌اند و حالا نیز رئیس کل بانک مرکزی هم آن را تائید کرده است.

درست بودن یا غلط بودن این طرح به جامعه بستگی دارد چرا که ارزش پول ملی به میزان تولید کشور است لذا اگر فضا برای تولید ناب، باکیفیت و گسترده فراهم شود مشتریان خارجی افزایش پیدا کرده و در نهایت ارز وارد کشور می‌شود و در این صورت پول ملی تقویت شده و ارزش آن نیز بالاتر خواهد رفت

قیمت بسیاری از سهم‌ها در بازار بورس هنوز زیر ۱۰۰ تومان است و تغییر در واحد پولی می‌تواند این سهام را دستخوش تغییراتی کند که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. تغییر واحد پولی را موجب گرد کردن برخی ارقام به سمت بالا ارزیابی کرد و گفت که این پدیده می‌تواند باعث افزایش تورم در کوتاه مدت شود؛ از طرفی تغییر در شکل اسکناس‌ها و مسکوکات نیز بار مالی با خود به همراه دارد.

به طور مثال در آغاز هر سال عموما قیمت های کرایه تاکسی جدید تعیین می شود اما برای مسیری که نرخ هزار و ۳۵۰ تومانی تعیین شده اغلب مسافران هزار و ۵۰۰ می پردازند که دلیل آن هم رایج نبودن استفاده از پول خرد در کشور است درنتیجه عدد مورد بحث به سمت بالا گرد می شود.

در این خصوص نیز می توان گفت که احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد چرا که تغییر ریال به تومان عواقبی را نیز در پی دارد اما این تورم همانند  تورم هرساله نیست اما این اتفاق در کشورهای اروپایی نیز پیش آمده است و همانند ایران واکنش های منفی به همراه نداشته است و همه موافق بودند چرا که این امر نه به ارزش ملی و نه به تورم کاریی دارد بلکه میتواند در این شرایط اقتصادی بهترین راه برای کنترل تورم است.