معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از پایش واحدهای صنعتی و تولیدی و نمونه برداری از خروجی فاضلاب 60 واحد صنعتی و تولیدی در این استان خبر داد.

مهدی مصطفوی اظهار کرد: در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و شناسایی منابع آلاینده، مطابق پایش دوره ای از واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی در استان  از ۶۰ واحد صنعتی و تولیدی در ۶ ماهه نخست سال جاری نمونه برداری پساب و فاضلاب خروجی انجام شده است.

وی گفت: در راستای اجرایی شدن طرح خود اظهاری، ۲۹۷ مورد گزارش خود اظهاری از واحدهای صنعتی با استفاده از ظرفیت و توان آزمایشگاه های معتمد انجام شده و مورد رسیدگی کارشناسان محیط زیست قرار گرفته است .

مصطفوی افزود: به موجب قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست واحدهایی که خروجی آنها بالاتر از حد مجاز استانداردهای محیط زیست باشد، اخطاریه رفع آلایندگی دریافت می کند که  این واحدها مکلفند ظرف مهلت تعیین شده، نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند در غیر اینصورت ضمن درج نام واحد آلاینده در فهرست صنایع آلاینده، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شده و در راستای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به مراجع قضایی  معرفی می شوند، همچنین مسئولین مربوطه طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان این که یکی از علت های آلودگی های محیط زیست عدم وجود واحدهای HSE  است، تاکید کرد: اگر صنایع در امر رعایت قوانین و ضوابط زیست محیطی پیشرو باشند و در زمینه رفع آلودگی اقدام کنند به مراتب بخش عمده ای از مشکلات زیست محیطی برطرف خواهد شد.