در چند سال اخیر به خصوص از دولت قبل صنعت قطعه سازی به جای ساخت به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.

بسیاری از تولید کنندگان بجای تولید قطعات آنها را از چین وارد می کردند و برچسب ساخت ایران را روی تولیداتشان می زدند. در حال حاضر بعلت بالا رفتن نرخ ارز واردات کالا مقرون به صرفه نیست و البته به زعم برخی از کارشناسان این فرصت خوبی است که تولید کنندگان داخلی وارد عمل شوند. از سویی قطعه سازان معتقدند چون مواد اولیه قطعات وارداتی است تولید داخلی باز دچار تورم ارزی می شود.

از سویی چون بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.

در شرایط کنونی با توجه به تحریم ها دلال ها و واسطه ها از شکاف موجود بین عرضه و تقاضا استفاده کرده به علت نیاز بازار نرخ ها را از طریق سایت های قیمت گذاری بالا می برند. و در نهایت قیمت تمام شده خودرو ها غیر واقعی افزایش پیدا می کند.

همه دست اندر کاران اعتراف می کنند این قیمت‌ها صوری است، عده‌ای پول‌های سرگردان را راهی بازار خودرو کرده و با انتشار تبلیغات مختلف در صدد افزایش قیمت خودرو هستند.

این در شرایطی است که نیاز خرید خودرو آن هم به این شکل ودر شرایط کنونی منطقی به نظر نمی رسد.

باید با روش هایی دست سودجویان از بازار خودرو قطع  و با کاهش خریداران، قیمت خودرو تعدیل یابد. با این روش خریداران واقعی با بازشدن سایت فروش خودروسازان موفق به ثبت‌نام خودرو در پیش‌فروش‌ها خواهند شد. تجربه موفق بدست آمده در دهه ۷۰ برای بازار خودرو گواه صادق این ادعاست.

از سویی مردم در چند ماه گذشته تلاش کردند که نقدینگی خود را به خودرو تبدیل کنند و این موضوع به التهاب بازار خودرو دامن زده است.

و هر جا که تقاضا حتی کذایی شکل بگیرد سر و کله دلالان پیدا می شود چرا که آنها دنبال سود هستند و مهم نیست سود از کدام سمت به سمتشان راهی شود. این همان نتیجه بی توجهی مسوولان به تولید محوری اقتصاد ایران است که سالهای سال دلسوزان و اقتصاددانان بدان اشاره کرده اند. طبیعی است در جامعه دادوستد محور دلالانی از طرق مختلف به رانت هایی دسترسی پیدا می کنند و برایشان مهم نیست این رانت چه آسیب هایی به نظام وارد می کند. اما تولید کنندگان در جامعه بخاطر اینکه سرمایه خود را در تولید در گیر کرده اند موظف اند تمام قوانین را اجرا کنند چرا که مجوز کار دریافت می کنند.

دولت و مسوولان باید دست دلالان را از خودروسازی کوتاه کنند چرا که آنها در چرخه عرضه وتقاضا حکم زالو را دارند که هم خون تولید کننده را می مکند هم خون مصرف کننده. و باید قوانینی وضع شود تا اقتصاد واقعی شکل بگیرد.