قیمت دستوری چیزی جز فساد نهادینه نیست و باید سریع آن را متوقف کرد. عرضه خودرو در بورس کالا با حذف کنترل بازار، قطعا به آشفتگی بیشتر و سود حلقه های فساد منجر می شود، اما دردناک ترین قسمت سیاست به ظاهر مردمی، سرکوب قیمت ها و تورم عمومی است.

مونا ربیعیان/ حتی اگر کسی به صورت اتفاقی یا نفوذ خود خواسته از این پوشش فساد ساختاری و رانت چند ده میلیونی منتفع شود، همه هزینه های زندگی اش چند برابر می شود و آن را با ضریب فزآینده باز پس می دهد، حال آن روستایی یا کارگر فقیری که اصولا آورده و اقبالی برای رانت خواری ندارد، فقط هزینه های گزاف را می پردازد.

هر چند سطح قیمت خودروها مانند نرخ ارز متناسب اقتصاد ایران نیست، اما نباید به طمع گرفتن یک رانت چند ده میلیونی، به قیمت دستوری به هر شکلی رضایت داد. حتی کسانی که قبلا خودرو ثبت نام کرده اند، نه به خاطر مردم که برای حفظ اندک قدرت معیشتی خود، باید با این شیوه مخالفت کنند تا بیشتر غرق نشوند.

بورس در حال حاضر نمی تواند بازار خودرو را نجات دهد

امیرحسین کاکایی، کارشناس حوزه خوردو درباره وارد شدن خودرو در بورس به خبرنگار ما گفت: در موضوع وارد شدن خودرو در بورس زمان خیلی حائز اهمیت است با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر کشور که در یک سال گذشته تجربه کرده ایم در این یکسال مسوولان بخش خودرو نشان دادند که برای کنترل قیمت خودرو شجاعت لازم را ندارند.

وی در ادامه افزود:طرح وارد شدن خودرو در بورس شهریور سال گذشته مطرح شد و دولت و وزارت صمت و نهایت شورای سایست گذاری قیمت ها ان را اجرایی نکردند و باعث شد تا از سال گذشته هزاران میلیارد تومان به صنعت خودرو سازی ضربه وارد شود.

بازی با افکار عمومی

این کارشناس حوزه خودرو درباره اجرایی شدن طرح بورسی نیز اظهارداشت:اگر طرح بورس اجرایی شود با توجه به انتخابات ریاست جمهوری این طرح به ریاست جمهور بعدی خواهد رسید و آن هم معلوم نیست که این طرح را اجرایی کند یا خیر متاسفانه بازگویی این طرح از سوی مسوولین بازی با افکار عمومی است چرا که بازار خودرو با این طرح و طرح قیمت گذاری دستوری ضربه مهلکی خورده است.

وی درخصوص سازوکار بورس نیز بیان کرد:بورس هم سازوکار خودش را دارد باتوجه به این موضوع که تاکنون هیچ کشوری خودرو که محصول نهایی است را در بورس عرضه نکرده است و باید سازوکاری برای ارائه خودرو در بورس برنامه ریزی شودالبته بورسی شدن خودرو با توجه به اینکه از مجلس به شورای نگهبان و ریاست جمهوری و درنهایت ابلاغی به خودروسازان زمانی حدود ۴ الی ۵ ماه نیاز دارد و طی همین ماه ها مشکلات صنعت خودرو جای خودش باقی خواهد ماند با توجه به اینکه طی این مدت تولید افزایش پیدا کرده و قیمت ها نیز همچنان روند افزایشی پیدا کرده اند ومردم نیز به این روند عادت کرده اند.

بورس می تواند برای بازار خودرو فسادزا باشد

امیرحسین کاکایی در ادامه افزود:باتوجه به اینکه وارد شدن خودرو در بورس می تواند فسادزا نیز باشد مانند دیگر بخش های پتروشیمی و .. که در حال به دنبال فسادزدایی هستند با توجه به اینکه بورس مککانیزم دلالی دارد اگر قرار است که خودرو سازی از منحلاب گرانی خارج شود باید آزاد گذاشته شود با وارد کردن خودرو در بازار بورس خندق جدید برای این صنعت خواهد شد .پ

وی برای باراز بورس مثالی زد:به طور مثال خودرویی در بورس با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد و بعد شورای قیمت گذاری اعلام می کند این خودرو ۱۰۰ تومان است و این معامله را باطل می کند بنابراین هم بازار بورس و هم خودروساز ضرر خواهند کرد چرا که خود مکانسیم بورس ما فشل است و این راه به جای اینکه بازار را سربه راه کند بازار را برهم خواهد ریخت.

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه از انحراف افکار عمومی گفت:در این مدتی که پیشنهاد عرضه خودرو در بورس داده شده است حدود ۲۰هزار میلیارد توام صنعت خودرو زیان کرده و راه اندازی بحث بورس برای انحراف افکار عمومی است مدیران به جای این راه ها به دنبال مانع زدایی باشند تنها راه منطقی برای بازار بورس آزادسازی است که مدیران جرات این کار را ندارند پس بهتر است سکوت کنند و به جای اینکه بازار خودرو را درست کنند بخش تولید که مشکلات دارد انها را برطرف سازند.

موانع تولید برداشته شود

امیرحسین کاکایی درباره موانع زدایی نیز گفت:باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مانع زدایی را از بخش تولید شروع کنند تولید سیاست مدار نیست و به جای قیمتگذاری دستوری موانع را برطرف سازند درحا حاضر در بخش های گمرک، نقدینگی، تبادلات مالی و استاندارد سازی با مشکل رو به رو هستم اگر قصد کمک به خودروسازان را دارید موانع را برطرف سازی کنیم وگرنه که بازار هیچ وقت بالاتر از ارزش واقعی کالا قیمت را افزایش نمی دهد.

وی در ادمه با انتقاد از صحبت های شیوا گفت:شیوا اگر حرفی می زد تا دوماه طول می کشد تا حرفش عملی شود و این یعنی تا اواسط خرداد ماه بازار خودرو هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت گذاری در دو دسته خودرو انجام میشود دسته اول که به قیمت بازار رسیده سات همان خودروهای که قرعه کشی می شود و بارها شورای رقابت گذاری توپ افزایش قیمت را در زمین دیگر انداخته است و درصورتی که افزایش قیمت خوردو به قیمت ارز وابسته است و اگر بازار ارز ثابت باشد قیمت خودرو هم سکون خواهد داشت.

این کارشناس حوزه خودرو در باره موانع اصلی بازار خودرو گفت: اگر نمی توانیم قیمت دلار را ثابت نگه داریم حداقل موانع تولید را برطرف کنیم در حال حاضر نظام تجاری گمرکی ما علیه تولید عمل می کند و همچنین نظام بانکی ما یکی از موانع تولید است که اگر قرار بر این باشد که اتفاقات خوبی در بازار خودرو رخ دهد باید اول موانع برطرف شود.