با نزدیک شدن به آغاز فصل بهار به نظر می‌رسد صبر و تحمل بسیاری رو به پایان است؛ آنها به چشم‌اندازی نیاز دارند که محدودیت‌ها چه زمانی گام به گام رفع می‌شوند، کی می‌توانند روی واکسینه شدن حساب کنند و این ماجرا کی به پایان می‌رسد.

  از یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی نقل قول شده که درباره نزدیک بودن پایان پاندمی کرونا صحبت کرده و به بحث‌ها در این زمینه دامن زده است. ظاهرا هانس هنری کلوگه، مدیر اجرایی بخش اروپای این سازمان در گفت‌وگو با رادیو دانمارک گفته است پاندمی کرونا تا چند ماه دیگر شکست می‌خورد.

این مدیر ارشد سازمان بهداشت جهانی معتقد است منظور او را بد فهمیده و بد منعکس کرده‌اند. او پس از بالا گرفتن بحث‌ها درباره این نقل قول در میان کارشناسان و در فضای مجازی، به کانال ۲ تلویزیون آلمان ZDF گفته چنین حرفی نزده، بلکه تاکید کرده که هیچ کس نمی‌تواند زمان خلاصی از پاندمی کرونا را پیش‌بینی کند.

این ضد ونقیض گویی ها درباره کرونا وحشت عمومی را به همراه دارد از طرفی در داخل کشور هم مقامات اعلام می کنند پیک کرونا تمام شده و دوهفته بعد بعلت پیک کرونا شهرها را تعطیل می کنند. به عبارتی پیش‌بینی احتمال دو برابر شدن مرگ و میر ناشی از کرونا از سوی معاون کل وزارت بهداشت در حالی صورت می‌گیرد که وزیر بهداشت بارها از موفقیت این وزارتخانه در مقابله با این بیماری خبر داده است.

از سویی دیگر دبیر انجمن عفونی ایران اخیرا گفته است در کشور ما میزان پایش ویروس به صورت روتین اندک است و این موضوع باعث می‌شود تا بروز جهش‌ها را به سرعت متوجه نشویم. به طور کلی از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، مقام‌های مسئول بیشتر مسئولیت کنترل چرخش کرونا را متوجه شهروندان دانسته‌ و با نادیده‌گرفتن نقص‌های مدیریتی نهادهای مختلف کشور، به دستاوردهایی افتخار کرده‌اند که تنها به اختلافات مدیریتی منجر شده است .

حال با این وضعیت وزارت بهداشت تبدیل شده به سازمان هشدار دهنده که هیچ سازمانی تمایل به همکاری با آن ندارد حال آنکه تا امروز وضعیت واکسن کرونا در کشور نامطلوب است بطوری که   نگاه آرمانی ، و دخالت های فراقانونی در سیاست گذاری های بهداشتی در درجه اول ، و بعد بی برنامگی و رفتار هیجانی مدیریت نظام سلامت کشور ، کار را به جایی رسانده است که رییس دولت رسما از تامین واکسن کافی برای واکسیناسیون عمومی علیه کرونا اظهار عجز می کند، و از وارد کنندگان دارو در بخش خصوصی می خواهد ، آنرا وارد کنند. درخواستی که پاسخش بسرعت داده شد : واکسنی پیدا نمی شود! ” واکسیناسیون در کشورهای مختلف به سرعت در  حال افزایش است”  اما در ایران حتی یک چهارم وعده دولت برای واردات “یک‌میلیون و ۳۰۰  هزار دوز واکسن در سال ۱۳۹۹”محقق نشد.

در این شرایط هم سازمان نظام پزشکی هشدار می دهد: ” فاجعه در انتظار کشور – تخت‌های «آی سی یو»  بیمارستان امام خمینی (ره) تهران ، بزرگترین بیمارستان کشور از بیماران کرونا پر شده است. با آنکه در شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ پیوسته خبر از تولید واکسن داخلی داده می شد و حتی ادعا شده بود که دستگاه شناسایی بیمار کرونایی ساخته شده و ایران به زودی هاب تولید واکسن علیه کرونا در منطقه خواهد شد ! و واکسیناسیون عمومی آغاز می شود ،  رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن‌های ایرانی کرونا به ” ایسنا” گفته است :  پیش‌بینی ما برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از حدودا مهرماه سال جاری است.