احتمال «شکسته شدن قفل واردات خودرو در سال ۱۴۰۰» در حال تقویت است و سه سناریو را می‌توان برای عرضه خودروهای خارجی به بازار مصرف در نظر گرفت.

مونا رمضانپور/واردات خودرو به کشور در حالی همچنان ممنوع است که به نظر می‌رسد در صورت لغو این ممنوعیت، اولا درآمدهای دولت در شرایط سخت اقتصادی افزایش خواهد یافت و ثانیا اندک رقابتی نیز در بازار خودرو شکل می‌گیرد.

دولت از اواخر خرداد ۹۷ و در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد و تا به امروز نیز با وجود همه انتقادها نسبت به این تصمیم و همچنین پیشنهادهای مختلف برای لغو این ممنوعیت، روی خوش به ازسرگیری واردات نشان نداده است.

این البته در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چراغ خاموش به‌دنبال لغو ممنوعیت ورود خودرو به کشور است، اما با توجه به مشکلات ارزی و حساسیت‌ها روی این موضوع، چندان جسارت علنی کردن آن را ندارد.

از سوی دیگر اما مجلس شورای اسلامی نیز در طرح خودرویی خود، بندی را به واردات اختصاص داده که بر لغو ممنوعیت آن تاکید دارد. البته طرح مجلس با توجه به شرایط خاصی که برای تامین ارز واردات در نظر گرفته شده، چندان مورد استقبال واردکنندگان و کارشناسان قرار نگرفته است.

با وجود تمایل وزارت صمت و مجلس به بازگشایی واردات خودرو اما دولت هنوز واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده و به نظر می‌رسد در این ماجرا به نوعی مردد است. چندی پیش که بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در آن درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی برای دولت از محل واردات خودرو لحاظ شده بود و خیلی‌ها گمان کردند قرار بر آزادی واردات در سال آینده است.

با این حال خیلی زود این موضوع تکذیب شد و مسوولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند این ۲ هزار میلیارد تومان در واقع درآمد احتمالی دولت از محل ترخیص خودروهای دپویی در گمرک است و ربطی به آزادسازی واردات ندارد. با این حال فعالان واردات خودرو و برخی کارشناسان معتقدند ازسرگیری واردات خودرو به کشور می‌تواند هم نفع دولت را به‌دنبال داشته باشد و هم نفع شهروندان را.

آزادسازی واردات خودرو راهی برای نجات از گرانی

فرید زاه، کارشناس صنعت خودرو درخصوص احتمال ازاد سازی خودرو در ۱۴۰۰ به خبرنگار ما گفت: آزادسازی واردات خودرو می تواند حتی روی قیمت خودروهای دست دوم نیز تاثیر بگذارد چرا که محدودیت های وارداتی باعث شده تا قیمت خودرها به صورت نجومی افزایش پیدا کند چرا که خودروی جایگزینی وجود ندارد به طور مثال خودروی وارداتی که ۱۲ سال عمر کرده را ۲ میلیارد تومان در بازار ایران خرید و فروش می شود چرا که نمونه جدید و قدیمی آن دیگر در بازار وجود ندارد حتی خودرهای مونتاژی ایران مانند مزدا۳ و سونتا با قیمت های نجومی به فروش می رسند همچنین دنا که مونتاژ هست روند قیمتهای نجومی را در پیش گرفته است.

وی در ادامه افزود: با آزاد سازی واردات خودرو قفل افزایش قیمت های بازار خودرو شکسته می شود و مردم می توانند حداقل خودروهای کره ای ارازن قیمت را در بازار خریداری کنند حتی اگر این باز شدن واردات با تعرفه های بالا صورت گیرد.

واردات بدون محدودیت می تواند کمکی بر بازار باشد

این کارشناس خودرو در باره روند کاهشی قیمت خودرو نیز افزود: این امر می تواند کاهش روندقیمتی را در بازار ایجاد کنند همانند سال های ۸۶ و ۸۷ که دولت هنوز در بازار خودرو دخالت نکرده بود و هر فرد می توانست خودرو وارد کند اگر قرار است که واردات خودرو آزاد شود باید محدودی ۴۰هزاردلاری نیز برداشته شود تا همه بتوانند خودرو را وارد کنند.  درحال حاضر خلا در بازار احساس می شود و این خلا با واردات خودرو شکسته خواهد شد.

وی درباره واردات خودروهای دست دوم نیز افزود: واردات خودرو های دست دوم از زمان قبل زا انقلاب هم ورودش مجاز نبوده است و اگر این اتفاق رخ دهد که یک  محدودیت تاریخی از روی کشور برداشته شده سات زمانی دانشجویان مقیم خارج از کشور می توانستند خودروهای خود را وارد کنند اما مردم نمی توانستند خودروهای دست دوم را وارد کنند واین امر می تواند رخ داد جدید جغرافیای هم در کشور باشد.

فرید زاوه در ادامه افزود: با واردات خودرهای دست دوم قیمت محصولات به شدت شکسته خواهد شد و البته خطر بیکاری گسترده در خودروسازان ایرانی را نباید فراموش کرد چرا اما اگر واردات خودروهای نو آزاد شود این خطر جدی نخواهد بود.

این کارشناس خودرو درباره ازاد سازی قیمت خودروهای داخلی نیز گفت: با این حال باید دولت اجازه دهد تا خودروسازان ایرانی بتوانند بدون تعرفه خودروهای خود را به فروش برسانند با قیمت گذاری دستوری خودروسازان با مشکل روبه رو خواهند شد اما اگر اجازه دهند که خودروهای ایرانی با قیمت های اصلی خود برای کشورهای همسایه فاکتور شوند نه خودروساز ایرانی ضرر می کند نه بیکاری در انتظار این صنعت خواهد بود.