نرخ دلار نیز در روزهای اخیر روند افزایش داشته و دلایل آن هم موارد متعددی است. تعویض دولت، اظهارنظرهای مختلف بین‌المللی و منازعات داخلی برخی کشورهای همسایه بر این تغییر نرخ بی‌تاثیر نیست. اما روند صعودی آن به صورت مداوم تا حدودی برای بسیاری از تجار و مردم عادی سوال ایجاد کرده است. پاسخ بسیاری از کارشناسان در این باره مبهم است اما معتقدند اگر نوسانات ادامه پیدا کند و نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان برسد، این نرخ برگشت‌پذیر است اما نکته منفی ماجرا تاثیر شوک‌آور نرخ ارز بر قیمت اقلام‌های مختلف است.

بدون تردید دلار ۳۰ هزار تومانی در ماه‌های آینده سبد مصرفی خانوار در بعد اقلام خوراکی را متأثر می‌کند.اگر قیمت دلار به۳۰ هززار تومان برسد در چند ماه آینده شاهد اثرات این اتفاق در اقتصاد ایران و بازار کالا و خدمات خواهیم بود.براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی چند سال، افزایش هزینه‌ها سبب شد یک خانوار شهری با هزینه ماهانه ۴٫۸ میلیون تومان، جزء سه دهک بالای جامعه قرار بگیرد. این گزارش نشان داده که در‌حال‌حاضر و با افزایش هزینه‌ها، ۷٫۶ میلیون نفر نیازمند حمایت ویژه هستند و باید تحت پوشش طرح تأمین امنیت غذایی قرار بگیرند. این ارقام نگران‌کننده نشان می‌دهد که توجه ویژه دولت به اقشار کم‌درآمد، در‌حال‌حاضر ضروری است و جایگزینی اقلام در سبد مصرفی خانوار (سویا به‌جای گوشت و…) منجر به کمبود کالری و پروتئین در افراد شده و همچنین با حذف یا به‌تعویق‌انداختن هزینه‌های سلامت در سبد مصرفی خانوار، در آینده با هزینه‌های سرسام‌آور درمان برای دولت مواجه خواهیم بود.در نتیجه بستگی به میزان مصرف مواد اولیه و قطعات و تجهیزات وارداتی یا کالاهایی که ارزبری دارد، به‌تدریج وقتی انبار خالی می‌شود، تولیدکننده مجبور است انبار را دوباره پر کند و درنهایت مجبور می‌شود قیمت را تعدیل کند. دلار ۳۰ هزار‌تومانی دو، سه ماه آینده اثراتش را در بازار کالا و خدمات نشان خواهد داد.

مذاکرات هسته ای بین دولت رئیسی و کشورهای غربی از دیروز در وین آغاز شد. مذاکراتی که می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده قیمت دلار داشته باشد.دموکرات‌ها به تازگی سه دفتر عالی ایالتی در ویرجینیا را از دست داده‌اند که آقای بایدن یک سال پیش با ۱۰ درصد پیروزی در آن‌ها به دست آورد. این موضوع از آن جهت برای بازیگران ارزی اهمیت دارد که از نگاه برخی از آن ها، احیای برجام و لغو تحریم ها را برای دولت بایدن دشوارتر می کند.از نظر این گروه، یکی از شروط ایران برای بازگشت به توافق هسته ای این است که آمریکا تضمین های لازم برای عدم خروج از برجام را ارایه دهد و بخش زیادی از تحریم ها را لغو کند. از نگاه بازیگران افزایشی، بدون تایید کنگره و جمهوری خواه ها دریافت چنین تضمینی دشوار خواهد بود و با توجه به احتمال برنده شدن یک جمهوری خواه در انتخابات سه سال بعد ریاست جمهوری آمریکا، تضمین دولت بایدن نیز به تنهایی ممکن است برای ایران کافی نباشد. در حالی بازار ارز صعود قیمت دلار را تجربه می کند که برخی از فعالان بازار ارز، عنوان می‌کردند رشد بیشتر از این قیمت‌ها را متصور بودند و از قیمت‌هایی بالاتر از ۳۰ هزار تومان سخن می‌گفتند تا اگر خروجی مذاکرات مثبت بود، از فروش قیمت دلار سود بیشتری حاصل شود؛ چراکه به نظر می‌رسد در صورتی که اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شود، احتمال افت سریع دلار وجود دارد.