طی روزهای گذشته و پس از پخش برنامه خبری بیست و سی مورخه چهارده فروردین امسال در مورد وضعیت پارکینگهای ایران خودرو و توضیحات مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو در این بخش خبری شاهد هجمه های بسیار زیاد و بدور از انصاف تحت نام نقد و اظهار نظر در فضای مجازی و رسانه های نوشتاری بودیم .

نگارنده بعنوان یک کارشناس منتقد صنعت خودرو که سالهاست تلاش کرده ام از جاده انصاف حتی در بیشترین موارد نقد خود خارج نشوم با مشاهده حجم بالای انتقاد خارج از اصول فنی و علمی و تخصصی برخی از افراد و سایتها که در مواردی حتی الفبای صنعت خودرو را نیز نمیشناسند و صرفا بدلیل نوع گزارش خاص این بخش خبری که با آگاهی کامل و هدفمند مخاطب را وادار به پذیرش هر آنچه مقصود این گروه خبری است مینماید بر آن شدم که علیرغم همه انتقادات بحقی که در حال حاضر نیز به این صنعت دارم اما جهت تنویر افکار عمومی واجب دیدم مواردی را به اطلاع مخاطبین محترم این صنعت از عامه مردم فهیم ایران تا منتقدین اعم از دلسوزان منصف و غیر از آن برسانم .

جامعه امروز کشور بدلیل شرایط بدی که در حوزه صنعت خودرو از مشکلات کیفی گرفته تا کاهش تیراژ تولید که به افزایش تقاضا و لاجرم با کاهش عرضه به افزایش قیمتها منجر گردیده که البته این مشکلات به دلایل مختلف اتفاق افتاده و با توجه به حجم گسترده جامعه هدف این صنعت که یکی از بزرگترین جوامع مرتبط با یک حوزه تولیدی به لحاظ کمی در کشور میباشند از استفاده کنندگان شخصی تا تجاری و خدماتی گرفته تا طیف گسترده تولید کنندگان مرتبط بالا دستی و قطعه ساز و…که همگی با مسایل این صنعت بطور روزانه در ارتباط هستند و دامنه دار شدن این مشکلات به میزانی که حتی موجب اعتراض عالی ترین مقام این کشور (مقام معظم رهبری ) را نیز در مدت اخیر در پی داشته باعث  حساسیت عمومی و استقبال عمومی از هر نوع انتقاد حتی غلط و غیر واقعی نیز میگردد.

حالیه آنچه در مورد گزارش این بخش خبری و به زعم نگارنده بسیار هدفمند و با برنامه تهیه شده بود چه بود و اما واقعیت چیست ؟

با اعلام این موضوع که تغییر مدیریت ارشد شرکت ایران خودرو در اوایل بهمن سال گذشته اتفاق افتاد و این تیم مدیریت وارث بیش از هشتاد هزار خودرو ناقص در انبارهای شرکت گردید .گزارش در حالی که مدیریت ارشد گروه ایران خودرو در انبار اصلی شرکت ایران خودرو (خالی از خودرو) گرفته میشود که با توضیحات مدیر عامل ایران خودرو در زمینه کاهش  خودرو های ناقص در کف انبارها به تعداد دوازده هزار خودرو در این پارکینگ و کاهش تعدادی دیگر انبارها از خودرو های ناقص ادامه میابد.و پس از آن با نمائی از داخل یک وسیله پروازی (بالگرد )و نمایش خودرو های دپو شده در انباری دور تر از شرکت ایران خودرو ادامه میابد و سپس با مصاحبه با یک مقام محترم بلند پایه انتظامی (راهور)در مورد اخذ مجوز قانونی انتقال خودرو گروههای خودرو سازی به فاصله پنج کیلومتر ادامه میابدو در انتهای گزارش از حضور مقام عالی وزارت صمت و سوال ایشان بابت تعداد خودرو های ناقص کف و توضیحات مدیرعامل ایران خودرو و تاکید ایشان به کاهش تعدادی این خودرو ها تا پایان فروردین امسال به پانزده هزار خودرو خاتمه میابد .اما اشاره و تاکید مجری برنامه به تعداد چهل و دو هزار خودرو که در سوال وزیر محترم از مدیر عامل ایران خودرو تا این لحظه پاسخ داده شد جالب توجه بوده و اشاره ای به اعلام عدد پایان فروردین توسط مدیر عامل ایران خودرو به پانزده هزار دستگاه خودرو ناقص نمیگردد.

جهت روشن شدن بیشتر موضوع به گواه آمار در زمان تحویل تیم مدیریت جدید بیش از هشتاد هزار خودروی ناقص در انبارهای ایران خودرو موجود بوده که با توجه به تولیدات روزانه و حتی در روزهای تعطیل مانند  روز سیزدهم فروردین و کاهش تعداد تعهدات معوق از بیش از بیست و پنج هزار خودرو به کمتر از پانزده هزار خودرو در دو ماهه پایان سال گذشته و عدم افزایش قیمت خودرو توسط کارخانه در سال گذشته که طی سالهای پیش به عرف تبدیل شده بود و مهمتر از همه اینکه گزارشگران محترم چنانچه زحمت پیاده شدن از وسیله پروازی و مراجعه به انبار دیده شده از ارتفاع زیاد را میکشدند متوجه میشدند که این خودرو ها منتظر پلاک انتظامی بوده و جهت تحویل به مشتری در آن انبار دپو شده بودند و خودوری ناقص در بین انها وجود نداشت و در ضمن هیچ گاه مدیر عامل ایران خودرو از اتمام خودروهای ناقص سخنی به میان نیاورد و تنها به کاهش زیاد تعداد این خودروها  اشاره کرد که طبق آمار موجود حرفی کاملا درست بوده .

در اینجا ضمن اعلام اینکه بعنوان یک کارشناس اشنا به مشکلات اجرائی صنعت خودرو وجود حتی  یک عدد خودروی ناقص و یک عدد تعهد معوق را نیز زیبنده تولید کنندگان و مصرف کنندگان  کشور نمیدانم و این خواسته در گذشته نیز همواره یکی از درخواستها و انتقادات اینجانب به مدیران ارشد خودرو سازی بوده اما واقعیت این است که در هیچ کجای این گزارش کلمه ای خلاف واقع از سوی گروه ایران خودرو گفته نشده و اینکه علیرغم همه مشکلات تا پایان فروردین بیشتر از حدود پانزده هزار خودروی ناقص در کف کارخانه طبق اعلام بالاترین مدیر شرکت ایران خودرو وجود نخواهد داشت و همزمان کاهش بسیار بالای تعداد تعهدات این شرکت به مردم نیز از منظر کارشناسی کاری بزرگ و قابل احترام است که در این مدت کم صورت پذیرفته .

به نظر اینجانب انتقاد درست و سازنده از هر تیم مدیریتی لازم و حتی واجب است که این مهم کمک بسیاری به حل مشکلات این صنعت خواهد کرد اما ارائه گزارشاتی تا این حد جهت دار و خط کشی شده و پس از آن اصرار به نمایش خلاف واقع نشان دادن ماجرا کاری نکوهیده و جز دلسرد کردن مدیران و کارکنان این صنعت از کارگران زحمتکش تا بقیه کارکنان ننتیجه ای در بر نخواهد داشت چه بررسی واقعی مشکلات و اعلام انها در رسانه ملی و شفاف سازی عملکرد مدیران در هر منصب و جایگاه جزو ارزوهای همه مردم و کارشناسان متخصص آن حوزه میباشد اما وارونه نشان دادن زحمات و خدمات را هیچ عقل سلیمی بعنوان نقد سازنده نمیپذیرد .نگارنده علیرغم انتقادات فراوان به حوزه خودرو در کشور امید دارم با نقدهای دلسوزانه همه اصحاب رسانه بتوانند کمکی به رشد و ارتقا این صنعت کنند .به امید ایران سربلند و ایرانی سر افراز

                                                                                 کارشناس صنعت خودرو -سعید خلج