اگر واردات خودرو آزاد شود، دیگر مردم سراغ خودرو‌های مونتاژ چینی که در حال حاضر به صورت میلیاردی و با ۲،۳ برابر قیمت توسط شرکت‌های مونتاژکار عرضه می‌شوند، نخواهند رفت و بازار آن‌ها به نوعی کساد می‌شود یا حداقل این که دیگر نمی‌توانند آن‌ها خودرو‌های مونتاژی خود را چند برابر قیمت به مردم بفروشند.

مونا رمضانپور/ در حالی که رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده رفع ممنوعیت واردات خودرو از ماه آینده را داده بود، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از منتفی شدن مصوبه واردات خودرو که نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده بودند، خبر داد.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت در اسفند ماه با اشاره به مسائل مرتبط با واردات خودرو اظهار کرده بود: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. درواقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

دست دولت برای واردات خودرو باز است

حجت الله فیروزی با اشاره به آمار بالای جان باختگان در تصادفات جاده ای و نقش کیفیت پایین خودروهای داخلی در رشد این آمار، بیان کرد: بنده نیز مانند سایر افراد نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی منتقد هستم. توقع این است که صنعتی که بالغ بر ۵۰ سال در کشور مورد حمایت قرار گرفته، عملکردی به مراتب بهتر داشته و خودرویی با کیفیت و ایمن تولید کند. اما بنده باور دارم نباید به خاطر انتقادهایی که نسبت به یک موضوع داریم، اساس بحث را زیرسوال ببریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام عید هنگام عبور از یک جاده اصلی چندین مورد واژگانی خودرو را دیدم که هیچ ارتباطی با خودرو نداشت، اظهار کرد: در آمار بالای جان باختگان در تصادفات جاده ای عوامل متعددی اثرگذار است، نباید در کنار انتقادهایی که به صنعت خودروسازی داریم، زیربنای این صنعت بزرگ کشور که می تواند در تولید ملی و اشتغال آفرینی اثرگذار بوده را نادیده گرفته و آن را از بین ببریم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت فعلی و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برنامه هایی برای ساماندهی صنعت خودروسازی کشور دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر بنده معتقد هستم که ما نباید بازار را به صورت انحصاری در اختیار چند خودروساز قرار دهیم، باید هم از ظرفیت بخش خصوصی برای گسترده کردن فعالیت ها در حوزه خودروسازی بهره برده و کیفیت و تنوع تولیدات خود را بالا ببریم و هم از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واردات خودرو نه تنها مخل تولید داخلی نبوده بلکه رقابت را برای بازار خودرو به ارمغان آورده و خودروسازان را وادار به ارتقای کیفیت و ایمنی خواهد کرداین گفته که واردات خودرو مخل تولید داخل است، درست نیست. استفاده از ظرفیت های وارداتی علاوه بر اینکه پاسخگوی بخشی از تقاضاهای جامعه است، موجب ایجاد رقابت در بازار شده و خودروسازهای داخلی را مجبور به ارتقای کیفیت خود خواهد کرد. امروز ما از کتاب های دانشگاهی خارجی برای انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه های خود استفاده کرده که منجر به تقویت پایه علمی در کشور می شود. در بحث صنایع نیز اینگونه است.

فیروزی افزود: قطعا زمانی که بحث از واردات خودرو و حمایت از واردات می شود، به دنبال واردات بی حد و حصر نیستیم. واردات باید به گونه ای باشد که به تولید داخل ضربه نزند اما در عین حال رقابت را در بازار ایجاد کرده و مکمل تولید داخل می شود.

واردات کنترل شده خودرو اهرمی برای الزام خودروسازان به ارتقا کیفیت

فتح الله توسلی درباره بازنشدن کیسه هوای دنا پلاس با وجود تصادف شدید، گفت: در حال حاضر نیاز به خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اقتضائات زمانی از درجه سوم به درجه نخست رسیده به طور مثال بسیاری از کارمندان به دلیل گرانی مسکن و اجاره‌بها در حاشیه شهرها سکونت دارند بنابراین برای تردد به وسیله نقلیه نیاز دارند.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی مشکلات صنعت خودرو را حل‌شدنی دانست و افزود: شرکت‌های بزرگ خودروساز دنیا در بازاری رقابتی هر روز برای افزایش آپشن‌های خودروهای تولیدی در زمینه کیفیت، قیمت و… برنامه‌ریزی می‌کنند تا رضایت مشتریان خود را به دست آورند این در حالی است که هر ساله به دلیل کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی هزینه بسیاری به کشور تحمیل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت متخصصان کشور، توان شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی شریف و… قطعات باکیفیت تولید کرد تا در نهایت امکان تولید خودروهای به روز و با قیمت مناسب فراهم شود.

توسلی واردات کنترل شده خودرو را یکی دیگر از راهکارهای ارتقا کیفیت خودروهای داخلی دانست و تصریح کرد: اگر خودرو به صورت کنترل شده وارد کشور شود، دو شرکت بزرگ خودروساز که خود را صاحب اختیار دانسته و تیراژ تولید را بدون توجه به نیاز بازار کاهش می‌دهند، به ارتقا کیفیت و منطقی کردن قیمت‌ها بی‌توجه هستند، خودروها را دپو می‌کنند و به مردم تحویل نمی‌دهند اصلاح خواهند شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با واردات خودرو زمینه تقویت خودروسازان داخلی نیز فراهم می‌شود و آنها ناچار می‌شوند برای رقابت با خودروهای وارداتی کیفیت را افزایش دهند و نیاز بازار را تامین کنند

وی در پایان تاکید کرد: ما هیچ قانونی در خصوص منع واردات خودرو نداریم اما در مقاطعی از زمان برای جلوگیری از خروج ارز از کشور جلوی واردات در خیلی از کالاها گرفته شد. اکنون دست دولت برای واردات خودرو باز است. مصوبه مجلس در بودجه نیز با اصلاحات صورت گرفته در آن این اختیار را به دولت می دهد تا خودرو وارد کند.

ساماندهی بازار خودرو بدون واردات مدیریت شده محقق نمی‌شود

علی جدی درباره انتشار اخباری مبنی بر کاهش تیراژ تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۰ علیرغم وعده وزیر صمت درباره رشد تولید، گفت: با افزایش تیراژ تولید، عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب و قیمت‌ها منطقی می‌شود از سوی دیگر تقاضاهای کاذب از بازار حذف خواهد شد و امکان حذف قرعه‌کشی خودرو فراهم می‌شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن از نخستین روزهای تشکیل موضوع ساماندهی صنعت خودرو را به عنوان یکی از اصلی‌ترین دستورکارهای خود قرار داده تصریح کرد: ما با کسی تعارف نداریم و وعده‌های ارائه شده باید محقق شود ۶ ماه زمان کمی برای ساماندهی بازار و صنعت خودرو نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساماندهی بازار خودرو بدون واردات مدیریت شده محقق نمی‌شود، افزود: برای رفع مشکلات صنعت خودرو باید راهکارهای مختلف را همزمان پیاده کرد به این معنا که علاوه بر اینکه خودروسازان باید ملزم به افزایش کمّی و کیفی محصولات تولیدی شوند، زمینه فعالیت بخش خصوصی در این حوزه را نیز فراهم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با ایجاد رقابت کمّی و کیفی، قیمت کاهش می‌یابد، ادامه داد: باید با واردات مدیریت شده خودرو از یک سو بخشی از نیاز بازار را پوشش داد و از سوی دیگر زمینه ارتقا کیفیت محصولات تولیدی را فراهم کرد.