اگر چند سال گذشته یک شخص درباره افزایش سرسام‌آور خودروهایی همچون پراید، پژو یا سمند پیش بینی می کرد، باورتان می شد؟

اما در آخرین روز هفته گذشته قیمت پراید ۱۱۱ به نرخ ۱۹۹ میلیون تومان رسید و پراید ۱۳۱ نیز دو میلیون تومان نسبت به یک روز قبل از آن افزایش یافت و به نرخ ۱۶۸ میلیون تومان رسید!

قیمت خودروی تیبا هاچ بک پلاس هم به نرخ ۲۰۵ میلیون تومان رسید، پژو ۲۰۶ تیپ دو با پنج میلیون تومان افزایش نسبت به یک روز قبل از آن به ۲۸۸ میلیون رسید و پژو ۲۰۶ تیپ پنج هم ۳۳۵ میلیون تومان اعلام‌ گردید!

قیمت خودرو‌های داخلی بعد از تعطیلات نوروزی سال جدید حدود ۱۵ درصد افرایش یافت… این گفته فعالان بازار خودرو است؛ خودرویی که قرار بود به جای این میزان افزایش قیمت، حتی ۱۵ درصد هم ارزان شود اما چه شد؟!

این وعده کاهش قیمت خودرو را خود وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته داده بود، رضا فاطمی امین گفته بود خودرو سال آینده ۱۵ درصد ارزان می‌شود و به منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ برنامه دو شرکت بزرگ خودروسازی اخذ شده است!

این افزایش قیمت تنها در خودرو‌های داخلی نبوده و شامل خودرو‌های وارداتی هم شده به طوری که خودرو‌های بالای یک میلیارد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی داشته است که برخی کارشناسان علت آن را عرضه کم خودروسازان می‌دانند.

افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر هرچند دلایل متعددی دارد اما واقعاً در سطح کشور تاثیر بسیار منفی برجای گذاشته و مردم را به تعجب واداشته است.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل این بلبشوی قیمت ها، کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار مصرف است، به طوری که در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.

نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است.

اگرچه خودرو یک کالای مصرفی است اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه در مبادلات ما یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است و با کاهش یا افزایش قیمت شاهد تغییرات قیمت در این کالا هستیم.

آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از زمانی که عرضه خودرو به بازار کم شده، ایجاد گردید.

سال گذشته هم قرار بود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما تولید آن حدود ۸۰۰ هزار دستگاه بود لذا نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است و وقتی تقاضای مورد نیاز تامین نمی‌شود واسطه‌گری هم افزایش می‌یابد. 

با این اوصاف، اگر نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات داده شود زیرا با تامین نیاز بازار می‌توان تعادل قیمت را در بازار ایجاد کرد!

نقطه بسیار جالب توجه اینکه بر اثر عرضه محدود خودرو، قیمت درب کارخانه‌ و قیمت خودرو بازار آزاد حدود ۱۲۰ میلیون تومان تفاوت دارد و مشتری مجبور به پرداخت هزینه بیشتر است.

بدین ترتیب وقتی نیاز بازار تامین نمی‌شود در نتیجه مصرف کننده نهایی باید هزینه زیادی بپردازد و این در حالی است که می‌تواند با واردات خودرو بازار خودرو متعادل گردد.

  • نویسنده : حسین کریمی ؛مدیرمسوول