با وجود گذشت بیش از 6 ماه از آغاز بکار دولت سیزدهم شاید هنوز اگر بخواهیم عالمانه عملکرد دولت را ارزیابی کنیم قدری زود باشد. به نظر می‌رسد که رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی در این چند ماه که از فعالیت کاری ایشان در کسوت ریاست قوه مجریه گذشته تا حد زیادی زیر و بم مشکلات؛ چالش‌ها؛ هست ها و بایدهای کشور دستشان آمده؛ فلذا سال 1401 نقطه عطف عملکرد ایشان خواهد بود.

قدم اول کار ایشان در ابتدای سال جدید تماما می‌بایست متمرکز بر کنترل تورم باشد چرا که الان بزرگترین بهانه برای گرانفروشی و… به دست بخش تولید و صنعت و خدمات افتاده است ( افزایش زیاد دستمزد کارگران ). نباید از نظر دور داشت که بعد از رحلت امام خمینی ( ره ) در سال ۱۳۶۸ تقریبا در تمام دولت‌های بعد این واقعه ؛ سرمایه داران بی انصاف و دلالان سودجوی زیاده خواه و شاید مغرض و معاند ؛ همواره بدلایل مختلف؛ مقابل دولت‌ها بوده اند که علل و عوامل آن قطعا نیاز به آسیب شناسی و مطالعه ای جامع دارد. این گروه همواره به اشکال مختلف با گردشها و چرخشهای خود ؛ یک روز بازار طلا؛ سکه؛ ارز و دلار را ملتهب کرده اند و روز دیگر مسکن؛ مصالح ساختمانی؛ بورس و خودرو را.

جناب آقای رئیسی بایست بسیار مراقب باشند اولا؛ گلوگاه های خطر ساز اقتصادی سال ۱۴۰۱ را بخوبی شناسایی؛ رصد و کنترل نمایند و ثانیا ؛ بطور جدی با مظاهر مفاسد اقتصادی به هر شکل آن برخورد قاطع و مستمر داشته باشند.

در سال ۱۴۰۱ بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز ؛ آغاز ماه مبارک رمضان را داریم و تقریبا شاید تا آخر اردیبهشت با فرض ثابت بودن سایر شرایط ؛ یک روند آرام و  معمولی را تجربه کنیم. بنابراین خیلی حواسمان باید به خرداد به بعد کشور باشد که اسب تورم تازیدن نگیرد. از سوی دیگر سال ۱۴۰۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم و با تغییرات بسیار زیادی که در مجلس شاهد خواهیم بود؛ قطعا دولت سیزدهم با رویه ها و سلیقه ها و فشارها و خواسته های جدیدی روبرو خواهد شد که نتایج آن حتما برای دور دوم ریاست جمهوری ایشان بسیار سرنوشت ساز  و تعیین کننده میباشد. از این رو باز هم تاکید می‌کنم که سال ۱۴۰۱ اگر رئیس جمهور محترم بتواند عملکرد خوبی در زمینه افزایش رفاه عمومی و کاهش فاصله طبقاتی داشته باشد و تورم را دقیقا کنترل کند؛ می‌توان به سال‌های بعد کاری ایشان نیز امیدوار بود. اینها از بعد داخلی و اما از بعد خارجی ؛ رئیس جمهور محترم می‌بایست توجه ایرانیان دلسوز مقیم خارج از کشور را که دانش؛ تخصص و سرمایه هنگفتی دارند به حضور در خاک وطن جلب نموده و با عزت و احترام از آنان بخواهیم که دست در دست هم دهیم به مهر تا میهن خویش را کنیم آباد. از این حیث یک تحول و جهش عظیم اقتصادی را میتوانیم شاهد باشیم. نکته دوم که بسیار حائز اهمیت است؛ موضوع توجه به صنعت توریسم و گردشگری است خصوصا استفاده بهینه از ظرفیت بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که می‌تواند ارز آوری خوبی هم برای ما داشته باشد و صد البته در این خصوص باید چشمها را شست و جور دیگر دید. مسائل ذیمدخل دیگری نظیر برجام؛ تحریم‌ها؛ قیمت نفت؛ گسترش ارتباطات با همسایگان؛ معادلات و معاملات و مذاکرات دیپلماتیک؛ دنیای دیجیتال و ظهور متاورس و… بماند برای مجالی دیگر.

تا چه قبول افتد  و چه در نظر آید.

  • نویسنده : دکتر حسن خسروی؛ مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران