مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت عملکرد برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان در پاندمی کووید۱۹ را توضیح داد.

دکتر افشین استوار تصریح کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان، از مهر سال ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام شده است و کارنامه موفق و درخشانی دارد و به کلیه شاخص های اجرایی مورد نظر دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه نیاز نوزادان به غربالگری بیماری های شایع قابل پیشگیری و درمان، در پاندمی ها، قبل و یا بعد از آن ها، تفاوتی ندارد، افزود: اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر از همان ابتدای شروع پاندمی کووید۱۹ با تدابیر و اقدامات مناسب، از بروز اختلال در اجرای برنامه و خدمت رسانی به نوزادان پیشگیری کرده و یا تاثیرات را به حداقل ممکن رسانده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: در همین راستا، دستورالعمل های لازم تدوین شد و به سرعت به دانشگاه ها/دانشکده های علوم پزشکی کشور ابلاغ گردید. به علاوه پایش و نظارت روند اجرای برنامه به صورت مجازی و با تلفن انجام شد و ادامه دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات بین المللی با شروع پاندمی کووید ۱۹ در جهان  اجرای برنامه های غیرواگیر و از جمله غربالگری نوزادان در بعضی کشورها دچار اختلال شده، افزود: در شرایطی بسیار بحرانی، برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران، نه تنها دچار نقصان نشد، بلکه به ارتقا شاخص های برنامه دست یافت.