وجود خشکسالی و کاهش بارش ها در سال‌های اخیر باعث آبگیری نامناسب تالاب ها شده و حق آبه‌ مدنظر آن ها تحقق نیافته است!

به نظر می رسد با وجود لج و لج بازی های مداوم میراب ها در عدم انتقال و هدایت آب به تالاب و رهاسازی این حجم از آب به مسیرهای دیگر – که گفته می شود در اعتراض به عدم پرداخت حق الزحمه های آنان صورت می گیرد – هیچ اقدام بازدارنده یا نظارتی از سوی اداره کل محیط زیست انجام نمی گیرد و نه تنها این موضوع بلکه آب های تالاب ها را برای مصارف آب های شرب استفاده می کنند.

در این مدت، کارشناسان مستقل و غیر دولتی اعلام کردند که دولت ها دست از تخریب محیط زیست بردارند و برای برداشت ها منابع آبی جدیدی تعریف نکنند اما هیچ دولتی تاکنون به این صحبت ها گوش نداده است.

این اتفاق می تواند اختلاف بین استان ها را به همراه داشته باشد و چه بسا کارشناسان در راستای آرامش کشور هشدار می دهند اما این هشدارها با بی توجهی همراه است و این می تواند برای حفظ امنیت ملی سرزمین ایران خطرناک باشد.

درحال حاضر، کشور نه تنها از ورشکستگی آبی عبور کرده است، بلکه ورشکستگی اکوسیستم و نابودی زیست گاه ها را نیز تجربه می کند. امروزه تالاب ها و رودخانه ها و دریاچه های کشور یکی پس از دیگری نابود می شوند. در تازه ترین مورد، جنگل های زاگرس اکنون بارندگی سالیانه خود به میزان ۱۸۰۰ میلی متر را از دست داده است و این منجر به خشک شدن چشمه کوهرنگ شده است و این یعنی حق آبه و سرچشمه ۴ استان چهارمحال بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان قطع شده است.

اگر رفتارها به این گونه باشد تالاب ها و رودخانه ها و منابع آب زیرزمینی به طور کامل از دست خواهند رفت و از طرفی، بخش کشاورزی هم نابود خواهد شد و در نتیجه مواد غذایی در کشور ایران به اتمام خواهد رسید. البته کماکان درحال حاضر کشاورزی به صفر رسیده است و کشور ایران به واردکننده غلات مانند: گندم، جو و حبوبات تبدیل شده است.

طرح های آبی زیادی در دولت جدید تعریف شده است که این باعث می شود تا جنگ آبی در کشور پدیدار شود. بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور به خشکسالی و بی آبی مربوط است. طرح های آبی جدید می تواند به تنش های اجتماعی خطرناکی دامن بزند. همچنین قطعی آب و برق در انتظار استان های تنش زای آبی در ماه های آینده است.

تخریب محیط زیست باعث تخلیه روستاها و فرار روستاییان از تنش های آبی پیش رو می شود. اکنون فرار از سمت شهرها و روستاهای درگیر تنش آبی شدت گرفته است و مردم در حال حاضر به سمت پایتخت و شهرهای شمالی روانه شده اند که چنین اقدامی توزیع نابرابر جمعیت در نقشه جغرافیایی ایران را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه اکنون قیمت ویلا و خانه و زمین و ساختمان در شمال کشور به ویژه استان گیلان تا ۲۰۰ برابر افزایش نشان می دهد.

  • نویسنده : امین ربیعیان