به‌هم‌ریختگی همزمان بازارهای ارز، مسکن، خودرو، سکه و طلا و بورس در روزهای اخیر با توجه به شرایط کلان اقتصاد ایران عادی به‌نظر نمی‌رسد؛ برخی گمانه‌زنی‌ها از وجود تعمد در ایجاد هرج‌ومرجهای اخیر با هدف قفل‌شدن اقتصاد و امتیازگیری‌های سیاسی خبر می‌دهند.

مونا رمضانپور/در روزهای اخیر به‌صورت همزمان تمام بازارهای اصلی از جمله مسکن، ارز، سکه و طلا، بورس، خودرو و… دستخوش نوسانات جدی شده‌اند، بورس تهران که در گذشته تلاش های جدی برای ورود سرمایه‌های عمومی به آن صورت گرفته بود حالا با افت حدود ۵۰درصدی در بسیاری از سبدها همراه شده است.

این در حالی است که بازارهای موازی همچون ارز، خودرو، سکه و طلا و مسکن این روزها در شرایط بسیار خطرناکی قرار گرفته‌اند. بعد از روزهای انتهای تیر ماه که دلار در مرز ۲۶ هزار تومان قرار گرفت و با کاهش تدریجی نرخ ارز آرامش موقتی به این بازار حاکم شد، حالا تب‌وتاب مجدداً به بازار ارز بازگشته است.

نکته جالب توجه اینکه نرخ دلار در اواخر سال ۹۶ یعنی همین ۳ سال قبل تقریباً یک‌هفتم نرخ امروز بود. حالا بعد از یک آرامش کوتاه‌مدت و بعد از سقوط عجیب شاخص بورس حالا رونق کاذب در بازار ارز شکل گرفته و دلار مجدداً در آستانه ۲۵ هزار تومان قرار گرفته است.

بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و با وجود وعده‌های متوالی مسئولان خودروسازی و وزارت صمت؛ همچنان شاهد بلاتکلیفی مردم و جهش روزانه قیمتها در بازار خودروهای داخلی هستیم.

همان‌طور که اشاره شد سرمایه‌های سرگردان بعد از ریزش اخیر بورس بازار مسکن را هم از قلم نینداخته‌اند؛‌ نکته جالب توجه اینکه با وجود اجاره‌نشینی ۴۰ درصد مردم تهران و ۳۰ درصد جمعیت کل کشور، بازار مسکن با رشد ماهانه ۱۰درصدی قیمت مواجه شده است و این نوع جهش قیمتها می‌تواند تبعاتی بسیار خطرناک در معیشت و زندگی روزمره مردم داشته باشد.

طرح گشایش اقتصادی عملکرد معکوش داشت

رحمت‌الله فیروزی پوربادی نماينده نطنز و عضو كميسيون عمران درخصوص طرح گشایش اقتصادی دولت به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در کشورما اول صحبت گفته می شود قبل از اینکه بررسی ها صورت بگیرد درصورتی که در هر دولتی باید قبل از گفته شدند یکسری طرح ها زیر ساختارهای موجود برای آن طرح انجام شود و پس از آن طرح به مردم اعلام گردد در غیر این صورت مانند همین طرح گشایش اقتصادی عملکرد معکوس خواهد داشت و همچنین نارضایتی مردم از عملکرد ضعیف ادامه دار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در خصوص نارضایتی های مردم همین هفته در مجلس جلسه غیر علنی برگزار خواهد شد و در این جلسه بنا بر این است که درخصوص گرانی های بازار از، مسکن، خودرو و همچنی کالای اساسی بحث شود و راهکارها درخصوص کنترل قیمت ها ارائه گردد.

این نماینده در آخر درباره اینکه هر کالایی که وارد بورس می شود باعث گرانی شده است گفت: بورس تجریه خوبی برای مردم نیست چرا که این بازار برای کنترل قیمت ها ساخته نشده است که به خواهیم با آن قیمت ها را کنترل کنیم همانطور که گفتم بورس هم همانند طرح گشایش اقتصادی به دلیل نبود اطلاعات کافی نتیجه عکس داشته و باعث گرانی و تصمیم های اشتباه در بازارها شده است.