بر اساس طرحی که مجلس تصویب کرده، دولت ملزم به پرداخت یارانه جدیدی شده است، بر این اساس قرار است مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای هریک از افراد سه دهک اول و ۶۰ هزار تومان برای هر یک از سایر دهک‌ها واریز شود. این یارانه به ۶۰ میلیون نفر تعلق خواهد گرفت.

مونا ربیعیان/ کلیات طرح تامین کالا‌های اساسی در مجلس تصویب شد. طرحی که بر اساس آن بنا شده است ۶۰ میلیون نفر ایرانی ماهانه ۶۰ هزار تومان دیگر به عنوان یارانه دریافت کنند، البته این یارانه به صورت نقدی به افراد پرداخت نمی‌شود و شهروندان ایرانی با این یارانه فقط می‌توانند کالا‌های اساسی مانند برنج، گوشت، تخم مرغ، شکر، روغن و … را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنند.

نمایندگان مجلس درباره جزییات این طرح توضیح داده‌اند که ۲۰ میلیون نفر از مشمولان یارانه جدید دو برابر بقیه، یعنی نفری ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این افراد، شهروندان زیر پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند.

۴۰ میلیون نفر دیگر که شامل کارگران، کارمندان و بازنشسته‌ها می‌شوند، نفری ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. نکته دیگری که درباره یارانه جدید لازم است بدانید، این است که سقف پرداخت یارانه جدید به هر خانواده برای پنج نفر و حداکثر تا ۶۰۰ هزار تومان است.

این یعنی اینکه خانواده‌های با جمعیت بیشتر از پنج نفر نمی‌توانند یارانه بیشتری بگیرند و سقف ۶۰۰ هزار تومان هم برای خانواده‌های زیر پوشش نهاد‌های حمایتی است. همچنین به گفته این نمایندگان، قرار است که یارانه جدید از ماه مهر پرداخت شود و دولت باید برای پرداخت یارانه جدید در نیمه دوم سال، ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۹ را کنار بگذارد.

طرح کالا برگ الکترونیکی تصویب شد

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس در خصصو طرح کالا برگ الکترونیکی به خبرنگار ما گفت: طرح دو فوریتی توزیع کالابرگ الکترونیکی تصویب شده است؛ این طرح به سه دهک اقشار ضعیف تعلق می گیرد، بنابر گفته ها به ۲۰ الی ۲۴ میلیون نفر ۱۲۰ هزار تومان به هر نفر و به ۴۰ میلیون دیگر ۶۰ هزار تومان به هر نفر به صورت کارت های تعریف شده اختصاص داده می شود.

وی در ادامه افزود: طرح کوپن و صف های طولانی در شان مردم نیست بنا براین به صورت نقدی پرداخت می شود تا مردم اقلام اساسی خریداری کنند. در این میان بخش نظارت کنترل قیمت ها در بازار است که برعهده وزارت صمت است که نظارت بر قیمت ها داشته باشد.

این نماینده مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: در حال حاضر ۱۰ هزارمیلیارد تومان برای همسان سازی بازنشستگان است و ۱۰ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی و شرکت فولاد تعلق می گیرد و ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن اقشار بی بضاعت و زیر نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) تعلق می گیرد.

سو مدیریت دولت منتقد

وی در خصوص صحبت های روز گذشته مقام معظم رهبری اظهارداشت: روز گذشته رهبر مقام معظم رهبری هم درخصوص گرانی ها که از سو مدیریت های داخلی است اشاره کرد، باید اشاره به صحبت های روحانی در دوره احمدی نژاد کرد، در آن زمان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که روحانی بود تیم تحقیقاتی تشکیل داد که در آن برخی از وزرای اقتصادی را برای تحقیق درخصوص تنش های ارزی در سال ۹۰-۹۱ افزایش تحریم ها دلیل ۳ هزار تومان را نمی دانستند.

مجتبی افزود: به گفته روحانی ۸۰ درصد مشکلات ارزی در آن به دلیل سو مدیریت داخلی بوده است و ۲۰ درصد تحریم ها تاثیر داشته است پس در حال حاضر چرا روحانی ادعا می کند که این افزایش ها از تحریم ها است.

وی درخصوص سو مدیریت ها افزود: درخصوص نهاده های دامی سو مدیریت ها باعث شده تا این مشکلات به وجود آید وقتی با ارز ۴۲۰۰ نهاده وارد کشور می شود چرا به دست کشاورزی و وقتی کود ۵۰ هزار تومان در شش ماه نخست به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند نشان از وجود رانت در شبکه توزیع کشاورزی و سو مدیریت ها است که افراد با نفوذ دولت دارند.

عملکرد صعیف دولت در بخش بازارها

این نماینده مجلس درباره عملکرد ضعیف دولت اظهارداشت: دولت عملکرد ضعیفی دارد درخصوص گرانی ها داشته است ما بیشتر تحریم داخلی هستیم تا تحریم خارجی، دولت سو مدیریت های خود را در پوشش تحریم ها مخفی کرده است. در بخش ترخیص کالای اساسی از گمرک هم ما با سو مدیریت ها روبه رو هستیم از نظر توزیع هم ما سو مدیریت وزارت سمت را شاهد هستیم

وی درباره جنگ اقتصادی گفت: در حال حاضر ما در جنگ اقتصادی هستیم و متقابلا باید آرایش جنگی داشته باشیم اما به جای آرایش جنگی ما مواد اولیه و نهاده های دامی را در گمرک دپو کردیم و ترخیص نمی کنیم که وزارت صمت و تعزیرات حکومتی باید در این خصوص دخالت کنند که ما از این ها فقط اسم می بینیم نه کارایی.

مجتبی یوسفی در پایان اظهارداشت: در نهایت می توانم مثال بزنیم که گوجه کشاورز ۵۰۰ تومان می فروشد اما تا به مردم برسد ۱۲۰۰ هزار تومان می شود و این سو مدیریت و عملکرد ضعیف هست که دولت زیر بار نمی رود اما اگر مدیریت اصلاح شود این مشکلات حل خواهد شد .

  • منبع خبر : اقتصاد پویا