بر اساس مصوبه جدید دولت، صادرکنندگان می‌توانند برای رفع تعهدات خود با یک واردکننده یا یک تامین‌کننده کالا تهاتر و برای واردات کالا اقدام کنند.

طبق این مصوبه کلیه گمرکات موظف شدند در زمینه ترخیص کالاهای وارداتی از محل ارز متقاضی یا ارزهای صادراتی نیز اقدام کنند.

مونا ربیعیان/در سال جهش تولید، نیازمند افزایش تولید هستیم و افزایش تولید به مواد اولیه و ماشین و ابزارآلات تولید نیاز دارد، از این رو روش‌ تهاتر کالا و واردات در مقابل صادرات با پیگیری وزارت صمت و موافقت دولت اجرایی شد.

با این مکانیسم، مسیر رفع تعهد ارزی برای صادرکننده در شرایط تحریمی باز می‌شود و صادرکننده از لحاظ روانی، آرامش بیشتری پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر مواد اولیه تولید و کارخانجات تامین ‌شده و تولید و اشتغال کشور حفظ می‌شود و تولیدکننده دغدغه مواد اولیه تولید نخواهد داشت.

با توجه به روند صعودی صادرات در دو سه ماه اخیر و باز شدن مسیر تهاتر کالا پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال رشد صادرات داشته باشیم.

با وجود شرایط تحریم در ۷ ماهه امسال ۳۸ میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم و برای ادامه جهش تولید نیاز بود که مسیر تجارت خارجی کشور باز باشد.

برای افزایش تولید نیاز به ارز صادراتی داریم و از آنجایی که نمی‌خواهیم به نفت وابسته باشیم، این مسیر برای تسهیل تجارت باز شد.

گشایش مسیر رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان در شرایط تحریمی

محمد اميرزاده؛ نايب رييس اتاق بازرگانى ايران درخصوص تهاتر کالای اساسی به خبرنگار ما گفت: براساس اولویت بندی که ستاد تنظیم بازار در نظر گرفته است قرار شد کالای اساسی در ازای صادرات پتروشیمی و فولادو.. انجام شود. به جای اینکه ارز وارد کنیم کالاهای اساسی مردم را به کشور وارد کنیم .

وی در ادامه داد: اتاق تهاتر یکی از کارهایش معرفی صادر کننده و وارد کنندگان است که در قبال ارزهای صادراتی کالای اساسی وارد کنند.

محمد امیرزاده در ادامه افزود: با این مکانیسم، مسیر رفع تعهد ارزی برای صادرکننده در شرایط تحریمی باز می‌شود و صادرکننده از لحاظ روانی، آرامش بیشتری پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر مواد اولیه تولید و کارخانجات تامین ‌شده و تولید و اشتغال کشور حفظ می‌شود و تولیدکننده دغدغه مواد اولیه تولید نخواهد داشت.

نايب رييس اتاق بازرگانى ايران درخصوص شرایط موجود اقتصادی اظهار داشت: درحال حاضر کشور ما در شرایط عادی قرار ندارد، به دلیل اینکه در تجارت بین المللی با واسطه ما خرید می کنیم و کالا سفارش می دهیم و این یکی از دلایل عدم هماهنگی واردات است در صورتی که اگر ایران می توانست بدون واسطه کالا وارد کند بهتر می توانست مدیریت داشته باشد.

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی ایران نیاز دارد که اجماع عضویت ما را بپذیرد تا بتوانیم شرایط موجود وارداتی را کنترل کنیم