اخیرا مجلس شورای اسلامی به جهت کمک به معیشت چند دهک کم درآمد که سفره و سبد غذایی آنان بواسطه گرانی های سرسام آور و رشد چند برابری قیمت مواد غذایی و ... طرحی را تصویب کرد که برای یک دوره زمانی مشخص و کوتامدت شش ماهه ،دولت را ملزم به تخصیص پرداخت مبالغی از ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و حداکثر برای ۶۰میلیون نفر از جمعیت کشور نمود که در همان آغاز تصویب این طرح ،سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه با اتخاذ موضع مخالف به مخالفت آن پرداخت و امروز هم شورای نگهبان بعلت عدم پذیرش دولت آنرا مغایر اصل قانون دانسته و نهایتا آنرا رد و به مجلس عودت داده که این حرکت دولت مبنی بر عدم پذیرش این طرح و عدم تخصیص بودجه و منبع پرداخت برای آن از نظر مردم بسیار غیر مسوولانه و به نوعی تحقیر ملت محسوب می شود.

مونا ربیعیان/  اما حالا که دولت بر خلاف ایده و گفتار خود که کشور رادر حال جنگ می داند ولی عملا از نمد این اعلام وضعیت جنگی  فقط کلاه و سر پوشی برای عدم کارآمدی خود درست کرده باید آگاه باشد اگر جنگ و وضعیت جنگی هست باید ملت را دریابد ، خود بعنوان دولت مدافع و مواظب ملت باشد نه اینکه از مسوولیت خود در قبال ملت شانه خالی کند!

کوتاهی دولت در بخش قیمت ها

متاسفانه دولت به دو دلیل در بحث معیشت مردم کوتاهی کرد یکی کنترل قیمت ها در بازارها و دوم بی نظمی و عدم نظارت در این میان سازمان تعزیرات و وزارت صمت نقششان در این میان چیست؟ چرا اقلام اساسی مردم روز به روز افزایش پیدا می کند و سفره های مردم کوچک تر می شود.

۱۰ میلیون تن کالا در بنادر رسوی شده است که بعلاوه بر کالای اساسی مردم کالاهای تولیدی نیز مثل نهاده های دامی وسویا و .. وجود دارد که به دلیل  عدم نظارت این کالاها همچنان در گمرک رسوب شده اند.

تامین مالی جدی معرفی خواهد شد

شورای نگهبان حمیات از قشر آسیب دیده جامعه را رد نکرده است بلکه منابع تامین مالی این طرح را رد کرده است که این با توجه به مخالفت های علنی دولت به این طرح صورت گرفته است پس از مدتی این طرح دوباره به مجلس بازخواهد گشت قطعا نمایندگان برای منابع مالی این طرح فکری خواهند کرد و دوباره به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

تجربه نشان داده مافیا اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهد

دولت با توجه به عدم کنترل قیمت ها و عدم نظارت بر بازارها نشان داده که توجهی به اقشار آسیب دیده ندارد.

معمولا عرضه و تقاضا وقتی برهم بریزد چنین افزایش هایی رخ می دهد و قیمت حاشیه هیچگاه قیمت اصلی نخواهد شد اما تجربه نشان داده است که وقتی کالای کمیاب شده به بازار تزریق شود هم به دلیل وجود مافیایی که وجود دارد قیمت ها کاهش چندانی نخواهد داشت همانند بازار خودرو که با کمیاب شدن قیمت ها را افزایش دادند و وقتی خودرو ها به بازار آمد قیمت خودرو همچنان باقی ماند و کاهشی نداشت. وقتی حاشیه بازار ۱۰۰% یا ۱۵۰% قیمتی افزایش پیدا می کند دیگر کاهش چندانی نخواهد داشت چرا که این امر دست مافیا است و اهداف سیاسی دولت هم معیشت مردم را به آمریکا گره زده است و اجازه کاهشی شدن قیمت ها را نمی دهد.