به دلیل تخصیص ارز و نرسیدن اصل اسناد به گمرک روند ترخیص نهاده‌های دامی با چالش‌هایی روبرو شده که اکنون در حال پیگیری ترخیص نهاده های دامی از گمرکات هستیم. همیشه در بنادر رسوب کالا بوده بخاطر همین هم انبارهای با ظرفیت سه میلیون تن در بنادر وجود دارد چرا که بار از کشتی که خارج می‌شود باید اسناد خرید برسد و استاندارد آن بررسی شود که این پروسه ۱۵ روز زمان می‌برد.

مونا ربیعیان/ این بار این پروسه طولانی شده و تنها پانصد و نود هزار تن نهاده در انبار داریم و با احتساب واردات بخش خصوصی دو میلیون و چهارصد هزار تن بار در کشتی و انبار مانده است. علت آن هم این است که ارز به آن‌ها نرسیده یا بانک مرکزی ارز اختصاص نداده یا اختصاص داده، ولی انتقال ارز به فروشنده به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی انجام نشده است. از سوی دیگر باید اصل اسناد هم دست گمرک برسد تا مهر شود، اما وقتی پرواز و پستی وجود ندارد چگونه باید اصل اسناد به گمرک برسد.

عدم همانگی بانک مرکزی با ورادکنندگان

مهندس نقاشي-دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درخصوص عدم ترخیص کالاهای گمرکی به خبرنگار ما گفت: طبق روال سال های گذشته کالایی که وارد گمرک می شود بانک مرکزی با واردکنندگان تسویه می کند تا آنها کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند اما در این مدت بانک مرکزی با ورادکنندگان تسویه انجام نداده است و ۴ میلیون تن نهاده با وجود دستور ریییس جمهور درخصوص ترخیص کالاها از گمرک با این وجود بانک مرکزی اقدامی انجام نداده است

وی در ادامه افزود: از طرفی قبادی رییس ستاد تنظیم بازار اعلام می کند که این کالاها به دلیل نبود وسایل حمل و نقل در گمرک مانده است که به نظربنده این خبر کذب است چرا که واردات ما همانند سال های گذشته است یعنی کمبود خودرو داریم چرا بانک مرکزی و مسوولین با تولید کنندگان سفاف صحبت نمی کنند ومشکلات خود را بیان نمی کنند مشکلاتی مانند نبود ارز که به عناوین مختلف مانند مشکل حمل و نقل و گمرک ماجرا را به حاشیه می برند.

دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درخصوص عدم همانگی بانک مرکزی با وارکنندگان نیز اظهارداشت: واردکنندگان کالا وارد کرده اند اما به دلیل ناهماهنگی بانک مرکزی چنین اتفاقاتی رخ داده است. مواد غذایی زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند درحال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد خوراک دام های ما وارداتی است که ذرت و خوراک های دامی در گمرک بلوکه شده اند و نیاز است که به بازار عرضه شود.

بحران در بازار صنایع غذایی

وی در ادامه شرایط بازارهای دامی را بحرانی اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی اگر همین روش را ادامه دهد شرایط بازار را بحرانی خواهد کرد، دوماه پیش ما هشدار درخصوص روغن داده بودیم اما بانک مرکزی این صحبت ها را نادیده گرفت در خصوص دام  هم ما با همین مشکل روبه رو هستیم درخصوص روغن از ذخایر استراتژیک استفاده شد اما مواد اولیه روغن همچنان در گمرک ماند با توجه به دستور شورای امنیت برای تنظیم بازار از ذخایر استاتژی استفاده شده است تا چند مدت می توان از این راه استفاده کرد. بانک مرکزی با واردکنندگان هماهنگ نیست و این مشکلات ادامه خواهد داشت.

محسن نقاشی درباره وضعیت دامداری ها نیز اظهارداشت: درخصوص دام هم چنین مشکلی وجود دارد دامدار برای اینکه خوراک دام را آزاد تهیه می کند و گران است ترجیح می دهد تا به فکر جایگزین باشد و اینگونه دام های خود را نابود سازد، این داستان باعث می شود تا گوشت و دام هم وارد کنیم کشورما علاقه خاصی به واردات دارد چرا وقتی خودمان می توانیم تولید کنیم و می توانیم با هماهنگی می توان این وضع را سرو سامان داد چرا به این فکر باشیم اگر نبود وارد کنیم.

صنعت دامداری نابود خواهد شد

وی صنعت دامداری را با این راه بانک مرکزی نابود شده دانست و اظهارداشت: ۴ ماه دگیر دامداری ازبین می رود چرا که بانک مرکزی با واردکنندگان همکاری لازم را ندارد، اگر کلاهای رسوب شده از گمرک خارج شود ما هیچ مشکلی برای تولید نداریم اما همتی برای ترخیص کالاها وجود ندارد.

دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درپایان راهکار حل مشکلات اقتصادی را اینگونه بیان کرد: تا وقتی که مسوولین با تولیدکنندان و تشکل ها همکاری داشته باشند و خود را همه چیز بدان بدانند این نتیجه ها حاصل می شود کشور ما با یان روش ها به یک کشور وارداتی تبدیل خواد شد در صورتی که کشورهای توسعه یافته فکر میکنند صحبت می کند و در نهایت به صحبت های خود عمل می کنند اما در ایران فقط صحبت  می کنند هیچ برنامه ای برای اجرایی شدن ندارند.