تاريخ بشر در سده هاي گذشته به خوبي به ياد دارد كه چگونه در گذشته از سكه و اسكناس استفاده ميشده همچنين به ياد داريم كه در دو دهه گذشته كارتهاي اعتباري و تراكنشهاي مالي الكترو نيك چگونه جايگزين سكه و مسكوكات شدند و امروزه بيت كوين، اتريوم،ريپل و،،، نامهاي كه در همه جا شنيده مي شوند از محل كار تا ميهماني آخرهفته اي كه با دوستانتان در آن به گپ و گفت ميپردازيم.

گذشته از اينكه امروزه ارزهاي ديجيتال رقيبي بسيار جدي براي پولهاي رايج و معتبر كشورهاي جهان شده اند و اقبال همگان را جهت انجام معاملات جلب نموده اند اين سوال اساسي در ذهن خطور ميكند كه چگونه ميتوان اين ارزها را خريد و محل معامله آنها كجاست؟

در پاسخ به اين سوال بايد شما را به صرافيهاي ديجيتال ارجاع داد،آنها گونه اي جديد از صرافيها هستند كه به واسطه تولد ارزهاي ديجيتال به وجود آمده اند و رسالت ارايه خدمات صرافي در حوزه ارزهاي ديجيتال را دارا هستند.و به نوعي جاي گزين آينده سيستم بانكي و مالي در آينده خواهند شد.

مدتي است كه حضور اين نمونه از سايتها در فضاي وب ميباشيم و در اين راستا و در ادامه به برسي ليستي از اين گونه صرافيها و ارزيابي مزايا و معايب آنها خواهيم پرداخت.

ده سايت برتر خريد ارز ديجيتال در ايران

  1. صرافي والكس www.wallex.ir

اين صرافي جزو اولين صرافيهاي ارز ديجيتال در ايران ميباشد و امكان معامله مستقيم در اين سايت وجود دارد از مزاياي والكس ميتوان به ابزارهاي تحليلي و چارت فني اشاره نمود.

اما از نقاط ضعف آن ميتوان به طراحي سايت اشاره نمود كه از رنگ هاي كلاسيك و خسته كننده استفاده شده است.يكي ديگر از مشكلات آن زماني ميباشد كه بيت كوين دچار نوسانات شديد ميشود و سرور كارگزاري دچار قطع و وصل مكرر ميگردد.

از ديگر نقاط ضعف آن نيز نداشتن هيچگونه اپليكيشن ميباشد.

اين صرافي نيز يكي از وب سايتهايي است كه امكان خريد و فروش ارزهاي ديجيتال را فراهم نموده است در برسي عملكرد اين صرافي به نتايج زير دست پيدا كرديم از مزاياي آن ميتوان به داشتن يك اپليكيشن اندرويدي اشاره نمود و همچنين وب سايت آن نسبت به صرافي والكس طراحي بهتري دارد اما همچنان از وجود كليشه هاي كلاسيك رنج ميبرد و انسان را به ياد سايتهاي ده سال قبل مي­اندازد. سرعت كند در پشتيباني از ديگر معايب اين صرافي ميباشد و اين امر نيازمند تجديد ساختار سازماني اين سايت ميباشد تا بتواند رضايت مشتري را بيشتر جلب نمايد.

اين صرافي در مجموعه صرافيهاي نو ظهور در دنياي صرافيهاي ديجيتال ميباشد و به جرات ميتوان گفت كه علي رغم نوظهور بودن در بازار تا به حال بيشترين امتياز را در بين ده صرافي موجود كسب نموده است. اولين نكته اي كه در بازديد از سايت ميتوان به آن اشاره نمود طراحي مدرن و درخور شان يك كسب و كار مدرن ميباشد.

وجود باشگاه مشتريان قدرتمند و پشتيباني مرتب از آنها دلگرمي خاصي را در آنها پديد آورده است.از ديگر مزاياي اين كارگزاري ميتوان به داشتن صرافي در كشورهاي امارات و تركيه اشاره نمود كه اين امر باعث بالا بردن ضريب امنيت اين صرافي ميباشد.

از ديگر نكات مثبت اين صرافي ميتوان به سرعت بالاي معاملات آن اشاره نمود كه اين سرعت بالا مرهون داشتن صرافي در امارات و تركيه ميباشد.

از ديگر ويژگيهاي اين صرافي ميتوان به داشتن اتاق معاملات Trading Room و تالار راهنما Signal Hall اشاره نمود كه تحت نظارت تحليلگران با تجربه بازار در حال دادن خدمات به مشتريان مي باشند.

آخرين نكته در مورد اين صرافي داشتن وبلاگي است كه خبرها و تحليل­هاي آن ميتواند به افرادي كه قصد آشنايي با دنياي ارزهاي ديجيتال را دارند كمك شاياني نمايد.

از نقاط ضعف اين صرافي ميتوان به محدوديت در ارايه ارزهاي ديجيتال اشاره نمود،صرافي گرندكس تنها به عرضه دو ارز ديجيتال پرداخته است كه اين امر موجب كاهش تنوع در راستاي انتخاب مشتريان است.

  • صرافي اوكي ايكسچنجwww.ok-ex.biz 

امنيت در تبادلات مالي همواره جزو مهمي از مراحل انجام كار ميباشد و اين صرافي از اين لحاظ عملكرد ضعيفي را دارد.

با ورود به سايت اين صرافي با اين پيغام مواجه ميشويد كه “با توجه به بروزرسانی اخیر و یکپارچه سازی اوکی اکسچنج با اوکی اکس تریدر ، لطفا جهت دسترسی به وب سایت به آدرس جدید مراجعه کنید”اينكه سايت در حال ادغام با يك سايت ديگر ميباشد مساله­اي است كه از لحاظ امنيتي نوعي احساس عدم امنيت را در مشتري القا مي نمايد ولو اينكه اين سايت از بالاترين پروتوكلهاي امنيتي استفاده كرده باشد. و نكته اي كه در اينجا قابل طرح است اينست كه چرا سايتهاي صرافي مذكور با يك آدرس واحد اقدام به فعاليت نكرده اند؟

از ديگر شكايتهاي موجود ميتوان به قيمت فروش بالاي آن نسبت به ساير سايتهاي صرافي اشاره نمود.

نكته ديگر كه به نوعي از نكات ضعف اين صرافي است عدم امكان مراجعه حضوري است كه به صراحت در سايت صرافي و در بخش تماس با ما ذكر شده است. طراحي سايت نيز در حد متوسط ميباشد.

از نقاط قوت آن نيز وجود يك وبلاگ با محتوي خوب و به روز ميباشد كه شامل اخبار آموزش و تحليل است و نگارنده اين مساله را مزيتي قابل قبول در اين وبلاگ ميداند.

از ديگر مزاياي اين صرافي ساپورت همزمان ۳۰۰ مدل از انواع كوين مي باشد.

  • صرافي رمزي نكسwww. ramzinex.com

در ابتداي ورود به سايت اين صرافي ملاحظه ميكنيم كه طراحي سايت از غالب مناسبي برخوردار است و از رنگهاي قابل قبولي استفاده كرده است.از ديگر موارد مثبت ميتوان به ذكر اين نكته اشاره كرد كه رمزي نكس تابع قوانين جمهوري اسلامي ايران است و معاملاتي غير از ارزهاي ديجيتال در آن صورت نمي­گيرد.وجود اين صرافي در مركز نو آوريهاي دانشگاه صنعتي شريف نيز از مزاياي اين سايت صرافي است.

از نقاط ضعف اين سايت نيز ميتوان به مواردي همچون نداشتن محتوي آموزشي اشاره نمود به عقيده نگارنده داشتن بخش مفاهيم آموزشي پايه ميتواند از استاندارهاي يك سايت صرافي ارزي باشد.

در بازديد اين اوليه اين سايت طراحي آن را قابل قبول ارزيابي كرده و البته تا رسيدن به طراحي مدرن جهت سايتهاي ارز ديجيتال راه درازي در پيش دارد اما به هر حال بهتر از كليشه هاي كلاسيك و تكراري است.از ديگر مزاياي قابل قبول ميتوان به تيم پشتيباني قوي اشاره نمود،مشاوران تلفني كه در مخاطب احساس همدلي را به وجود آورده و به حل مشكل مشتري كمك ميكنند.

و اما از نقاط ضعف سايت نيز ميتوان به طراحي ضعيف كيف پول اين صرافي اشاره نمود كه نياز به بازنگري اساسي نياز دارد.

هنگام بررسي سايت رابكس با سايتي با طراحي متوسط روبرو هستيم.از نكات قوت اين صرافي ميتوان به اين مساله اشاره نمود كه بخش آموزشي آن داراي مقالات متوسط رو به بالا ميباشد و نكته ديگري كه مي توان از موارد خوب سايت اشاره نمود داشتن بخش مقالات و تحليل هاي قوي ميباشد .

اما در مورد نقاط ضعف آن ميتوان به اين مساله كلي اشاره نمود كه اين سايت اساسا مطالب تحليلي خوب دارد اما از لحاظ عملياتي نياز به تقويت جدي دارد و نيز  ازجمله معايب ديگر راحت نبودن كاربران در بخش احراز هويت است.

اين صرافي نيزدر كنار صرافي گراندكس يكي از صرافيهايي است كه در برسي آن ميتوان به نكات قوت خوب و البته ضعفهايي نيز اشاره نمود.

از نكات قوت آن ميتوان به موارد زير اشاره كرد.

طراحي سايت جالب و قوي به نسبت ساير سايتهاي همكار،ارايه قيمتهاي مناسب حتي در مواقعي كه بازار داراي نوسانات جدي ميباشد و اينكه آمار جالبي از تنوع سني و جغرافيايي مشتريان ارايه شده است.

به عقيده نويسنده اگر مديران سايت در طراحي كيف پول ديجيتال سليقه و دقت بيشتري را نمايش دهند موجب جذب بيشتر مشتري خواهد شد.

  • صرافي پرو اكسير www.pro.exir.io

در برسي اوليه سايت اين طراحي سايت را قابل قبول ارزيابي كرده و از كارهاي جالب درون آن كه براي كاربران ايراني ميتواند مناسب باشد گذاشتن تصاويري است كه براي هر ايراني محيطي آشنا را تداعي ميسازد.تصاويري مانند برج ميلاد و عكسهايي از تخت جمشيد و شكوه باستاني نهفته در آن.

از ديگر مزاياي آن اجازه ورود به سايت پس از ثبت نام اوليه است كه ميتواند از يك لحاظ خوب باشد و سطح امنيت آن را بالا ببرد.اما اين مساله ميتواند به مانند يك شمشير دولبه باشد و از ادامه بررسي سايت توسط كاربران تازه وارد جلوگيري نمايد،،،پس اين مورد را مي توان به عنوان نقطه ضعف در جذب مشتري نيز در نظر گرفت.

۱۰-صرافي  ارز پايا  www.arzpaya.com

در برسي اين سايت ميتوان به طراحي قابل قبول اين سايت اشاره نمود،نگارنده در ارزيابي طراحي سايت امتياز متوسط به بالا را براي سايت در نظر ميگيرد.اما از لحاظ خدماتي كه در صفحه اصلي سايت وجود دارد عملكرد سايت را از لحاظ محتوي ناقص مي بيند.صفحه اول سايت به اندازه ساير صرافيها محتوي ندارد.

وجود داشتن وبلاگ در سايت نيز از مزاياي ديگر است و همزمان به روز نبودن وبلاگ از نقاط ضعف ميباشد،آخرين مقاله مربوط به سه ماه قبل (سپتامبر ۲۰۲۰ ( مي باشد  و از سپتامبر تا اكنون بازارهاي ارز ديجيتال شاهد تغيرات فراواني بوده اند.