براساس بررسی فهرست دریافت‌کنندگان ارز ، حدود 110 میلیارد ارزهای مختلف بدون رعایت مقررات قانونی به اشخاص حقیقی و حقوقی تخصیص یافته که صورت‌های مالی این اشخاص حقیقی و حقوقی حسابرسی نشده و هیچ گونه نظارت مالی بر آنها حاکم نیست.

طبق قوانین اشخاص دریافت کننده این ارزها، باید صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه می‌کردند، اما نکردند.

حدود ۳۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در سال قبل به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شده که از این تعداد ۳۵ هزار اظهارنامه، حسابرسی شده است.

ارز پاشی از دهه ۶۰ وجود داشته و دارد

محمد غرضی؛ وزیر اسبق نفت در خصوص ۱۱۰ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی واگذاری شده بدون صورت‌های مالی حسابرسی هستند به خبرنگار ما گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ به یکسری افراد در دولت طبیعی است در سال ۶۰ دولت به کارخانه های برای تولید محصولات ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می کرد اما این ارزها در بازار به فروش می رسید و ۷۰ تومان دولت فقط بازگردانده می شد.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر نیز ۴ هزار میلیارد دلار یا ۴۵۰۰ میلیارد دلاری که اختلاف بانک مرکزی است به اصطلاح دلارهای از دست رفته مردم در جیب رفقای احزاب هستندکه همواره درحال غارت اموال مردمهستند .

وزیر اسبق نفت درباره وجود ضوابط و رابطه در بحث ارز ۴۲۰۰ نیز در ادامه افزود:مدیران براساس ضوابطه و رابطه دلارها را خرج می کنند نه براساس کارآیی طرف مقابل در دو دولت این به مشهود دیده می شد که زمان احمدی نژاد دلار هزار تومان بود و در زمان تحویل به دولت روحانی ۳ هزارتومان شد درحال حاضرم که روحانی با دلار ۲۵ تومانی تحویل دولت بعد خواهد داد.

وی در ادامه افزود:هر دولتی به فکر درآمد خود است نه مردم به طور مثال در حال حاضر صنعت خودرو حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ از دولت میگیرد اما در قیمت ها شاهد این موضوع نیستیم.

سیستم رانتی در همه دولت ها وجود داشته

محمد غرضی  سیستم ناتوان در ترخیص ارز ۴۲۰۰ باعث ارزپاشی شده است نیز افزود:سیستم ارز ۴۲۰۰ سیستم ناتوانی است چرا که به جای اینکه متکی به دولت و اموال دولت باشد و نگهدارنده ارز مردم ارز پاشی می کند و متکی به قانون دولتی است که رانت در آن وجود دارد.

وی در ادامه نیز افزود:در گذشته نیز من اعلام کردم که دو نرخی بودن ارز رانت را به همراه دارد اما کسی جوابگو نبود.

وزیر اسبق نفت در پایان به مردم پیشنهاد داد تا در انتخابات خود دقت بیشتر داشته باشند گفت:مردم باید به دنبال دولتی باشند ه خاصه بر عامه ترجیح دهند و به درستی کار خود را انجام دهند و به دنبال غارت اموال مردم نباشد.

  • منبع خبر : گفت و گوی اقتصاد پویا با محمد غرضی؛ وزیر اسبق نفت: