تورم یکی از دیرپاترین مشکلات اقتصادی ایران تلقی می‌شود. پیش از پیروزی انقلاب نیز وابستگی به نفت از یک سو و رشد نقدینگی از سوی دیگر در کنار دیگر عوامل رشد تورم را رقم می‌زدند.

اما نگاهی به بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد که دولت با در پیش گرفتن سیاست عدم تامین هزینه‌ها با پول پُرقدرت و همچنین عدم افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی به ویژه کالاهای اساسی، در صدد است که تورم را مهار کرده و سرعت رشد آن را کاهش دهد.

مونا رمضانپور/بررسی سری زمانی نرخ تورم در فاصله سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ نشان می دهد که اقتصاد ایران بعد از رشد چشمگیر قیمت ها در سال ١٣٩٧، در سال ١٣٩٨ به لحاظ میزان رشد تورم وضعیت با ثباتی را سپری کرد.

بعد از یک دوره ثبات نسبی و کاهش نرخ تورم سالانه، از اواخر سال ١٣٩٦ این نرخ شروع به افزایش نموده و با جهش نرخ ارز در اوایل سال ١٣٩٧، شتاب افزایش نرخ تورم هم بیشتر شده اما بعد از یک دوره افزایش شتابان نرخ تورم از ابتدای سال ١٣٩٨ نرخ تورم نقطه ای و از نیمه دوم سال نرخ تورم سالانه شروع به کاهش نمودند تا جایی که از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹ هر روز شاهد کاهش نرخ تورم ۱۲ ماهه از ۴۲ درصد به ۲۷.۲ درصد بوده‌ایم.

 در دوره های رشد تورم، افزایش قیمت ارز عامل مهمی تلقی می‌شود و این مهم بی تردید ناشی از سرکوب ارزی در دوره‌های گوناگون بوده است. در طی سال‌های  بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران یا به عبارت دیگر تشدید تحریم‌ها عامل برونزایی بود که افزایش نرخ تورم را رقم زد. بنابراین عامل ارز در همه دولت ها عاملی قابل بررسی در ردیابی نرخ تورم است.

امام خمینی اعلام کرده ما خدمت گذار مردم هستیم

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان درخصوص اینکه قدرت خرید مردم به صفر رسیده است به خبرنگار ما گفت: امام خمینی (ره) اعلام کرده است که ما خدمتگذار مردم هستیم به‌گونه‌ای که پایین‌ترین قشر مهم‌ترین اقشار هستند، در دفاع مقدس هم این رعایت می‌شد و وزارت بازرگانی از طریق تعاونی‌ها کالا‌های تولیدی و وارداتی را به شکل کوپن در اختيار اقشار کم‌درآمد مي‌گذاشت.

دولت فکر نظام سرمایه داری دارد

او در ادامه افزود: در آن زمان مستضعفان مهمترین اقار بودند اما از زمان دولت رفسنجانی سرمایه داری به شکل واقعی آمد او در ادامه افزود: در آن زمان، مستضعفان مهم‌ترین اقشار جامعه بودند اما از زمان دولت رفسنجانی سرمایه‌داری به شکل واقعی روي كار آمد وقتی امام اعلام کرد که خدمتگذار مردم هستیم در قانون اساسی هم اعلام کردند که این به معنی آن است که همه انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرند اما در دوره رفسنجانی وقتی نظام سرمایه‌داری روی کار آمد؛ باعث شد تا سرمایه‌‌دارها از مستضعفان سوء‌استفاده كرده و حتی آنها را تحقیر كنند.

ابراهیم رزاقی درخصوص افکار سرمایه‌داری نیز گفت: در این دولت نیز مشاهدات نشان داده که افکار سرمایه‌داری را پیش کرده است مگر رییس‌جمهور و وزیرانش نمي‌دانند که تورم سالانه چقدر بوده که تنها ۱۰ درصد بر حقوق کارگران افزوده‌اند. نظام سرمایه‌داری دولت به گونه‌ای است که تولید را نیز ازبین برده زيرا با واردات و دادن ارز به برخی‌ها باعث شدند تا تولیدکننده نیز سرمایه خود را از دست بدهد و با توجه به اینکه خود رییس‌جمهور بارها گفته ۶۰ ميليون از جمعيت ايران زیر خط فقر هستند و ۳۰ ميليون از این ۶۰ میلیون بیکار هستند، چطور می‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند.

قوه قضاییه به دنبال حق کارگران

او در ادامه افزود: درحال حاضر قوه قضاییه و ارتش و سپاه می‌توانند کمک حالی براي مردم باشند زيرا مردم به آنها اعتقاد دارند و این‌ها می‌توانند تعاونی‌ها را راه‌اندازی كرده و پای دلالان را از بازار قطع کنند.

این اقتصاددان درباره عملکرد قوه قضاییه درخصوص کارگران معترض نیز گفت: قبل از رییسی وقتي کارگران اعتراض می‌کردند با شلاق و خشونت با آنها رفتار می‌شد اما از وقتی ايشان آمده به دنبال این است که دغدغه‌های کارگران را کم کند و مردم به آن باور دارند پس مي‌تواند با کمک نیروهای سپاه، تعاونی راه‌اندازی کند تا اقلام اساسی با قیمت مناسب به دست کارگران برسد زيرا این افراد به حرف امام خمینی (ره) هنوز اعتقاد دارند و خدمتگذار مردم هستند.

ابراهیم رزاقی در پایان گفت: با توجه به اینکه دولت اجازه راه‌اندازی تعاونی را نخواهد داد اما باز می‌توان جلوی نظام سرمایه‌داری ایستادگی کرد و به همان نظام خدمتگذار زمان انقلاب بازگشت.