شمارش معکوس برای انتشار اوراق سلف مسکن در بورس کالا آغاز شده است؛ طرحی که از طریق آن امکان پیش‌خرید خانه برای متقاضیان فراهم خواهد شد.

مونا ربیعیان/ 

موضوع معاملات مسکن در بورس کالای ایران با دو ایده در حال پیشروی است. معاملات در بازارفیزیکی بورس کالای ایران نخستین روش در این رابطه است. براین اساس، اموال مازاد دولت و بانک‌ها در بورس کالا عرضه می‌شوند.

در این راستا تا کنون چهار عرضه ملک در بورس کالا صورت گرفته است.

ورود مسکن در بازار سرمایه طرحی برای خانه‌دار کردن نیست

احسان ارکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص اینکه خرید و فروش ملک وارد بازار سرمایه می‌شود به خبرنگار ما گفت: وارد شدن خرید و فروش مسکن در بورس فقط یک طرح است که هنوز تصویب نشده و این طرح‌ها هیچ کدام باعث نمی‌شود تا اقشار کم‌درآمد صاحب خانه شوند.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر برای خرید مسکن ملی هم باید حداقل ۴۵۰میلیون تومان آورده داشته باشیم. اقشار ضعیف نهايت بتوانند با تسهيلات ۱۰۰میلیون تومان جمع‌آوری کنند چطور می‌توانند در مسکن ملی خانه داشته باشند.

مستاجران چطور هزینه خرید خانه را پرداخت کنند

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص اینکه مردم مستاجر چطور می‌توانند خانه‌دار شوند بيان كرد: اشخاصی که در ودیعه مسکن مانده‌اند را چطور می‌خواهند خانه‌دار کنند که طرح‌های بیهوده داده می‌شود. بورس یا مسکن ملی فرقی باهم ندارند در اصل قضیه کسی خانه‌دار نخواهد شد.

بازپرداخت تسهیلات مردم را پشیمان می‌کند

وی درباره اقشار کم‌درآمد افزود: برای اقشار کم‌درآمد باید تسهیلات در نظر گرفته شود اما نه تسهیلاتی که در بازپرداختش مشکل داشته باشند. از اين گذشته، تسهيلات مسکن در حال حاضر سقف دارد و با بهره‌های بانکی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده و به شدت هم بالا است قطعا مردم از اینکه وام مسکن بگیرند پشیمان خواهند شد.

مسکن مهر طرح موفق خانه‌دار کردن

احسان ارکانی درباره طرح موفق مسکن مهر بیان کرد: به نظر من تنها طرحی که مردم را واقعا خانه‌دار می کرد طرح مسکن مهر بود زيرا دولت هزینه زمین را از مردم نمی‌گرفت و از زمین‌های بدون استفاده دولتی برای این طرح استفاده می‌کرد و این باعث می‌شد مردم هزینه کمتری برای خرید خانه پرداخت کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان درخصوص اینکه چرا مسکن مهر، طرح موفقی بود گفت: نه اینکه بگوييد مسکن مهر نه، هر اسم دیگري؛ مسکن ملی یا هر اسمی، مهم طرح بود که در این طرح حداقل مردم واقعا خانه‌دار می‌شدند و در این طرح می‌شد خانه‌داری اقشار ضعیف را لمس کرد و این بهترین روشی بود که تاکنون دولت‌ها ارايه کرده بودند.